Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om hjemmeladeboks.

Startet av J@x, fredag 09. desember 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 12. mars 2024, klokken 11:08En 15A sikring skal vel ikke belastes med mer enn 80 % av de 15 amperene når det er snakk om elbillading som regnes som langtidsbelastning uten avbrudd? Dvs 12A?
Moderne sikringer skal tåle merkestrøm også over lang tid. Vis meg gjerne et datablad for en moderne sikring hvor det står at den kun tåler å belastes med 80% av merkestrøm hvis belastningen varer over en viss tid.

At en sikring blir mer sliten av å belastes 100% i lang tid er ikke det samme som at den ikke tåler det. Den varer bare litt kortere, men så sant kabling og anlegget ellers er dimensjonert for det, så skal ikke dette representere noen fare.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Elbil er bedre enn sex

#76
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. mars 2024, klokken 15:26
Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 12. mars 2024, klokken 11:08En 15A sikring skal vel ikke belastes med mer enn 80 % av de 15 amperene når det er snakk om elbillading som regnes som langtidsbelastning uten avbrudd? Dvs 12A?
Du tenker på tidligere krav for ladekontakt for Schuko-lading med nødladeren, og der kursen bygges for 16A, men settes sikring på 10A (tidligere 12A) for å ha litt kapasitet igjen på kabler etc.

Nå er det nok sikkert en kurs som er satt til 18A eller 24A (eventuelt lagt opp støtte for 3-fase 32A og noe høyere på kursen), og begrenset til 15A. Men nå med tanke på en elbillader som skal kunne virke med 15A i bruk.

Sikringen vil jo være det som sier hva som er grensen som skal holdes over litt tid (tåler litt høyere over kort tid før sikring går/slår ut).
Nei, jeg tenker på noe en elektriker fortalte meg når jeg oppgraderte gamle skrusikringer til automatsikringer.
Han sa at en automatsikring skal kun belastes med inntil 80 % av kapasiteten (selv om ulike karakteristikker A/B/C gir ulike betingelser før den bryter) etter følgende modell:
-enten 100 %/maks effekt inntil 80 % av tiden, feks 48 min i timen, eller
-inntil 80 % av maks effekt 100 % av tiden.

Dette var for å sikre levetiden, BLE DET SAGT. Jeg er ikke -trikker, så I know nothing. Bare spurte...
En ladeboks tar jo ikke 12 min pause i timen, så etter den modellen nevnt ovenfor så må det bli 80 % av 15A 100 % av tiden.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

RJK

Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 12. mars 2024, klokken 15:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. mars 2024, klokken 15:26
Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 12. mars 2024, klokken 11:08En 15A sikring skal vel ikke belastes med mer enn 80 % av de 15 amperene når det er snakk om elbillading som regnes som langtidsbelastning uten avbrudd? Dvs 12A?
Du tenker på tidligere krav for ladekontakt for Schuko-lading med nødladeren, og der kursen bygges for 16A, men settes sikring på 10A (tidligere 12A) for å ha litt kapasitet igjen på kabler etc.

Nå er det nok sikkert en kurs som er satt til 18A eller 24A (eventuelt lagt opp støtte for 3-fase 32A og noe høyere på kursen), og begrenset til 15A. Men nå med tanke på en elbillader som skal kunne virke med 15A i bruk.

Sikringen vil jo være det som sier hva som er grensen som skal holdes over litt tid (tåler litt høyere over kort tid før sikring går/slår ut).
Nei, jeg tenker på noe en elektriker fortalte meg når jeg oppgraderte gamle skrusikringer til automatsikringer.
Han sa at en automatsikring skal kun belastes med inntil 80 % av kapasiteten (selv om ulike karakteristikker A/B/C gir ulike betingelser før den bryter) etter følgende modell:
-enten 100 %/maks effekt inntil 80 % av tiden, feks 48 min i timen, eller
-inntil 80 % av maks effekt 100 % av tiden.

Dette var for å sikre levetiden, BLE DET SAGT. Jeg er ikke -trikker, så I know nothing. Bare spurte...
En ladeboks tar jo ikke 12 min pause i timen, så etter den modellen nevnt ovenfor så må det bli 80 % av 15A 100 % av tiden.
Man skal jo ikke belaste 100 % over lang tid på en slik kurs for "vanlig" bruk. Da må man i tilfelle øke kursen, som fort betyr bytte av kabler til noe som tåler mer. Intet tåler det å kjøres på 100 % over lang tid, heller ikke bilmotorer.

Men når kursen er satt opp for elbil-lading som i dette tilfellet, så skal elektriker ha tatt høyde for dette, og kursen skal tåle godt mer enn 15A over tid og dette falle inn under 80%-regelen med god margin, slik jeg mer enn antydet med å vise til hvordan kursen rigges for høyere belastning men begrenses av sikringsstørrelsen..

Da skal ikke noe i kursen, sikringen inkludert, bli mer enn lett lunken. Hvis ikke, har ikke elektriker gjort jobben godt nok.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

80% er en levering fra gamledager når dimensjonering og marginer var skrale greier.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TB

Om bruker Minikongen legger ut hva som var årsaken når han har snakket med elektriker så har vi fasit. Jeg satte opp flere ulike teorier, men ingen av dem trenger være riktig..  :angel:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA