Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Antirustbehandling av MG ZS  (Lest 1181 ganger)

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1580
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Antirustbehandling av MG ZS
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 00:01 »
Antirustbehandling av MG ZS. Et viktig tema for mange uansett bilmerke. Og spesielt når det er et helt nytt bilmerke her i Norge så må vi vite hva som gjelder for MG.

Hva sier forhandler/importør om dette?

Er ekstra antirust behandling nødvendig (eller ikke) er det levert fra fabrikk eller gjøres det her i Norge før bilen gis til kunde?

Legger ved lenke til engelsk MG forum om dette tema. Det gjelder ikke elbil (ev). Men det eneste jeg fant via mobil tlf google søk så hvis andre finner mer relevante MG elbil nettsteder så post det her :+1:

https://www.mg-rover.org/threads/does-your-zs-suv-show-signs-of-rust.867271/

Her fra Kia e-Niro forumet om samme tema:  https://elbilforum.no/index.php?topic=43837.0
« Siste redigering: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 00:19 av Electric cars in Norway »

Radial

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 306
    • Vis profil
Sv: Antirustbehandling av MG ZS
« Svar #1 på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 13:05 »
Alle norske ZS EV får en std mercasol-behandling på havna i Drammen.

Men den er over hodet ikke noen "fullgod" behandling, da de ikke har tatt av en eneste plate, selv i hjulbuen, og hulrom eller dører er ikke rørt (der det ruster raskt).

Ville hatt full mercasol på disse, skal du ha den en stund.
Ruster ekstremt i UK uten behandling, så Norske forhold med ullen behandling blir vel ikke bedre.
10 års rustgaranti er bare fjas, bilen ser ut som en grillkrydder-børse før du får gjennomrusting 🙂

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1580
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Antirustbehandling av MG ZS
« Svar #2 på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 15:48 »
Radial  :+1: :+1: takker for info. Jeg snakket med en MG eier her om dagen (ikke elbil) og han så til meg at han hadde hørt at nyere MG er blitt mye bedre når det gjelder rust enn eldre MG rundt 1997og til ca  2005 tallet da de solgte flust av MG Cab her i Norge

Det synes jeg er godt å høre.

Men så tenker jeg at ZS er lagd utenfor gml MG systemet...aka Kina.. blir litt usikker jeg om de har kontroll på dette eller om det hele er tatt litt lettvint på fordi det er en veldig billig og veldig god bil ellers 🥳🥳

Har du sett denne under?  Se bilde.

https://www.mgevs.com/threads/is-this-the-beginning-of-rustgate-for-the-mg-zs-ev.4/


« Siste redigering: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 15:56 av Electric cars in Norway »

Radial

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 306
    • Vis profil
Sv: Antirustbehandling av MG ZS
« Svar #3 på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 19:53 »
Litt storm i vannglass, bare rust-beskytt bilen 100% fra feks mercasol og følg opp dette, så har du 15 års garanti (!).

Det er egentlig en ekstremt billig el-bil, og det blir ikke billig uten at at det er spart på visse ting...
Bil-industrien er ekstremt automatisert, lite å spare på å produsere selve bilen i lavkostland... Så det er feks kuttet i malingstykkelse under bilen, og kanskje en del komponenter er av lavere kvalitet enn vanlig, men tilstrekkelig til å klare garantien.
Kanskje bruke litt enklere understell, færre deler, mm.... Til slutt har du en billig bil....selv om batteripakka bestemmer mye av prisen på en el-bil.
Selv der har MG gått for en uvanlig type celle, trolig for å få ned prisen der og.

Ser du under en 2 år gammel Skoda, Ford eller Mercedes i dag , er de skikkelig brune på alt av understellet de og...

Karosseriet har ofte litt beskyttelse, pga rustgarantien, men ikke resten under der (som kalles slitedeler, og dermed ikke omfattet av rustgarantien).

Løsningen er å behandle bilen uansett hva fabrikanten sier, alle vet at salt og stål går dårlig sammen og man må holde diase adskilt med understellsbehandling for å unngå problemer.
« Siste redigering: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 19:56 av Radial »

Øyst1

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1248
    • Vis profil
Sv: Antirustbehandling av MG ZS
« Svar #4 på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 22:14 »
Den er ikke ekstremt billig lengre. Du får nå flere andre alternativer til samme pris. Leaf får du godt utstyrt med vinterdekk til 280 000, samme som MG med vinterdekk og mest utstyr. E-golf får du også i denne prisklassen. Nå skal jeg ikke påstå at disse er bedre på rustbeskyttelse, men tenker det ikke er en unnskyldning med pris!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1580
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Antirustbehandling av MG ZS
« Svar #5 på: ſøndag 29. Mars 2020, klokken 06:31 »
Ja. Det med rustbehandling er viktig på alle bilmerker. Les her dette fra e-golf forumet

https://elbilforum.no/index.php?topic=49711.msg887989#new

Og her fra Nissan Leaf forumet:

https://elbilforum.no/index.php?topic=42737.0

Problemer oppstår gjerne etter noen år da rusten synes godt.
« Siste redigering: ſøndag 29. Mars 2020, klokken 06:35 av Electric cars in Norway »