Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Overgangen fra S til 3

Startet av Cowboystrekk, lørdag 28. mars 2020, klokken 09:30

« forrige - neste »

jokke



[/quote]
Nå har ikke jeg kjørt X75, men jeg hadde en X100P i et par døgn og den var mulig å sette til 75 effekt. Har nå kjørt Model 3 preformance i over ett år.

Gled dere sier jeg Kjørefølelsen er en helt annen verden, samme med prestanda og rekkevidde.

Men husk at dører må åpnes og lukkes manuelt samt at du sitter på bakken i forhold
[/quote]
X var veldig fin å gå inn og ut av, kommer nok til å savne det. Samtidig føltes den litt utdatert mot model 3.
Hadde også fryktelig mye tull med X, verksted 20 ganger på 2 år.

Counterpointer

[quote author=jokke link=topic=51237.msg889140#msg889140 date=1585471822
X var veldig fin å gå inn og ut av, kommer nok til å savne det. Samtidig føltes den litt utdatert mot model 3.
Hadde også fryktelig mye tull med X, verksted 20 ganger på 2 år.
[/quote]
Jeg har kun vært inne for en oppdatering og en gang for å få ordnet noe småplukk på 25 k km og over ett år på min Model 3, konas LR har ikke vært noe med i det hele tatt. Har to kollegaer med Model 3 og de har heller ikke hatt noe. Model 3 er nok et godt valg i så måte.

Gusse

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 28. mars 2020, klokken 12:58
Jepp, hadde vi trengt barnevogn fremdeles måtte vi nok droppa 3.

Byttet fra S90 til 3 base perf i september i fjor. Har en liten pode som da var 1 år. Var mye frem og tilbake pga barnesete og barnevogn. Tok like gjerne med begge deler til Tesla på Lade og testet. Til min store overraskelse og glede, så funka det kjempe greit. Litt mere smartpakking trengs, men har kjørt rundt med en ganske stor Emaljunga i bagasjen og et stort barnesete i baksete siden. Strålende fornøyd. Laget en lignende post tidligere. Ting som jeg liker bedre med 3 er sete konfig bak. På model s legges ned 1/3, 2/3 eller alle, noe som gjør at barnesete må ut hvis du skal legge ned setene(har barnesete bak passasjer forran, og nei, jeg frakter ikke ting med nedlagt sete når jeg har poden i sete). I model 3 er d 1/2, noe som gjør at jeg lett kan legge ned sete som ikke er i bruk, uten å ta ut barnesete. Kan til og med bruke armlene bak også med barnesete i. Kort oppsummert så synes jeg at model3 er kanskje mindre utvendig, men stor innvendig😊

jokke

Sitat fra: knut.aulie på søndag 29. mars 2020, klokken 12:11
[quote author=jokke link=topic=51237.msg889140#msg889140 date=1585471822
X var veldig fin å gå inn og ut av, kommer nok til å savne det. Samtidig føltes den litt utdatert mot model 3.
Hadde også fryktelig mye tull med X, verksted 20 ganger på 2 år.
Jeg har kun vært inne for en oppdatering og en gang for å få ordnet noe småplukk på 25 k km og over ett år på min Model 3, konas LR har ikke vært noe med i det hele tatt. Har to kollegaer med Model 3 og de har heller ikke hatt noe. Model 3 er nok et godt valg i så måte.
[/quote]

Hovedgrunn til bytte er alle verkstedbesøk, fikk nok rett og slett. Er også glad i teknologi (mcu1 vs mcu2) samt akselerasjon  :)

Vaduz

Model S og 3 er nok langt mer driftssikre enn Xen. Jeg skulle gjerne valgt en 3, men barn i barnvognsalder gjør det umulig.
Jeg skulle gjerne ha prøvekjørt M3, men har bare sittet i den. Virket veldig moderne og åpen inni med god plass til fører. Merkbart at den er litt «billigere» inni med tynnere dører og paneler samt et litt annet materialvalg. Generelt mindre «premium» for de som er opptatt av slik. Personlig ønsker jeg så billig bil som mulig, men må være elektrisk med firehjulstrekk og god rekkevidde så er nesten bare tesla igjen da;)
Det eneste jeg angrer på da jeg kjøpte bilen var at jeg ikke gikk for et lysere i treigt og en annen farge enn svart både inni og utenpå. Svart på svart er klassisk men litt mørkt og trist. Rød bil med beige interiør feks, evt hvitt og blå lakk. De titusener hadde jeg gjerne brukt nå:)

Cowboystrekk

Vaduz: Tror du bør vente på Y SR+ :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

geear

Sitat fra: Vaduz på søndag 29. mars 2020, klokken 16:48
Model S og 3 er nok langt mer driftssikre enn Xen. Jeg skulle gjerne valgt en 3, men barn i barnvognsalder gjør det umulig.
Jeg skulle gjerne ha prøvekjørt M3, men har bare sittet i den. Virket veldig moderne og åpen inni med god plass til fører. Merkbart at den er litt «billigere» inni med tynnere dører og paneler samt et litt annet materialvalg. Generelt mindre «premium» for de som er opptatt av slik. Personlig ønsker jeg så billig bil som mulig, men må være elektrisk med firehjulstrekk og god rekkevidde så er nesten bare tesla igjen da;)
Det eneste jeg angrer på da jeg kjøpte bilen var at jeg ikke gikk for et lysere i treigt og en annen farge enn svart både inni og utenpå. Svart på svart er klassisk men litt mørkt og trist. Rød bil med beige interiør feks, evt hvitt og blå lakk. De titusener hadde jeg gjerne brukt nå:)
Hvorfor tror du at S er langt mer driftssikker enn X?

Batteripakke og drivlinje er jo lik. Jeg har ikke hatt driftsstans med X, og av det som ikke er likt har jeg hatt visuell justering av FWD (fordi jeg nitpicker og ville ha dørene helt jevne i topp og dørhåndtakene 100% på line), og senere en justering av pakninger i toppen, har inntrykk av at dette lett veies opp av problematiske dørhåntak på S.

Motorwatt

En av mine "Tesla-mekanikervenner", som jeg etterhvert har (for) mange av, sa at X var litt mere teknisk utfordrende enn S, men at det ikke var noe særlig overvekt når det kom til feil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mondeo

Model X har jo disse dørene som åpnes automatisk og bakdører som åpnes oppover.
Det har langt ifra vært uproblematisk.
Har vel og vært mye trøbbel med en designflaw i forstillingen på Model X som gjør at man får kast i en drivaksel etter en stund. Usikker på om de har fått ordnet dette eller om de fortsatt bare bytter hver gang det skjer.

Men ellers er vel X og S rimelig lik. Er jo bygget på samme plattform.

Dog vil nok Model 3 og Y være mye sjeldnere innom servicesenteret, da de er mye simplere bygget og fordi Tesla har fått litt erfaring nå på hva som funker og ikke funker.

Øyvind.h

Heldigvis har i det minste X dørhåndtak som fungerer feilfritt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Mondeo på mandag 30. mars 2020, klokken 09:20
Model X har jo disse dørene som åpnes automatisk og bakdører som åpnes oppover.
Det har langt ifra vært uproblematisk.
Har vel og vært mye trøbbel med en designflaw i forstillingen på Model X som gjør at man får kast i en drivaksel etter en stund. Usikker på om de har fått ordnet dette eller om de fortsatt bare bytter hver gang det skjer.
Utenom batchen med feil i sensorer så opplever jeg ikke at det har vært mye problemer med dørene til X. Justeringer når bilen er ny, og så er det stort sett tut og kjør.

De akslingene ja, byttet fire ganger i løpet av 86kkm. Pluss en service bulletin. Nå bytter de kun hvis det også er vibrasjon i low. Og man blir veldig sterkt oppfordret til å kjøre i low. Jeg foreslo at de kanskje burde bytte navn på nivåene: low - standard - too high - way to high og don't do it.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mondeo

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. mars 2020, klokken 10:57
Sitat fra: Mondeo på mandag 30. mars 2020, klokken 09:20
Model X har jo disse dørene som åpnes automatisk og bakdører som åpnes oppover.
Det har langt ifra vært uproblematisk.
Har vel og vært mye trøbbel med en designflaw i forstillingen på Model X som gjør at man får kast i en drivaksel etter en stund. Usikker på om de har fått ordnet dette eller om de fortsatt bare bytter hver gang det skjer.
Utenom batchen med feil i sensorer så opplever jeg ikke at det har vært mye problemer med dørene til X. Justeringer når bilen er ny, og så er det stort sett tut og kjør.

De akslingene ja, byttet fire ganger i løpet av 86kkm. Pluss en service bulletin. Nå bytter de kun hvis det også er vibrasjon i low. Og man blir veldig sterkt oppfordret til å kjøre i low. Jeg foreslo at de kanskje burde bytte navn på nivåene: low - standard - too high - way to high og don't do it.

Nei er vel hovedsakelig sensorene som trøbler på dørene. Er vel noen sensorer inni bakdørene som kan finne på å løsne etter en tid og det skaper også mye trøbbel. Har ingen erfaring selv med Model X, har bare sett alt for mange timer med Tesla videoer på Youtube :P

Synd de ikke har funnet en fix for de drivakslingene. 4 ganger på 86k er jo absurd mye..
Er vel en grunn til at Model Y ikke har fått luftfjæring.

turfsurf

Sitat fra: Mondeo på mandag 30. mars 2020, klokken 11:26
Nei er vel hovedsakelig sensorene som trøbler på dørene. Er vel noen sensorer inni bakdørene som kan finne på å løsne etter en tid og det skaper også mye trøbbel. Har ingen erfaring selv med Model X, har bare sett alt for mange timer med Tesla videoer på Youtube :P
Sensorene var trøblete på biler produsert i en kort periode, ellers tror jeg ikke det er mye problemer med de. Dørene har faktisk vært helt supre på vår, og er noe av det jeg kommer til å savne mest med bilen når vi nå selger den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA