Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tiårets mest meningsløse dings?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 26. mars 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

TB

Kjenner metoden for å gå til lenker, var slik jeg laget den i min post.
Var til glede for nye lesere.  :)

Kommentarer fra svensken ser du under "kommentarer" inne på produktet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på mandag 11. oktober 2021, klokken 09:02
Kjenner metoden for å gå til lenker, var slik jeg laget den i min post.
Var til glede for nye lesere.  :)

Kommentarer fra svensken ser du under "kommentarer" inne på produktet.
Det var ikke noe problem med å finne ut hvor den skulle være, men mulig Opera sin adblocker som hindret den å vises...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lepet65

Er det ikke en type 2- stikkontakt? Eller har jeg misforstått!? Om folk ønsker det til toogethalvttusen er det jo fritt fram eller . .

turfsurf

Sitat fra: Lepet65 på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:22
Er det ikke en type 2- stikkontakt? Eller har jeg misforstått!? Om folk ønsker det til toogethalvttusen er det jo fritt fram eller . .
Nei, det er litt fancy schuko stikkontakt. Det er direkte feil å omtale den som elbillader, den har ikke noen som helst funksjon ifth elbillading.

Morsomt at de ikke vet forskjell på strøm og spenning og da:

"ladestasjonen er programmert til å gi opp til 10A spenning".

Burde egentlig vært rapportert til forbrukerombudet, da de omtaler det som en elbillader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

#109
Prinsippet til denne 'dingsen' kan ha ein verdi for ladbare husholdningsprodukt. For bruk med elbil i _tillegg_ til ladekladden med sine termo og jordfeil vern innebygd, vil den ikkje ha noko hensikt. Og om du vil bruke klima/varme før avgang, assistert av strøm via ladekladden??? Ja, nei...då er jo den kopla ut av automatikken i 'dingsen'....

Eg ser kun 1 fortrinn med denne, at den kan forhindre uttak av meir enn 10A på kursen dersom nokon prøvar å kople til ein 'after market' ladekladd på feks 16A, noko som ikkje er iht forskrift.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Ladekladder kan fullt lovlig være både 16 og 32A.

Det er bruken av en kladd hjemme på et schuko stikk som er regulert til at stikket skal være sikret med maks 10A.

Har en kladd med høyere kapasitet må den da justeres ned. En 32A kladd som f eks Tesla sin UMC er fullt lovlig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:08
Ladekladder kan fullt lovlig være både 16 og 32A.

Det er bruken av en kladd hjemme på et schuko stikk som er regulert til at stikket skal være sikret med maks 10A.

Har en kladd med høyere kapasitet må den da justeres ned. En 32A kladd som f eks Tesla sin UMC er fullt lovlig.
Legg til at noen schuko-stikk er godkjent etter gamle regler, slik at man har fått installert disse som 16A for elbillading, og lovlig kan bruke alle 16 A'ene. Helt lovlig. Så må man selvsagt selv vurdere om man vil senke til f.eks. 12 A som er maks på min lovlige, medfølgende ladekabel fra Hyundai. Den har i tillegg trinn på 8 A og 10 A.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

Sitat fra: RJK på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:19
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:08
Ladekladder kan fullt lovlig være både 16 og 32A.

Det er bruken av en kladd hjemme på et schuko stikk som er regulert til at stikket skal være sikret med maks 10A.

Har en kladd med høyere kapasitet må den da justeres ned. En 32A kladd som f eks Tesla sin UMC er fullt lovlig.
Legg til at noen schuko-stikk er godkjent etter gamle regler, slik at man har fått installert disse som 16A for elbillading, og lovlig kan bruke alle 16 A'ene. Helt lovlig. Så må man selvsagt selv vurdere om man vil senke til f.eks. 12 A som er maks på min lovlige, medfølgende ladekabel fra Hyundai. Den har i tillegg trinn på 8 A og 10 A.
Den tror jeg du skal få jobbe med å argumentere hos DLE.

RJK

Sitat fra: Wisd0m på onsdag 13. oktober 2021, klokken 09:04
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:19
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:08
Ladekladder kan fullt lovlig være både 16 og 32A.

Det er bruken av en kladd hjemme på et schuko stikk som er regulert til at stikket skal være sikret med maks 10A.

Har en kladd med høyere kapasitet må den da justeres ned. En 32A kladd som f eks Tesla sin UMC er fullt lovlig.
Legg til at noen schuko-stikk er godkjent etter gamle regler, slik at man har fått installert disse som 16A for elbillading, og lovlig kan bruke alle 16 A'ene. Helt lovlig. Så må man selvsagt selv vurdere om man vil senke til f.eks. 12 A som er maks på min lovlige, medfølgende ladekabel fra Hyundai. Den har i tillegg trinn på 8 A og 10 A.
Den tror jeg du skal få jobbe med å argumentere hos DLE.
Den er ikke værre enn at første endring av reglene som kom for å sikre trygg lading av elbil, krevde at Schuko-stikket var på egen kurs på maks 16 A, og sikret med vern i skapet. De stikk som er satt opp i forhold til dette, er altså fullt lovlig å lade med den effekten.

Så kom revidert utgave, som sa at den skulle settes opp på kurs med 16 A, men reduseres til 10 A, nettopp for å unngå å "presse" kursene ved langvarig belastning. Men regelen har ikke tilbakevirkende kraft, og rammer derfor ikke de stikk som er satt opp i henhold til reglene som gjaldt da.

Er derimot Schuko-stikket satt opp tidligere, og før de reglene, så har de altså skaffet seg en "tilbakefallsrett" ved å si at det å lade elbil på stikket, er bruksendring. Og da kommer de krav som gjelder nå til bruk.

Men som sagt, er punktet satt opp tidligere med elbillading som formål og etter regelen som er satt da, så er det lovlig å kjøre på med 16 A. Det er nok ikke utrygt, men man kan jo selvsagt vurdere selv om det smarteste er å dempe til 12 A eller 10 A.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01


RJK

#115
Sitat fra: eisa01 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:22Ny kandidat?

Nesten 4000 kr for en tung schuko-type2 "adapter" som plugges inn i stikkontakten...

https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/bil-og-motorsykkel/elbillader/mobility-dock-lader-for-elbiler/581904
Denne er sikkert lovlig å selge, men blir da ulovlig å bruke, da man ikke kan lade på fast sted med adapter. Og poenget med å ha en slik dings til nødlading for å slippe å ha evse-laderen med seg, klarer jeg ikke se.

En annen ting, den veier 750 g, og skal henges rett på schuko-kontakten? Det i ekstra vekt i tillegg til Type2-kabelens vekt?

Nei, da henger jeg heller evse-laderen der, selv om det er godt brukte penger på å heller kjøpe en baderomshylle eller noen kroker som selve evse-klumpen kan hvile på/i, og avlaste vekten på schuko-kontakten.

Godt funn! Burde reagert på dette ved å sende inn tilbakemelding til Elkjip!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA