Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Justere maks lading?

Startet av Radial, torsdag 26. mars 2020, klokken 20:36

« forrige - neste »

Radial

Prøver å finne ut hvordan man begrenser maks % lading.i en ZS EV. Har ikke kjøpt bilen enda.

Man kan jo ikke lade 100% hver dag , det må jo begrenses, men finner liten informasjon om hvordan dette er løst... Er det via infotainment systemet?
Kan ikke si jeg husker jeg fant noen slike innstillinger der inne når jeg prøvde en demobil.

Noen som vet?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

EV-FTW

Hvorfor ikke lade til 100 prosent?
Bare tull å drive med det der 80 prosent styret. Dersom du skal ha bilen hele dens levetid, får du kanskje et batteri som varer littegranne lengre.

Det er ikke mulighet i MG å justere lading. Ei heller med ladetimer i bilen ( som den ikke har). Da må du ha en lader hjemme som kan tidsstyres, og regne ut når den skal skru seg på for at bilen skal ha 80 prosent når du skal bruke den.

Bilen har en grei buffer på batteriet, så å lade til 100 prosent går helt fint, da det faktisk ikke er 100 prosent oppladet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jkirkebo

Sitat fra: Øyst1 på fredag 27. mars 2020, klokken 08:43
Hvorfor ikke lade til 100 prosent?
Bare tull å drive med det der 80 prosent styret. Dersom du skal ha bilen hele dens levetid, får du kanskje et batteri som varer littegranne lengre.

Det kan fort være forskjellen mellom å må ha nytt batteri etter 10 år fremfor at batteriet varer i hele bilens levetid.
For oss som typisk beholder bilene våre i 8-10 år er det en ganske stor forskjell.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EV-FTW

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. mars 2020, klokken 09:07
Sitat fra: Øyst1 på fredag 27. mars 2020, klokken 08:43
Hvorfor ikke lade til 100 prosent?
Bare tull å drive med det der 80 prosent styret. Dersom du skal ha bilen hele dens levetid, får du kanskje et batteri som varer littegranne lengre.

Det kan fort være forskjellen mellom å må ha nytt batteri etter 10 år fremfor at batteriet varer i hele bilens levetid.
For oss som typisk beholder bilene våre i 8-10 år er det en ganske stor forskjell.


Det det er en evig diskusjon. Flesteparten har ikke bilene så lenge før de selger dem.

Bilene taper kapasitet på batteriet uansett. Om bilen har 70 prosent mot 60 prosent på batteriet etter 10-15 år, betyr det så lite at jeg heller lader til 100 prosent hver natt, og kjører normalt. Leaf fjernet sin 80 prosent mulighet, og MG har ikke denne muligheten. Det er lagt inn buffere i topp og bunn, så det går fint.

Tut og kjør sier bare jeg.

Er mange eksempler på leafforumet hvor folk som Jar vært nøye med lading har tapt på batteriet etter 90 000 kilometer, mer enn jeg gjorde som ladet til 100 prosent hver natt og hadde over 200 hurtigladinger.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Radial

Ahas...Skjønner....derfor man ikke finner info om det.

Litt rart Audi, Tesla etc advarer mot 100% lading, mens andre produsenter tydeligvis andre gir f**n 🤔

Nå er vel batteripakkene større, og vesentlig dyrere hos de med 80% anbefalinger... Så er kanskje for å slippe for stort kapasitetstap innenfor garantien?
Hele MG'en er vel billigere enn bare batteripakka i E-tron.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Leaf fikk vel denne endringen etter at rekkevidden måtte oppgis utfra standard ladegrense og ikke maks? Selv om det er en liten buffer i topp er det fortsatt hensiktsmessig å ikke lade fullt opp om det ikke trengs. Alle studier viser at det er mer skadelig for cellene, uavhengig av enkelte stikkprøver på forumet.

For min del handler det vel så mye om bruktprisen jeg får når jeg selger. Mange kjøpere vil styre langt unna biler som er fast toppladet, og det er informasjon en ikke kan tilbakeholde eller skjule for kjøpere.
De som har gjort mest omfattende avlesing og logging av elbil i Norge via canbus ser vesentlig forskjell i kapasitetstap mellom biler som er mye toppladet og de som ikke er det. Men det skal sies at det primært er gjort av biler uten buffer i topp. Skal en se på annen topp-buffer er det enklest å se på celleprodusentenes data som viser levetid/antall syklyuser målt mot maks SOC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

EV-FTW

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. mars 2020, klokken 13:16
Leaf fikk vel denne endringen etter at rekkevidden måtte oppgis utfra standard ladegrense og ikke maks? Selv om det er en liten buffer i topp er det fortsatt hensiktsmessig å ikke lade fullt opp om det ikke trengs. Alle studier viser at det er mer skadelig for cellene, uavhengig av enkelte stikkprøver på forumet.

For min del handler det vel så mye om bruktprisen jeg får når jeg selger. Mange kjøpere vil styre langt unna biler som er fast toppladet, og det er informasjon en ikke kan tilbakeholde eller skjule for kjøpere.
De som har gjort mest omfattende avlesing og logging av elbil i Norge via canbus ser vesentlig forskjell i kapasitetstap mellom biler som er mye toppladet og de som ikke er det. Men det skal sies at det primært er gjort av biler uten buffer i topp. Skal en se på annen topp-buffer er det enklest å se på celleprodusentenes data som viser levetid/antall syklyuser målt mot maks SOC.


Jeg må ærlig si at det ikke påvirker bruktprisen mer om den har vært ladet til 100 prosent hver natt. Så lenge bilen blir kjørt jevnlig og ikke står med fulladet batteri over lang tid. 90 prosent av de som kjøper elbiler har ikke snøring på å lese av status for lading osv. De ser kun på om , i Leaf sitt tilfelle, hvor mange streker som er på plass og at det er en rapport fra forhandler som sier noe om status på batteriet. Nissan sin rapport er latterlig, gir deg bare noen stjerner, men sier lite, uansett er det nok for de fleste kjøpere.

Det er en liten andel kjøpere ( som en finner her inne) som er sykelig opptatt av batteristatus og har utstyr for å lese av og sette seg inn i alt mulig av tall, og for disse få, kan dette påvirke prisen.

Jeg kan garantere deg at jeg skulle klart å selge en 7 år gammel Leaf toppladet bil, med samme antal barer på plass som en fint ladet bil, til samme pris. Selv om denne kanskje var like før å miste en strek, mens den som var font ladet var lengre unna å miste neste strek, fordi folk flest ikke har utstyret til å lese dette av, de ser bare at det er samme antall streker.

En fint holdt bil, med fulgte servicer, spiller en større rolle enn om det er toppladet hver natt og mye hurtigladet, så lenge batteriet viser likt i bilen. ( Leafspy kan derimot vise at det er forskjell på bilene). 
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Øyvind.h

Og jeg må ærlig fortelle at jeg ofte leser om batterihold i Finn-annonser, og har fått spørsmål om det fra sikkert halvparten+ av folk som har vist interesse for Leaf+Model S+S+X som jeg har solgt på Finn de siste årene.
At det er forbeholdt noen ytterst få å være "sykelig opptatt" av det faller på sin egen urimelighet basert på både Finn og de bilene jeg har solgt de siste årene. Det virker heldigvis som om kunnskap om batterihelse brer om seg blant kjøperne slik at en unngår å sitte med svarteper. Antakelig lærer mange å spørre om dette ved å lese Finn-annonser som gjør oppmerksom på at dette er et poeng.

Jeg føler ikke det blir riktig å selge et mishandlet batteri like dyrt som et godt behandlet batteri, bare fordi kjøperen ikke klarer å finne ut av dette selv eller stille meg de rette spørsmålene. Det gjør det til stor risikosport for ukyndige å kjøpe Leaf. Trist.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Jeg tror dere har litt rett begge to. Det skal bare den ene kjøperen til for å gjøre en handel, og man kan finne kjøpere som ikke har peiling, og sammenligner på Finn uten å vite at batterihelse kan være et tema. Dermed trenger det ikke bety noe. Jo mindre "autofil" bil, jo mindre bilinteresserte er kjøperne og jo mindre betyr det. Altså er faren med dårlige ladevaner sannsynligvis mindre med Leaf, ZOE, MG og andre, enn om det er Taycan, Tesla eller e-tron man snakker om. Samtidig så tror jeg man kan få flere potensielle kjøpere om man skriver litt om ladevaner og bruk, og flere potensielle kjøpere kan gi høyere salgssum.

Ellers ikke lurt å undervurdere folk med tanke på dette, selv en del laptoper har fått muligheter til å sette opp batteristyring for levetid i stedet for å stå kontinuerlig fulladet når de er tilkoblet strøm. Det begynner å bli allmennkunnskap, og etter en handel, så kan det hende man kunne hevde at det ville vært en opplysningsplikt at for eksempel en bil med anbefalt ladegrense i stedet hadde blitt fulladet til stadighet.

EV-FTW

Så lenge det egentlig ikke er mulig, uten teknisk utstyr, å hente ut slik informasjon fra bilen, vil det aldri bli noe krav om å opplyse hvordan bilen har blitt ladet osv. Som sagt er det enormt mange som ikke har anelse på dette, de forholder seg kun til rapportene fra service.

Hadde jeg spurt den enslige damen i gata her, eller min far, eller familien ved siden av, som alle har elbil, hva status der på batteriet deres, hadde de svart «100 prosent». For det er det bilen viser.

Ellers er jeg enig i at de som kjøper langt dyrere elbiler nok kan være mer opptatt av dette, enn de som kjøper billige biler. Men, er nok av de som driter penger som ikke bryr seg om hvordan de tar vare på bilen også. Med andre ord finnes det nok eksempler på det man ønsker å finne eksempel på.

Tenker at hver må gjøre det som faller dem best. For min del, som ikke har biler lengre enn maks 5 år ( til rett før garanti går ut), funker det helt fint å lade hver natt.

Leafen jeg solgte var kjørt 90 000 kilometer, av meg, siden ny, og ble solgt til god pris, med alle strekene intakt. Kjøper så kun på det. Leafspy viste rett i overkant av 90 prosent SOH, så jeg visste at det enda var en liten stund til første strek forsvant. Jeg var fornøyd og kjøper fornøyd. ( Jeg har Leafspy, kjøper ante ikke hva det var).
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

kwik

Jeg har en ZS EV.

Det er en meny på skjermen i midtkonsollet. Man bare trykker på et batteri der f.eks 80% er angitt, og dett var dett.

Som regel er max satt til 80%, men dersom man skal på langtur lades det til 100%, såklart.

Radial

Sitat fra: kwik på fredag 02. juni 2023, klokken 11:01Jeg har en ZS EV.

Det er en meny på skjermen i midtkonsollet. Man bare trykker på et batteri der f.eks 80% er angitt, og dett var dett.

Som regel er max satt til 80%, men dersom man skal på langtur lades det til 100%, såklart.

Korrekt for 2022-2023 modellene dette ja.
Men 2020-2021 har ikke denne muligheten dessverre, og en håndfull andre saker🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA