Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levetid bremseskiver

Startet av Filip86, fredag 27. mars 2020, klokken 17:41

« forrige - neste »

Filip86

Hva er egentlig forventet levetid på bremseskiver på disse bilene?
Vår er en Q4 2017 modell og har gått i underkant av 40.000km. Kjenner at det er en god kant på bremseskivene på denne, til sammenligning har vår a3 e-tron bremser som så vidt har en kant (like gammel og gått like langt).
På tidligere biler har jeg måttet skifte bremseklosser hvertfall 2-3 ganger før skivene måtte byttes, så begynte å stusse litt på dersom dette må gjøres hver 40.000km, blir jo ikke dette billig i lengden (bilen kjøres pent med regen i standard på sommer og low på vinter).

geear

Hatt bremseservice årlig? Hvis ikke er klossene foran knapt til å bevege, og kan ligge litt på hele tiden. Ellers er det også en stor vektforskjell på en A3 og en X.

Filip86

Har hatt det to ganger, så ja.
Skjønner at den er tyngre, men bremsepedalen blir så å si ikke brukt i teslaen, er derfor jeg spør...

Rævedilter

Mine er godt slitt på 80' så dei varer kanskje 120' eller litt meir, så litt lengre enn på ein fossilbil, kanskje dobbelt.
Billige skiver så det betyr ikkje så mykje.
Klossene varte 70'.

Kilroy

Bytter mine skiver nå, er fortsatt endel igjen på de, men jeg fikk kast i de i fjor, så derfor jeg bytter de. Har byttet klosser tidligere på ca 50.000, ellers ingenting. (har nå kjørt 79.000 km)
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Lynet

Vær obs på at minimumskrav på tykkelse er et servicekrav, da skal de holde til neste service. Dette er ikke et krav som skal brukes på EU-kontroll.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rævedilter

Du meiner neste skifte av bremseklosser, service er det jo ikkje på tesla...

Men slitasje skal sjekkes på PKK kontrollen, men usikker på korleis dei sjekker den, det står kun visuell kontroll.


Lynet

Man bør absolutt ta bremseservice hvert år, det anbefaler også Tesla.
Visuell kontroll er å se om de er hele, bilen kjøres på bremseprøver for å se om de virker normalt. Det skal også prøvekjøres.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Filip86

Da har jeg hentet bilen fra service hos Tesla: "Front inner brake pads are stuck. This has caused the front rotors and pads to overheat." Så selv om man har tatt bremseservice og andre forhåndsregler (vasket bilen jevnlig hver vinter, står i garasje med luftavfukter med 35% RH på vinteren.) Så må bremseskiver og klosser foran byttes etter 38300km...

turfsurf

Sitat fra: Filip86 på torsdag 02. april 2020, klokken 11:42
vasket bilen jevnlig hver vinter
Litt lite å vaske bilen en gang om året da
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Filip86 på torsdag 02. april 2020, klokken 11:42
Da har jeg hentet bilen fra service hos Tesla: "Front inner brake pads are stuck. This has caused the front rotors and pads to overheat." Så selv om man har tatt bremseservice og andre forhåndsregler (vasket bilen jevnlig hver vinter, står i garasje med luftavfukter med 35% RH på vinteren.) Så må bremseskiver og klosser foran byttes etter 38300km...
Er det Tesla som har tatt bremseservicene, og du har gjort det innenfor serviceanbefalingene, så burde det være rom for reklamasjon.

Er ellers ikke sikkert at garasje og luftavfukter gjør det bedre for bremsene altså, det er ikke korrosjon som gjør at bremseklossene setter seg fast, det er oppbygning av dritt, dritt som blir som betong når den tørker. Hos meg måtte det hakkes og skrapes bort etter nesten to år uten bremseservice. Min X har gått rundt 35k nå, og skiver og klosser er langt unna å være utslitt.

Filip86

Poenget mitt med det var at jeg ikke skjønner hva mer jeg kan gjøre for å få bremsene til å vare lenger, ingen av oss kjører gris heller. Og på bakgrunn av det Tesla sa med bremseservicen, at det spilte ingen rolle at vi hadde tatt denne fordi bremser er en slitedel de ikke dekker på garanti, så er det jo merkelig at de anbefaler å ta den når det tydeligvis ikke hjalp noe i vårt tilfelle.
Nye bremseskiver og klosser er bestilt via elbilmek til halve prisen av det Tesla skulle ha. Så får vi se om nye 40.000km hvordan det ligger an da.

kodax

Sitat fra: Filip86 på lørdag 28. mars 2020, klokken 19:01
Har hatt det to ganger, så ja.
Skjønner at den er tyngre, men bremsepedalen blir så å si ikke brukt i teslaen, er derfor jeg spør...
Sitat fra: Filip86 på torsdag 02. april 2020, klokken 11:42
Da har jeg hentet bilen fra service hos Tesla: "Front inner brake pads are stuck. This has caused the front rotors and pads to overheat."...
Sitat fra: Filip86 på torsdag 02. april 2020, klokken 13:13
Poenget mitt med det var at jeg ikke skjønner hva mer jeg kan gjøre for å få bremsene til å vare lenger, ingen av oss kjører gris heller....
Husker du å bremse hardt jevnlig for at bremsene ikke skal stå seg i hjel, helst rett før du parkerer? Å kjøre gris er vel egentlig en fordel for bremsene..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Filip86

Sitat fra: kodax på torsdag 02. april 2020, klokken 13:28
Husker du å bremse hardt jevnlig for at bremsene ikke skal stå seg i hjel, helst rett før du parkerer? Å kjøre gris er vel egentlig en fordel for bremsene..
Jepp, har en grei nedover bakke hvor vi pleier å bruke bremsene. Men får nå se, skal følge med på bremsene fremover, fikk time i morgen for å bytte skiver og klosser + en ny oppsmøring. Skjer det noe unormalt neste 5000-10000km så kommer jeg til å ta det opp med Tesla.

geear

Sitat fra: Filip86 på torsdag 02. april 2020, klokken 13:13
Poenget mitt med det var at jeg ikke skjønner hva mer jeg kan gjøre for å få bremsene til å vare lenger, ingen av oss kjører gris heller. Og på bakgrunn av det Tesla sa med bremseservicen, at det spilte ingen rolle at vi hadde tatt denne fordi bremser er en slitedel de ikke dekker på garanti, så er det jo merkelig at de anbefaler å ta den når det tydeligvis ikke hjalp noe i vårt tilfelle.
Nye bremseskiver og klosser er bestilt via elbilmek til halve prisen av det Tesla skulle ha. Så får vi se om nye 40.000km hvordan det ligger an da.
Syns stort sett at Tesla alltid holder igjen på reklamasjonssiden, at de sier det betyr ikke at de har rett. Du må benytte deg av forbrukerkjøpsloven og forventet levetid. At du har fulgt anbefalingene deres gjør at du har en styrket sak. Det hjelper vel heller ikke Tesla sin sak at Elon har vært ute på Twitter og jabbet om at bremsene skal vare omtrent evig...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA