Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tiårets mest meningsløse dings?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 26. mars 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

Zett

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 17. april 2020, klokken 11:45
Poenget med Kokong er vel å bryte strømmen når den går under eit visst lavt nivå. Dvs når lading er ferdig.

Jeg har lurt litt på hvordan dette er tenkt å fungere. Hva skjer når strømmen er brutt etter lading avsluttet og man skal lade igjen? Må man ta ut kontakten og sett inn igjen? Det vil vel slite betydelig mer på kontakten enn en vanlig shucko hvor man lar ladekladden stå i hele tiden?

Og en kommentar til Lars' Anslut, den mangler en krok, så koster nok 30 kr mer hvis man skal opp på samme nivå på funksjonalitet som Kokong...

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Zett på fredag 17. april 2020, klokken 12:58
Jeg har lurt litt på hvordan dette er tenkt å fungere. Hva skjer når strømmen er brutt etter lading avsluttet og man skal lade igjen? Må man ta ut kontakten og sett inn igjen? ...
Ja, det lurer vi nok alle på. Uten app, så er det vel kun kontakt ut/inn eller resetknapp som kan fungere? Dersom forskriftene tillot meir enn 10A, Kokongen hadde nødvendig vern, strømmåler, wifi/blåtann/4G, osv innebygd, strømprisdifferansen på dag og natt var BETYDELIG....så kunne eit liknande produkt hatt ei meining. Men, denne...nei, desverre.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Trond Mjøs

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 17. april 2020, klokken 12:32
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 17. april 2020, klokken 11:45
Poenget med Kokong er vel å bryte strømmen når den går under eit visst lavt nivå. Dvs når lading er ferdig. Har ANSLUT på noko vis denne funksjonen, Lars?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ja. På en enda mer elegant måte :D  Når bilen er ferdig med lading, stopper bilen pilotsignalet til ladekladden. Ledningen mellom ladekladd og bil blir da strømløs. Ønsker bilen mer strøm, blir det gitt beskjed gjennom pilotsignalet og med Anslut kan bilen få strøm til forvarming, vedlikeholdslading etc.  Ladekladden trekker, i likhet med Kokongen bare bittelitte gran strøm på tomgang. Begge alternativer er sikret til 10A.

Like bra, bare mye mye mye mye billigere :-)

Fins det noko vern i bilens ladar som koplar ut lading dersom det skjer ein feil i ladekladden slik at den ikkje slår seg av når pilotsignalet vert kopla ned? Eg har hørt historiar om at det har skjedd "overlading". Det vil sei at ladinga ikkje vert stoppa når den skal.

Elles er det ofte slik at ein innfører redundans for å gi ekstra sikkerhet dersom det skulle skje feil i eit vernsystem. Om ein nyttar logikken at "dette tar ladekladden seg av" så kan ein samanlikna dette litt med å kopla ein kaffitraktar til ein vanleg stikkontakt utan nedtellingsur fordi kaffitraktaren vil jo slå seg av når den er ferdig? Eg håpar det er god sikkerhet i desse ladekladdane, men alt er jo avhengig av dei komponentane som vert nytta.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Trond Mjøs på fredag 17. april 2020, klokken 14:20
...
Fins det noko vern i bilens ladar som koplar ut lading dersom det skjer ein feil i ladekladden slik at den ikkje slår seg av når pilotsignalet vert kopla ned? Eg har hørt historiar om at det har skjedd "overlading". Det vil sei at ladinga ikkje vert stoppa når den skal.
...
Det er likeretter i bilen som styrer ladinga, så overlading pga påtrykk utanfrå er ikkje mulig.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Samco

Sikkert en grei sikkerhet for bruk av lade kladden om man ikke har en vegg boks.

moderator 2

Nei. Den gir ikke noe mer beskyttelse enn en vanlig stikkontakt.

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

KjellG

Kokong EV10 skal ha «plass for ladekabelen slik at kladden ikke henger i kontakten».
Hvor lager EV10 kladden?

elektrolux

Lystig photo og tekst "shopping"

Er etterhvert dessverre blitt en del "grums" i ladebransjen og kundene blir taperne som loppes for hardt tjente penger.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#68
Nye salgspitch på Instagram.

Produktet ser jo lekkert ut og når det er blant de rimeligste "hjemmeladere" og så enkelt å kjøpe er det lett å bli revet med.

Lars sin tilsvarende "hjemmelader" til 59 kr bør absolutt være med i vurderingen før en slår til.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 17. april 2020, klokken 10:22
Da fant jeg en konkurrerende løsning, med samme sikkerhetsnivå til 59,-:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.   
 

Ikke får å ødelegge for et "konkurrerende produkt, men etter det jeg forstår, har Konkong og Anslut samme sikkerhetsnivå og i prinsippet er det samme løsning.

Legger denne ut for dem som vil sammenligne "Hjemmeladerene"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kristian O

Ser på Facebook-sida til Lightcircle at det er omtrent ingen kommentarer. Blir dei sletta fortløpende eller er det ingen som kommenterer?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ellemelle


Vesel

#74
Hahahhaha   :laugh:

Hadde ikke dette vært for spesielt interesserte, så hadde denne dingsen blitt latterliggjort verden rundt.

Hvordan går det an å skryte av at noe ikke har appstøtte? Er jo bare å ikke bruke den om man ikke er interessert. De kan tydeligvis lite om elbiler når de også skryter av at den slår seg av automatisk etter en tid og man liksom sparer strøm på det. ::) Batteriene til elbiler har jo best av å være tilkoblet lader mest mulig.

Smartpluggen til Clas Ohlson til 150 kr gjør en bedre jobb enn den her.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA