Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teslas stopper for rødt lys

Startet av kodax, torsdag 26. mars 2020, klokken 23:25

« forrige - neste »

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jorgror

Ser bra ut, men i Norge har vi vel byttet så å si samtlige lyskryss med rundkjøringer.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

turfsurf

Sitat fra: jorgror på torsdag 26. mars 2020, klokken 23:34
Ser bra ut, men i Norge har vi vel byttet så å si samtlige lyskryss med rundkjøringer.
Tesla er jo USA først. Men ja, rundkjøringer hadde vært kjekt. Blir jo litt å forholde seg til, med alle de rare rundkjøringene som finnes. For eks som i Norge hvor det innimellom kun er veimerking på bakken som sier hvilket felt man skal ta inn i rundkjøringen. Og rundkjøringer som egentlig er ett kryss med en prikk i midten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Og veimerkingen i feltene inn til rundkjøringer er kun anbefalinger, ikke påbud. Kan bli spennende når man skal ta høyde for biler i flere felt i rundkjøringer, og reglene ikke er klare for hvor man skal plassere seg.

jkirkebo

Sitat fra: jorgror på torsdag 26. mars 2020, klokken 23:34
Ser bra ut, men i Norge har vi vel byttet så å si samtlige lyskryss med rundkjøringer.

Du har ikke kjørt gjennom Dronning Eufemias Gate i Oslo skjønner jeg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Og i tillegg til lyskryss så er det da en del lysregulerte fotgjengeroverganger i Norges land. Men uansett, ville heller hatt fartsskiltavlesning hundre ganger før stopp på rødt lys.

Er det bare HW3-biler som får det, eller 2/2.5 også?

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 27. mars 2020, klokken 09:06
Er det bare HW3-biler som får det, eller 2/2.5 også?
Dette ble vel varslet som en preview på kun HW3 biler, så vil vel være kun de som får det aktivert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

GreenTheOnly har vist at HW2.5-biler også klarte å lese trafikklys. Han fant det skjult i koden tidligere. Og jeg mener 2.5-biler i USA nå i noen tilfeller prøver å stoppe deg hvis du prøver å kjøre i full fart på rødt lys.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

DagfinnN

Sitat fra: gr på fredag 27. mars 2020, klokken 09:06
Og i tillegg til lyskryss så er det da en del lysregulerte fotgjengeroverganger i Norges land. Men uansett, ville heller hatt fartsskiltavlesning hundre ganger før stopp på rødt lys.
Det ville jeg også. Men det er nok ikke så lett å komme rundt patentrettigheter.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Det er så stor mangel på bilene at Tesla burde betalt seg ut av det. Enten ved å kjøpe skiltavlesningssystemet fra Mobileye eller betalt de ut. Hvis det faktisk er det som er årsaken, da. Er det ikke patentert kun i USA? Iallfall ikke over hele verden...

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 27. mars 2020, klokken 11:49
Det er så stor mangel på bilene at Tesla burde betalt seg ut av det. Enten ved å kjøpe skiltavlesningssystemet fra Mobileye eller betalt de ut. Hvis det faktisk er det som er årsaken, da. Er det ikke patentert kun i USA? Iallfall ikke over hele verden...
Er patentert i EU og. Men i EU burde det gå å komme rundt patenten, siden man ikke kan patentere prinsipper, kun spesifikke implementasjoner. Dvs man kan ikke patentere skiltgjenkjenning med kamera, men kun en spesifikk måte å gjøre det på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Besynderlig er det også at Tesla/EM er helt stille når det gjelder dette. Hvorfor blir ikke EM konfrontert slik at vi kan få et endelig svar? På Autonomy Day ble det vel heller verken spurt om eller nevnt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 28. mars 2020, klokken 00:27
Besynderlig er det også at Tesla/EM er helt stille når det gjelder dette. Hvorfor blir ikke EM konfrontert slik at vi kan få et endelig svar? På Autonomy Day ble det vel heller verken spurt om eller nevnt?
Akkurat som Audieiere f.eks må leve med en temmelig ustabil app og Jaguareiere f.eks må tåle støv i baksetet må Teslaeiere leve med at det er en del åpenbare ting de rett og slett ikke prioriterer så høyt å gjøre noe med.

Motorwatt

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 28. mars 2020, klokken 00:35
Akkurat som Audieiere f.eks må leve med en temmelig ustabil app og Jaguareiere f.eks må tåle støv i baksetet.

Da ble jeg beroliget.....  :angel:
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Får begynne å hamre Musk med fartsskiltavlesning på Twitter. Han har tid til å mene noe om corona, så da kan han ta seg tid til dette også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA