Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tiårets mest meningsløse dings?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 26. mars 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Ser ikkje ut til at EV kladden er å finne på Lightcircle.no lenger...

Greit nok med en automatisk 'lastkutter' til ladeutstyr for mobil, kamera, etc, men uten app, når blir kontakt re-aktivert? Må altså også der plugge ut/inn?
For elbil blir det vel også ei utfordring med å få starte forvarming/AC med 230V støtte når batteri har blitt fullada og fråkopla i løpet av natta?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 28. mars 2020, klokken 10:45
Power selger nå ladestasjonen til 1999,-

Denne vil jo forlenge levetiden på elbilenes batteri, så her sparer vi ikke bare penger, men miljøet, da vi ikke behøver å bytte biler så ofte :-)

https://www.power.no/hjem-og-fritid/elbillader/ladestasjoner/lighttcircle-kokong-ev10-wallbox-ladestasjon-blaa/p-1063550/

Utrolig at Power tar inn slik makkverk.

Har nå lagt ut og bekreftet anmeldelse på produktet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

#17
Da har tiårets mest meninsløse produkt blitt oppdatert. For å koble på denne stikkontakten som bryter strømmen, kreves det nå installasjon av elektriker: Jordfeilbryter typeB i sikringsskap, sikring på 10A på egen kurs, før Kongo-kontakten kan monteres. Kongo-kontakten skal bryte strømmen når ladingen er ferdig, slik kladden du likevel må bruke har. Hvorvidt strømmen kommer på igjen, ved f.eks forvarming er usikkert.

Hva Kongo produktet egentlig gjør er fremdeles en gåte, men du får kjøpt det på Power. Jeg ville heller ha brukt pengene på ECO plugg. Da kaster du ikke bort like mye penger...

Jan Tore Gjøby har også skrevet om dette produktet her
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Daruu

#18
Har man lov til å klippe av kontakta, for så å få elektriker til koble den til med boks da tru?

Edit: Jeg så ikke at den hadde schuko uttak  :P :P :P
2020 VW Eup range


elektrolux

#20
Ser man på totalprisen på kan dette likevel være en rimelig måte å få montert et schukostikk for lading via kladden. Kookongen kan sikkert pynte opp som brevlodd:

– Produktet selges for 2499,-, og en komplett installert løsning med ladeprodukt og installasjon for rett under fem tusen kroner er fortsatt et godt og rimelig alternativ til de som vil spare penger og lade trygt, sier Revill.

Legger merke til at det tar usedvanlig lang tid for Power å legge ut produktanmeldelsen min. :D

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ellemelle

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. april 2020, klokken 08:10
Legger merke til at det tar usedvanlig lang tid for Power å legge ut produktanmeldelsen min. :D
Ja anmeldelsen din er ikke riktig lengre. Nå kreves det fast installasjon av produktet, ergo er det lovlig lade elbil.

Maxwell_400

#22
Sitat fra: KjellG på lørdag 28. mars 2020, klokken 12:03
Her: https://thehub.io/startups/avenira-technologies

Følg lenken i høyre kant, goes nowhere. Er Avenira/Ejector allerede historie?
Det er det samme selskapet, startet opp i 2017 som Ejector, byttet navn til Avenira også til Lightcircle i 2018.

https://proff.no/selskap/lightcircle-as/kongsberg/produsenter/IF7471P016D/
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=918945709

Jeg lader også med "ladekabel" men bruker industrikontakter, både 16A og 32A, koster under hundrelappen.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Lars C. Krogenæs

Da har "laderådgiver" Jan Tore Gjøby, og jeg fått hederlig omtale av Lightcircle:

"Måten du og andre (bl.a. en som jobber i et amerikansk bensinstasjonsselskap som nå har kastet seg på elbilladebølgen og også vet hva som er best for konskumenten) går i frontalangrep på noe som bare et et nytt norsk produkt, er uanstendig sjikanering".

Tror vi nå har greid å hindre at uvitende elbilister kjøper produktet i "god tro", og at LightCircle evt. kommer tilbake med et fornuftig produkt dersom de kommer tilbake.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Speeder

sjikanering faktisk..#krenka_terskel2020
Godt slikt kommer opp i dagen. Makan til tulleprodukt.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

sjokomelk

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. april 2020, klokken 17:03
Da har "laderådgiver" Jan Tore Gjøby, og jeg fått hederlig omtale av Lightcircle:

"Måten du og andre (bl.a. en som jobber i et amerikansk bensinstasjonsselskap som nå har kastet seg på elbilladebølgen og også vet hva som er best for konskumenten) går i frontalangrep på noe som bare et et nytt norsk produkt, er uanstendig sjikanering".
Det kan ikke være deg han snakker om, for du jobber jo for et Canadisk selskap... :P :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ellemelle

Sitat fra: Speeder på torsdag 02. april 2020, klokken 18:34
sjikanering faktisk..#krenka_terskel2020
Godt slikt kommer opp i dagen. Makan til tulleprodukt.
Er enig i at dette er et tulleprodukt, men nå har vi engang noe som heter markedsføringslovens paragraf 25, som sier at det  "ikke [skal] foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom."

Hvis en leverandør av et produkt kaller et konkurrende produkt for et "makkverk", mens andre leverandører igjen tar kontakt med konkurrentens forhandlere for å snakke ned produktet, så kan både kanadiske og bergenske selskaper komme i trøbbel.

Så lenge produktet er forskriftsmessig og ellers lovlig i henhold til norsk lov, så er det ikke bare for Cirkle-K og dets ansatte å snakke negativt om produktene.

Lars C. Krogenæs

Produktet var ikke lovlig i bruk. Da er det bransjen sin plikt til å stoppe dette.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ellemelle

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. april 2020, klokken 22:01
Produktet var ikke lovlig i bruk. Da er det bransjen sin plikt til å stoppe dette.
Jeg drister meg til å sitere nevnte Cirkle-K ansatte, etter at produktet (les: forhåndsbeskrivelsen av et produkt ennå ikke i salg) var oppdatert, slik at det faktisk var lovlig i bruk:
"Da har tiårets mest meninsløse produkt blitt oppdatert"

Ta gjerne kontakt med juridisk avdeling hos din arbeidsgiver, og sjekk om dette tilfredsstiller Cirkle-K sin standard for omtale av konkurrerende virksomhet. Ville egentlig ha forundret meg.

Ferry

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 02. april 2020, klokken 08:50
Nå kreves det fast installasjon av produktet, ergo er det lovlig lade elbil.

Jeg er ikke sikker på om jeg har skjønt hva dette produktet nå er(?) Er det schuko ut, eller er det type 2 ut? Schuko er vel ikke lov til regelmessig lading, fancy innpakning eller ei? Hva skiller denne boksen fra en helt vanlig stikkontakt?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA