Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Som mange vet, så er ikke en elbil-lader til garasjen en lader i det hele tatt.

Startet av kwik, lørdag 01. april 2023, klokken 18:19

« forrige - neste »

kwik

Som mange nå vet, så er ikke en elbil-lader til garasjen en lader i det hele tatt.

Der bare en simpel av-på bryter og kontakt for 220Volt til bilen.

Laderen sitter sevfølgelig i bilen.

Her er en som har sjekket ut dette;


https://www.youtube.com/watch?v=RMxB7zA-e4Y

Så derfor burde den ikke koste mere enn 3-400 kroner. Det får nå være måte på hvor mye en kontakt/bryter skal koste.

Så da kommer det;
Hvor kjøper man den billigste garasjekontakten til el-bilen?

Radial

Litt av greia er at dette blir en fast installasjon, som på sikt skal måtte håndtere eventuelle DC strømmer fra en gammel og utslitt/delvis kortsluttet el-bil.
Man vil ikke ha 400/800v DC ut på nettet, det er helt krise.

Bryteren/boksen/støpselet skal også håndtere opptil 22kW effekt (maks effekt på Type2).

Derfor må hele installasjonen rett og slett være dimensjonert for oppgaven.

En ladestasjon har derfor kontaktor/relè for å legge inn strøm etter at pilot-signalet er OK, har gjerne innebygget DC vern, og sikres mot DC og/eller AC strøm i sikringsskapet.

Det finnes rimelige ladetasjoner til 2-4000kr, men de må gjerne sikres med A og B vern i skapet, til en kost mellom 3-6000kr. En bittelitt dyrere ladestasjon har DC beskyttelse innebygget, og da slipper man unna med en 500kr sikring i skapet isteden.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

Om du ser på Finn kan du finne rimelige Easee Home, ned mot 3-4000 kr.
Montering kommer i tillegg.

Nå kan det være litt utfordrende om salgsforbudet i Sverige eskalerer, og blir en tilbakekalling for hele EU og EØS, men forhåpentligvis løser det seg på annet vis.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kwik

Jeg kjøpte en Defa kontakt-boks til 9500 innkludert montasje på veggen.

Den er helt identisk med den Defa "nødladeren" som fulgte med bilen.
("Nødladeren" ligger vanligvis i bagasjerommet, og kan pugges inn i en vanlig 220Volt kontakt. Den er selvfølgelig heller ikke en lader, men heller en kontaktboks).

Defa-boksen på veggen er programmert til å gi max 10A, mens nødboksen fra Defa er satt opp til max 5A.

 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA