Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fikk erstatning mot å inngå avtale: Må love å aldri bli Tesla-eier igjen

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. mars 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Han fikk altså erstatning mot å inngå avtale om å aldri bli Tesla-eier igjen. Dagens utgave av web versjonen til DN.no har denne saken. Jeg vet ikke om den også står i helgens papiravis.

Dette må vel være den første elbil saken vi har i Norge? Eller er det noen som vet om flere saker med andre elbil merker? Taxi næringen er jo storforbruker av elbiler i Norge, bra :+1:  Men det er også mye annen transportvirksomhet som bruker elbiler. Og utviklingen går som riktig er mot økt bruk av elbiler i næringslivet :+1:

Ja denne gang var det Tesla, men det kunne jo vært hvilket som helt elbil merke. Det mener nå hvert fall jeg. Men det er jo en god løsning for en som bruker elbil i næringssammenheng at ting ordnes opp.

Tesla uttaler seg også om denne saken og synes det er leit å møte kunder i rettslige instanser. Heldigvis skjer det ytterst sjelden, skriver Roland i Tesla. Les hele svaret fra Tesla i DN artikkelen. Bra gjort av Tesla :+1:

Lenke til saken:
https://www.dn.no/motor/bil/tesla/tesla-motors-norway/fikk-erstatning-mot-a-innga-avtale-ma-love-a-aldri-bli-tesla-eier-igjen/2-1-773184

Kopi fra DN artikkelen under:

Fikk erstatning mot å inngå avtale: Må love å aldri bli Tesla-eier igjen

Etter mye frem og tilbake i rettsapparatet, kjøper Tesla tilbake bilen til Kristian Henrik Svindal i Skien. Én av betingelsene er at han aldri igjen kan kjøpe en Tesla.

3 min
Publisert: 29.03.20 — 08.12
Oppdatert: 2 timer siden

Husker du taxisjåføren med en Tesla der de hvite setene ble rosa?

Kristian Henrik Svindal blir nå kvitt både de rosa setene og bilen de sitter i, en Tesla Model X. Tidligere denne måneden ble Tesla Motors Norway as dømt i Oslo tingrett til å betale Tesla-kunde Kristian Henrik Svindal kompensasjon på 120.000 kroner for de dagene bilen sto på verksted.

I etterkant av dommen har partene inngått en avtale der Tesla kjøper tilbake bilen Svindal kjøpte i 2017. Etter det DN erfarer, til en høyere pris enn den knappe millionen kroner som Svindal betalte for bilen ny.

– Dette må jo være tidenes bilhandel? Du selger en bil for mer enn du betalte for den?

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rollep



Electric cars in Norway

Sitat fra: Rollep på søndag 29. mars 2020, klokken 14:27
Må jo være veldig praktisk med blendahvite seter i en drosjebil :D

He he, ja ser den men men.... det er vel smak og behag det.

Uansett hør på videoen der som det er lenket til - der han sier at han synes det er stas når kundene skryter av de hvite baksetene hans da. Jeg antar mange synes hvite seter er litt mer "penere bil da".

Hvite seter er jo veldig fint, spesielt på sportsbiler, synes nå jeg da.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. mars 2020, klokken 15:18
Sitat fra: Rollep på søndag 29. mars 2020, klokken 14:27
Må jo være veldig praktisk med blendahvite seter i en drosjebil :D

He he, ja ser den men men.... det er vel smak og behag det.

Uansett hør på videoen der som det er lenket til - der han sier at han synes det er stas når kundene skryter av de hvite baksetene hans da. Jeg antar mange synes hvite seter er litt mer "penere bil da".

Hvite seter er jo veldig fint, spesielt på sportsbiler, synes nå jeg da.

Er jo et godt spørsmål hvorfor setet er blitt rødt. Har han brukt et spesielt middel, som så har reagert mot et av hans vanlige plagg? Kan jo hende Tesla har fått tak i skinn som er farget med noe suspekt, men er det feil hos Tesla, genseren/jakken hans eller rensemiddelet? Har han brukt et firma for skinnrensen, som han ikke vil skylde på?

Jeg vet ikke, bare lufter tanker rundt dette. Ikke det at jeg noen gang kommer til å betale for hvite skinnseter, det skulle jeg vel fått betalt for å bruke, men det hadde vært greit å vite.

Og spesielt er det jo om det kun er førersetet som er berørt. Hvorfor er ikke de andre setene blitt misfarget? Har han en rød jakke han bruker ofte, eller genser, så kan det jo tenkes at det er fargestoffet i det plagget som har reagert mot rensemiddelet, og egentlig ikke har noe med Tesla å gjøre. Eller er det pga midler brukt i fargingen av skinnsetene til Tesla?

Hadde sikkert vært greit å finne ut av dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RR0202

Både jakke og skjorte er knall røde hos Grenland Taxi, men dette har sikkert ingen sammenheng med de rosa setene.

RJK

Sitat fra: RR0202 på søndag 29. mars 2020, klokken 16:41
Både jakke og skjorte er knall røde hos Grenland Taxi, men dette har sikkert ingen sammenheng med de rosa setene.

Ja, sikkert helt irrelevant.

8)

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på søndag 29. mars 2020, klokken 17:03
Sitat fra: RR0202 på søndag 29. mars 2020, klokken 16:41
Både jakke og skjorte er knall røde hos Grenland Taxi, men dette har sikkert ingen sammenheng med de rosa setene.

Ja, sikkert helt irrelevant.

8)

:+1:

Hvem kjøper uansett hvite seter til en bil som skal gå som taxi? Jeg har aldri noensinne sittet i en taxi med noe annet enn sorte seter så vidt jeg kan huske. Det er nok en grunn til det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Saken er ikke de røde setene, selv om Tesla så det ikke skulle være noe problem.

Saken er at bilen sto 11 ganger på verksted og totalt 26 dager for å fikse problemer ila første 9 mnd. Slik blir det dårlig med penger av om man kjører Taxi. Ikke så lett med taxi leiebil fullt rigget som taxi...

Vi får se hvor mange som får problemer med biler som er rustbehandling og som arrogante Tesla ikke vil fikse selv om kjøpsloven sier noe annet. Stå på forsmådde Tesla eiere  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 29. mars 2020, klokken 18:04

Vi får se hvor mange som får problemer med biler som er rustbehandling og som arrogante Tesla ikke vil fikse selv om kjøpsloven sier noe annet. Stå på forsmådde Tesla eiere  :+1:

Nå er jo snart hver andre nybil en elbil som selges ny i Norge så det er fint at Tesla setter en god bransje standard kanskje fremover...hvem vet? Jeg tenker at det er ikke merket Tesla som er i interessant her men snarere hele løsningen om at han ikke får lov til å kjøpe en ny bil fra samme bilmerket. Tenk om VW Møller sier til en e-golf eiere at "ja vi tar bilen og gir deg gode penger men du får aldri lov til å kjøpe deg en ny VW igjen fra oss i Møller. He he det hadde vært en avisnyhet tenker jeg.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. mars 2020, klokken 18:54
Jeg tenker at det er ikke merket Tesla som er i interessant her men snarere hele løsningen om at han ikke får lov til å kjøpe en ny bil fra samme bilmerket. Tenk om VW Møller sier til en e-golf eiere at "ja vi tar bilen og gir deg gode penger men du får aldri lov til å kjøpe deg en ny VW igjen fra oss i Møller. He he det hadde vært en avisnyhet tenker jeg.
Hmm, hvis man har måttet dra en forhandler / importør for retten så tenker jeg interessen for å kjøpe bil fra de i overskuelig fremtid er rimelig lav uansett. Tror det var en klausul som var rimelig lett å gå med på.

Måten Møller håndterte reklamasjon/garanti på vår siste VAG bil (til over millionen) gjør at å handle VAG bil igjen er rimelig uaktuelt. Da skal det være biler som er ekstremt mye bedre enn konkurrentene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Ja det er mye å si om dette temaet. Jeg synes denne artikkelen sa det meste. Fra høst i fjor.

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-gar-mot-klagerekord/71494116

Oversikten over tvistegraden viser blant annet at Tesla har over åtte ganger flere klager per 1000 bil enn Toyota, og tre ganger flere klager per 1000 bil enn Audi.

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 29. mars 2020, klokken 18:04
Saken er ikke de røde setene, selv om Tesla så det ikke skulle være noe problem.

Saken er at bilen sto 11 ganger på verksted og totalt 26 dager for å fikse problemer ila første 9 mnd. Slik blir det dårlig med penger av om man kjører Taxi. Ikke så lett med taxi leiebil fullt rigget som taxi...

Vi får se hvor mange som får problemer med biler som er rustbehandling og som arrogante Tesla ikke vil fikse selv om kjøpsloven sier noe annet. Stå på forsmådde Tesla eiere  :+1:

Setet som ble misfarget, er selvsagt bare en del av dette, men ble nå trukket godt frem.  Så er spørsmålet om dette er en antydning om hvilke type problemer som har vært problematisk, og i hvilken grad.

Men uansett, dette var ikke et forsøk på å forsvare Tesla på noen slags måte. Som jeg skrev, jeg vet ikke, men bare lurer. Har selv stått og solgt varer, og de fleste er grei å forholde seg til, og reklamasjonen er som oftest grei.

Så har man de som har faktiske problemer, som leverandør/importør ikke anerkjenner som produktfeil, og da er jo spørsmålet om kunden aksepterer avgjørelsen. Noen av kundene aksepterer ikke avgjørelsen, og da kommer man kanskje frem til en avgjørelse som begge kan akseptere, enten butikken likevel tar det på goodwill eller ikke, eller en mellomløsning.

Så har du en siste gruppe kunder, som skal ha dekket/erstattet "feil" som helt åpenbart skyldes brukeren eller ikke dekkes av garanti eller kjøpslov/forbrukerkjøpslov, og som ikke er villige til å vike, men støyer voldsomt.

Selvsagt kan det jo være at problemet er bedriften eller enkeltpersoner i bedriften.

Uansett, jeg har ikke satt meg inn i saken, og vet derfor ikke hvorvidt dommen føles rett eller ikke, men siden han har fått medhold, så er det nok helt reelle problemer.

Det er ikke helt vanlig at man lager avtaler der kunden frasier seg retten og muligheten til å bli kunder i ettertid. Det er sikkert langt vanligere "over there". Sikkert lett for kunden å akseptere slikt, dersom man likevel ikke ønsker å ha noe med det firmaet å gjøre lengre.

Så vidt jeg husker, var det et tysk utleiefirma som fikk alle sine ordrer kansellert, og fikk beskjed om at de ikke var ønsket som kunder. De fikk vel også "tilbud" på de bilene som allerede var levert. Om dette er mer vanlig blant andre bilmerker vet jeg forsåvidt heller ikke, da det ikke hauses opp i media i samme format når det gjelder andre enn Tesla.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DagfinnN

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. mars 2020, klokken 20:38
Ja det er mye å si om dette temaet. Jeg synes denne artikkelen sa det meste. Fra høst i fjor.

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-gar-mot-klagerekord/71494116

Oversikten over tvistegraden viser blant annet at Tesla har over åtte ganger flere klager per 1000 bil enn Toyota, og tre ganger flere klager per 1000 bil enn Audi.
Artikkelen er fra høsten 2019, men klagene er fra første halvår 2019. Viktig nyanse forskjell. I dag får men service på kort tid. Det gjorde man ikke våren 2019. I tillegg var det mye støy med TM3 leveransene.
Legg også merke til at modell tre har lite klager. Det er de dyre flaggskipene S og X som har brorparten.
Nå etter år etter første leveranser viser bilen seg å være svært driftssikker.
Skulle vært interessant å se tilsvarende statistikk for 2. halvår.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA