Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levetid bremseskiver

Startet av Filip86, fredag 27. mars 2020, klokken 17:41

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: THE på fredag 29. mai 2020, klokken 08:09
For min del er det lite kjøring i byer, og ikke korrosjon som har ført til at kloss(er) setter seg. Det er rett og slett så tettpakket med hardpakket drit (sand, støv, gjørme el.l.) på innsiden nederst og bakerst i kaliper at den indre bremseklossen ikke får vandring. Klossen blir også skjevslitt siden den sitter mer fast nede enn oppe. Eneste løsningen jeg kan se er å  demontere hjul og spyle godt rent i kaliper når man har kjørt på grusvei eller veier med saltsørpe. Ved spyling vil man etterhvert fjerne smøremiddelet, så man bør vel trekke ut klossene og smøre glideflater når man først har av hjulet også.

Jeg vil tippe at 4-5 slike behandlinger i året bør være nok for min del med ca 30-40000 km kjørelengde i året. Pga. en del kjøring på grusveier (eller gjørmeveier nå på våren) bør jeg nok ta en rengjøring om sommeren i tillegg til ved omlegging mellom hjulsett og 1-2 ganger i løpet av vinteren. Det som er sikkert er at bremsene på Tesla trenger mye mer kjærlighet enn på noen andre biler jeg har hatt, men til gjengjelde er det befriende lite annet som trenger service med faste intervall.

Tesla har helt normale bremser fra Brembo, det eneste spesielle med Tesla er ganske høy retardasjon som gjør at bremsene brukes mindre.

Hvis man gjør en ordentlig bremseservice vår og høst (når man legger om dekk) er det mer enn nok.
Du ser godt om det holder å gjøre dette en eller to ganger per år, kjører du et sted med mye veisalting er det nok lurt å gjøre det to ganger per år.

Men det forutsetter at man gjør en ordentlig jobb.
Man må demontere, rengjøre mekanisk (fil og stålbørste) og smøre riktig (ikke for mye) med riktig smøremiddel.
Etter bremseservice skal kaliper og klosser se strøkne ut.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

THE

@Thomas Parsil, siterer meg selv her
Sitat fra: THE på onsdag 27. mai 2020, klokken 14:35
Jeg byttet bremseklosser foran i høst, bilen var da gått ca 85000 km på originale klosser, og det var bare klossene på innsiden som var noe spesielt slitt. Rengjorde og smurte godt opp før jeg monterte sammen. Da jeg byttet til sommerhjul, og bilen hadde gått ca 8000 km siden klossebytte, var bremseklossen på innsiden på høyre framhjul så godt som slitt inn til metallet. På vinter kommer salt og dritt inn i kaliper og pakker seg slik at klossene ikke kan bevege seg..

Det hører med til historien at det også i løpet av de første 85000 km var utført bremseservicer.

Min erfaring er at det dessverre ikke alltid er nok med bremseservice hver vår og høst. Rengjorde med stålbørste og vasket/tørket deler så de var rene. Smurte med smøremidler beregnet på bremsedeler av aluminum (https://www.eurodel.no/universal-smorestoff-crc-braklube-pro-250ml), og alt så ut som nytt og bevegde seg fritt da det ble montert sammen. Etter 8000 km var det så tettpakket med dritt i nederste del av kaliper at innerste klossen satt bom fast. Kaliper klarer å presse klossen inn, men den går ikke tilbake. Hjelper heller ikke med jevnlig bruk av bremsene. I vinter har jeg nesten ikke hatt regen da batteriet må ha god driftstemperatur før det er regen tilgjengelig, så lav/normal regen har ingen betydning på turer under 100 km pga. så godt som all bremsing uansett er mekanisk.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Skaft

Det er jo en åpenbar svakhet som faller utenfor normal drift og vedlikehold og hva mann kan regne med produktet skal tåle (holdbarhet og driftssikkerhet). Tesla kan ikke regne med at folk bare skal akseptere dette og risikere å skifte bremseklosser omtrent en gang i året. Hva med andre eventuelle følgeskader det kan medføre.

https://twitter.com/elonmusk/status/1078010341651492865

Elon Musk
@elonmusk
Replying to
@JT_Richards

@MMelinot
and
@chuckyyyd
This is incorrect. Vast majority of vehicle motion is returned to the battery, as the electric motors act like a generator in reverse. Brake pads on a Tesla literally never need to be replaced for lifetime of the car.

ladov

Elon Musk bor et sted hvor bremseklossene tydeligvis ikke blir blokkert av dritt like lett som her..

Kanskje tingen er å gjøre som på Renault Zoe? Der er bakbremsen trommelbremser. Passer perfekt til elbiler hvor mesteparten av bremsinga uansett gjøres med motoren.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

sjokomelk

God idé, men hadde fungert dårlig på Model X. Der er bremseskivene bak større enn de foran - 355mm (14") foran og 365mm (14,3") bak.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Stig-Arne

Sitat fra: ladov på fredag 29. mai 2020, klokken 14:29
Elon Musk bor et sted hvor bremseklossene tydeligvis ikke blir blokkert av dritt like lett som her..

Kanskje tingen er å gjøre som på Renault Zoe? Der er bakbremsen trommelbremser. Passer perfekt til elbiler hvor mesteparten av bremsinga uansett gjøres med motoren.
Hjelper absolutt ingenting, problemet på Xen er ikke bakbremsene. Men de foran.

Feilen er egentlig valg av type bremsekalipper.
Bak på Teslaen er det glidende kalipter. Her sitter klossene fast i kalipteren, hvor kalipteren glir på bolter som er beskyttet mot smuss. Dette gjør faren for at klossene henger på mindre.
Foran derimot er kalipteren helt fast og man er avhengig av at klossene glir. De har kun 2 festepunkter og det er 2 pinner.. Når bremsene har blitt brukt og skiten samler seg så setter klossene seg fast slik at fjæra ikke klarer å presse klossen ut fra diva, som igjen fører til at klossene subber og slites.

k1

Jeg har virkelig ikke peil så derfor spør jeg: finnes det mulig til å bytte kaliper foran til en annen type - som er eller vil være godkjent? 2000kr i bremseservice årlig + evt hyppig bytte av klosser, kan det jo kanskje være økonomisk fornuftig?

Stig-Arne

Sitat fra: k1 på fredag 29. mai 2020, klokken 18:59
Jeg har virkelig ikke peil så derfor spør jeg: finnes det mulig til å bytte kaliper foran til en annen type - som er eller vil være godkjent? 2000kr i bremseservice årlig + evt hyppig bytte av klosser, kan det jo kanskje være økonomisk fornuftig?
Tvilsomt. Og en bremseservice koster ikke 2000 kr. Den kan du ta hvor som helst, finner som regel priser til rundt 1000 lappen.

Skaft

#53
I forbindelse med bremseservice fikk jeg beskjed av Tesla via SMS at bremseklossene foran var slitt og sprukket, og burde skiftes. Dette synes jeg var rart i og med at bilen kun var gått 25k km. Jeg nektet for dette og etter flere påstander om El bil og lav bruk av bremser etc bestemte jeg meg for å bytte disse et annet sted før sommerferien. Jeg var tilstede på verkstedet hvor bremseklossene ble skiftet. Klossene ble tatt ut, og de var helt fine, lite slitasje og overhode ingen sprekker. Usikker på om dette kvalifiseres som ett forsøk på svindel. Uansett så er mitt tips, be om bilde dokumentasjon eller om å få se bremsekloss eller en annen del som det menes er klar for skift. Jeg stoler rett og slett ikke på service lengre. Dette er en av flere situasjoner nå den siste tiden. Jeg ble i tillegg løyet til med tanke på bilens status rett før ferien som medførte til to turer opp til service senteret for å få avklart når bilen ble ferdig. Helt elendig og langt under det nivået som Tesla burde ligge på.

elbil-1

Tesla har lagt inn i SW på mod X at bremsene aktiveres etter få sekunders kjøring etter start når det er under 5? Grader ute. (Husker ikke nøyaktig tenp)

Dette gjør at bremsene automatisk «slipes» litt mot skivene i vintersesongen.

Rævedilter

Skiftet til sommerdekk i dag og tok bremseservice samtidig. Bilen har gått 110kkm og vel 3 år.
Skeivslitt eine sida foran grunna tregt stempel, smurte så godt eg kom til på stempelet, men fekk ikkje av kalipperen så her lukter det utgifter snart.
Skifte til 3dje settet klosser fram og ser eg må bestille klosser bak så eg kan skifte dei.
Slitasjen på bremsskivene var rundt 2,5 mm framme og nesten 2 bak målt kun på utsida, så desse er nok langt forbi minimum tjukkelse antar eg.

Noko som veit kva slitasje det er ned til minumim på orginalskivene? Og kva er tjukkelse som ny?
Ofte kun eit par mm, ser på nettet(https://www.autodoc.co.no/)  at Brembo sine til X er kun 28/26, dvs. max 2 mm slitajse når ein bytter klosser. Dei andre uorginale har også kun 2 mm slitajse totalt
Nå er det lov å kjøre med skiver som under minimum, men ein har ikkje lov til å skifte klosser når det er under.

Stig-Arne

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 28. april 2021, klokken 20:37
Skiftet til sommerdekk i dag og tok bremseservice samtidig. Bilen har gått 110kkm og vel 3 år.
Skeivslitt eine sida foran grunna tregt stempel, smurte så godt eg kom til på stempelet, men fekk ikkje av kalipperen så her lukter det utgifter snart.
Skifte til 3dje settet klosser fram og ser eg må bestille klosser bak så eg kan skifte dei.
Slitasjen på bremsskivene var rundt 2,5 mm framme og nesten 2 bak målt kun på utsida, så desse er nok langt forbi minimum tjukkelse antar eg.

Noko som veit kva slitasje det er ned til minumim på orginalskivene? Og kva er tjukkelse som ny?
Ofte kun eit par mm, ser på nettet(https://www.autodoc.co.no/)  at Brembo sine til X er kun 28/26, dvs. max 2 mm slitajse når ein bytter klosser. Dei andre uorginale har også kun 2 mm slitajse totalt
Nå er det lov å kjøre med skiver som under minimum, men ein har ikkje lov til å skifte klosser når det er under.

Etter hva Tolerancedata sier, så er nye foran 32 mm, minste tillatte er 30 mm, bak er det 28 mm ny og 26 grense.
Har i grunn ikke lovt å kjøre med skiver under tillatte tykkelse, det vil gi mangel på en Eu kontroll.
Har ikke sett spesifikasjoner på personbiler når det kommer til når man har lovt å montere nye klosser, men vet på lastebiler, så er det typisk 1-2 mm over minste tillatte tykkelse.

Rævedilter

Så det er 2 mm, takk for det.
Får bestille nye skiver både framme og bak og skifte til hausten.
Nokon som har skifta skivene sjølv?

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 28. april 2021, klokken 20:53
Har i grunn ikke lovt å kjøre med skiver under tillatte tykkelse, det vil gi mangel på en Eu kontroll.
Sikker på dette?
Dei blir ikkje sjekka på Eu kontroll iht denne:  https://www.vegvesen.no/_attachment/2587933/binary/1392837?fast_title=Veileder+kontrollinstruks.pdf


Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 28. april 2021, klokken 20:53
Har ikke sett spesifikasjoner på personbiler når det kommer til når man har lovt å montere nye klosser
Eg har lest meg til på diverse fora at det er lov å kjøre med skiver som under minimum, men ein har ikkje lov til å skifte klosser når det er under.

Stig-Arne

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 28. april 2021, klokken 21:14
Så det er 2 mm, takk for det.
Får bestille nye skiver både framme og bak og skifte til hausten.
Nokon som har skifta skivene sjølv?

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 28. april 2021, klokken 20:53
Har i grunn ikke lovt å kjøre med skiver under tillatte tykkelse, det vil gi mangel på en Eu kontroll.
Sikker på dette?
Dei blir ikkje sjekka på Eu kontroll iht denne:  https://www.vegvesen.no/_attachment/2587933/binary/1392837?fast_title=Veileder+kontrollinstruks.pdf


Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 28. april 2021, klokken 20:53
Har ikke sett spesifikasjoner på personbiler når det kommer til når man har lovt å montere nye klosser
Eg har lest meg til på diverse fora at det er lov å kjøre med skiver som under minimum, men ein har ikkje lov til å skifte klosser når det er under.
Selvfølgelig blir det sjekket.

Linken du gav, er bare en veileder til kontrollinstruksen.
Det du må se på et selve kontrollinstruksen.

Pkt. 1.1.14, merknad a. Kan faktisk ilegges en 3er for stor slitasje om det er graverende nok.

Rævedilter

#59
Sjekket ja, men ikkje målt, det er kun visuell kontroll.
Det er jo ingen minimumstjukkelse ved bruk, kun ved skifte av klosser.
https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180522-0740-01-01.pdf

Men eg ser jo at skivene min var sannsynligvis var under minimum allerede etter 70kkm da eg skifta klosser sist, men eg ser at det er mykje meir redusert regeneringering ved låg temp. nå enn tidlegere, samt at det vart vel innført (i SW) bremsing for å halde skivene reine, såg eg trur slitasjen i det siste er ein god del høgare enn tidlgere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA