Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tiårets mest meningsløse dings?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 26. mars 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

KjellG

#45
Designpriser kan være så mangt. Noen som husker Startloop? Startloop

Flott utseende som krevde ekstra plass for oppbevaring. Dessverre fungerte den dårlig og gikk fort ut av salg, bortsett fra hos NAF som drev på etter alle andre. Fungerte ikke, men fikk designpris.





RJK

Sitat fra: Ellemelle på fredag 03. april 2020, klokken 14:13
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 03. april 2020, klokken 13:00
Hilsen Lars
Som uttaler seg som privatperson og elbilentusiast i et håp om å hjelpe dagens og morgendagens elbilbrukere til et tryggere og bedre bilhold. Det har jeg gjort siden jeg begynte med elbiler i 1996, med jobb i Elbilforeningen og oppstart av Elbilforumet i 2004. 
Veldig lang forklaring, men du enser ikke å se det enkle prinsippet at når du som selger av ladeløsninger i et selskap som selger ladeløsninger kritiserer kvaliteten på en konkurrentens produkter (som ennå ikke er i salg!), så kan du ikke påberope deg å uttale deg som privatperson.

La oss si at en selger av bilforsikringer i Gjensidige her på forumet sier at Storebrands bilforsikringer er et makkverk og ikke verdt prisen i det hele tatt, tror du virkelig at det holder at "han sier dette som privatperson"?

Edit:
Jeg ser nå at selv i forsvarstalen din, der du selvsagt uttaler deg som privatperson, prøver du å pushe produkter som Cirkle-K selger og produkter som elbilhjelpen.no selger. 

Pinlig.

Det er stor forskjell å mene at den enes lovlige produkt er tull sammenlignet med eget produkt. Det er ikke det som har skjedd i denne saken.

Å derimot påpeke at et produkt er ulovlig i bruk etter gjeldende regler, slik det er fremstilt både hos produsent og salgsledd (power.no), er en helt annen ting. Det er ingen som helst tvil om at produktet slik det ble fremstilt av produsenten, er ulovlig å bruke. Produsenten har nå påstått at det produktet de ble kritisert for, ikke var det som de faktisk skulle levere. Dessveree for dem, var opprinnelig tekst og bilder ikke til å missforstå. Det er sjeldent jeg ser så tafatt roing og unnamanøvrering fra en produsent når de blir tatt med buksene nede.

Det ble også påpekt, både før og etter korrigeringen og den påfølgende endringen med at den likevel må installeres i motsetning til de opprinnelige påstandene fra leverandøren, at den ikke tilfører noen annen sikkerhet enn muligens å måle temperatur på ledning/kontakt. På nåværende tidspunkt tilbyr den heller ikke noen ekstrafunksjonalitet utover hva en standard ladekabel gjør. Advarslene om produktet var og er fullstendig legitime og viktige bidrag i debatten.

Skal glatt innrømme at også jeg hevet øyenbrynene da Lars startet denne tråden, og jeg gikk derfor å sjekket produktet nøye, for å se om det Lars gjorde var klanderverdig og uhederlig oppførsel som konkurrent.

Nettopp fordi jeg rask så at dette var akkurat så ulovlig som det ble nevnt, så la jeg bort tanken om at dette var uhederlig omtale av konkurrent/konkurrerende produkt. Det ble heller ikke, slik jeg så, at det ble sagt noe om kvaliteten. Kun at det var ulovlig og ikke tilførte noen økt sikkerhet.

Jeg tror derimot at dersom dette var et lovlig produkt som hadde en viss nytteverdi, så ville de fleste heller brukt tid og energi på å sjekke om dette var et produkt de ville tatt inn og solgt selv. Et såpass billig (tilsynelatende) produkt som ville gjort en lovlig installering langt billigere for kundene, er vel noe de veldig gjerne ser på markedet.

Og dersom de ikke fikk lov å distribuere/selge dette selv, ville de heller pushet på egne leverandører til å senke pris og/eller komme med tilsvarende produkt, og heller latt være å nevne konkurrenten.

Sagt på en annen måte, jeg ser hvorfor du reagerer, men ikke hvorfor du ikke stoppet deg selv, med mindre du oppfattet produktet feilaktig som lovlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

Sitat fra: KjellG på fredag 03. april 2020, klokken 17:30
Her finner du et foto av innmaten i Kokong S https://dealflow.no/case/lightcircle/oversikt

:+1:  Ser mistenkelig ut som en radiomodul av noe slag på høyre side av kortet. wifi? BT? Noe denne jo ikke skulle ha. Trenger ikke være bilde fra produksjon heller da. http://mykes.no er oppført som utvikler. Ser seriøst ut i hvert fall. Det visuelle designet er behagelig. Nettsidene også. Helsike, de har jo til og med en egen digital storyteller!


Ferry

#48
Driftig kar denne Revill. Har prøvd seg på mye forskjellig. https://3600.no/du-tror-det-ikke-for-du-far-testet-det/

https://youtu.be/AT98kh5kCf0

Bok har han også skrevet, og er kurset i selvutvikling. https://www.cappelendamm.no/_perlenes-gate-morten-revill-9788204115041

Maxwell_400

Jeg synes det er positivt at folk i bransjen (Lars etc.) sier ifra når det kommer et produkt på markedet som er ulovlig å bruke. Det må uansett være innafor å kunne si ifra om det.

At Lightcircle i ettertid tar DSB sine merknader og endrer produktet gir ikke dingsen høyere nytteverdi.

Kokong derimot som overvåker smartphone lading etc. er et annet produkt, om det har nytteverdi aner jeg ikke, men jeg løper ikke avgårde for å kjøpe det.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elektrolux

#50
Nå markedsføres Schukostikket som en hjemmelader på Instagram.

Trist markedsføringen rettet mot uinnvidde som håper på å slippe unna med litt rimeligere lade opplegg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#51
Teksten på Instagram er nå forbedret, og klikker en videre inn til produktet står det mellom alle linjene med bl.a henvisninger til DSB og elbilforeningen hva dette er.

Bruk av ordet wall boks virker spekulativt og ment å forlede publikum til å tro at dette er noe mer enn det egentlig er all den tid Wallbox er en produsent av ordentlige ladestasjoner.

Virker også søkt å antyde at hurtiglader hjemme er "alternativet" all den tid omtrent ingen bortsett fra enkelte elbilforhandlere velger å ha dette sammen med vanlige ladestasjoner.

Er redd få vil bli positivt overrasket og fornøyde med investeringen sin når de oppdager hva det faktisk er, og at de kunne spart seg for hele produktet ved bruk av et vanlig Schuko stikk eller bedre en ordentlig ladestasjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

Er det lovlig markedsføring eller er den så villedende at den burde vært rapport inn?

I så fall bør folk som ha greie på slikt gjøre det.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Kanskje elbilforeningen kunne tatt en test og reportasje på produktet siden foreningen vises til i produktomtalen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Den nye fastmonterte Kokong'en er et interessant produkt til kjøkkenet og soverommet for bruk på kjøkkenmaskiner og ladere til mobil etc. Til det bruket kunne jeg tenkt meg en til min glemsomme mor.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

#55
Da fant jeg en konkurrerende løsning, med samme sikkerhetsnivå til 59,-:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.   
 

Ikke får å ødelegge for et "konkurrerende produkt, men etter det jeg forstår, har Konkong og Anslut samme sikkerhetsnivå og i prinsippet er det samme løsning.

Jeg uttaler meg her som privatperson og elbilentusiast.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

z4rd

Det er ingen tvil om at produktet det opprinnelig snakkes om her er en "får i ulveklær", og med tanke på måten den markedsføres, så er det rimelig stor sannsynlighet for at en del folk tror at de kjøper en "ekte" wallbox og hjemmelader - da dette er relativt etablerte begrep og produkter. Min personlige konklusjon er: I beste fall villedning - worst case, svindel. Bør definitivt rapporteres til rette instans.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Erik Ola Ulvestad

Poenget med Kokong er vel å bryte strømmen når den går under eit visst lavt nivå. Dvs når lading er ferdig. Har ANSLUT på noko vis denne funksjonen, Lars?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Maxwell_400

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 17. april 2020, klokken 11:45
Poenget med Kokong er vel å bryte strømmen når den går under eit visst lavt nivå. Dvs når lading er ferdig. Har ANSLUT på noko vis denne funksjonen, Lars?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Poenget er vel at det gjør også ladekladden som du trenger på både Anslut og EV10, min kladd går ned til ubetydlige 0.5W når lading er avsluttet og jeg har den fordelen at den kan slå seg på selv igjen hvis bilen trenger strøm til klima anlegget.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Lars C. Krogenæs

#59
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 17. april 2020, klokken 11:45
Poenget med Kokong er vel å bryte strømmen når den går under eit visst lavt nivå. Dvs når lading er ferdig. Har ANSLUT på noko vis denne funksjonen, Lars?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ja. På en enda mer elegant måte :D  Når bilen er ferdig med lading, stopper bilen pilotsignalet til ladekladden. Ledningen mellom ladekladd og bil blir da strømløs. Ønsker bilen mer strøm, blir det gitt beskjed gjennom pilotsignalet og med Anslut kan bilen få strøm til forvarming, vedlikeholdslading etc.  Ladekladden trekker, i likhet med Kokongen bare bittelitte gran strøm på tomgang. Begge alternativer er sikret til 10A.

Like bra, bare mye mye mye mye billigere :-)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA