Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterikapasitetsmåling

Startet av Hansi, fredag 27. mars 2020, klokken 19:58

« forrige - neste »

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Elmo

Sitat fra: Hansi på fredag 27. mars 2020, klokken 19:58
Holder batteripakkene i e-up godt på kapasiteten?
Min erfaring er - JA. 
Ikke merkbar forringelse på 5år/80000km.
Men jeg har aldri fått det testet !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Martinschei

Man kan få en indikasjon på hva batterikapasiteten er ved å hurtiglade.
En del hurtigladere gir jo informasjon om SOC på batteriet under ladeprosessen samt hvor mange kWh som er "brukt".

Er dog usikker på om den viser energien som er gått med til ladingen, energien som er dyttet på bilen eller energien som har blitt lagret som kjemisk energi i batteriene. Vil tro den viser det første eller andre siden driftere av ladere har interesse av å blåse opp tallene om de kan, og det er vanskelig å estimere hva energitapet er ved lading.

Eventuelt går det jo an å lade helt opp og deretter kjøre en tur. Og lese av antall km kjørt og energibruk pr. km.
Om man kjører den helt tom får man en indikasjon på hva batteriet kan levere under de forholdene man har kjørt i.

Har selv kjørt den tom og fått 13,79 kWh i forbruk
Ladet og ekstrapolert resultatet til å gi 14,52kWh og 15,37kWh ladet ved to ulike anledninger. Har da kun ladet ca 40% av total kapasitet, så dette blir estimater.

Dette skulle jo egentlig bety at batteriet mitt er rundt 18% degradert fra 16,8kWh utnyttbart til 13,79kWh utnyttbart.

Jejl

Jeg fikk 15,69 kWh ut av min Kangoo som er produsert i 2012. Originalt så skal den vel ha 19,8 kwh netto, så ut fra det har jeg mistet ca 20% kapasitet. Batteri og luft var ca 13 grader under testen.
Jeg tror ikke jeg ville fått ut 19,8 kwh selv når batteriet var nytt på en tilsvarende test, for noe energi forsvinner i varme, og en får vel heller ikke ut alle kWh når temperaturen er 13 grader. Jeg vil derfor tippe at det reelle tapet er på nærmere 10% enn 20.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA