Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stort og smått i koronatider.

Startet av chargedup, tirsdag 17. mars 2020, klokken 12:16

« forrige - neste »

Counterpointer

Med dollarkurs på over 11 kr og stigende så blir nok Y (og 3) en god del dyrere, samt med redningspakker for norsk økonomi i 100 milliarder klassen, så lover det dårlig for elbilincentiver til neste år. Dermed vil bruktpriser kunne holde seg langt bedre enn fryktet.

No-name

Men, det kan hende de må beholde incentiver for å booste salget og prøve å holde hjulene i økonomien i gang.

Counterpointer

Holde hjulene igang, ja definitivt, men at det skal være elbilhjulene er mer tvilsomt. Nå er det jo allerede blitt ekstreme miljøgevinster av lockdown, så behovet for den mikroskopiske reduksjonen ytterligere elbilsalg innebærer er liten.

No-name

Hvis de må holde hjulene igang så tror jeg at alle monner drar, men det er også avhengig av hvor lenge krisen varer. Ville vært dumt å kaste bort den miljøgevinsten krisen gir ved å gjøre fosilbil mere konkuransedyktig.

Burger

Sitat fra: daktari på onsdag 18. mars 2020, klokken 19:36
Det jeg sier er at flater du ut for mye så får du bare en senere bølge. Det gjelder å finne balansepunktet.
Mens man flater ut kurven så øker man kapasiteten til helsevesnet, sparker i gang forskning, får opp testkapasiteten, opplæring og erfaring til helsevesenet, får tak i nødvendig utstyr, enkelte i helsevesenet har blitt imun osv.

Tror vi er mye mer forberedt til en topp om 2 måneder enn det vi er nå, iallefall for ett par uker siden.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

emurof

Ja, jo lenger man klarer å utsette en kraftig økning i tilfeller på en gang, desto mer tid har man hatt på seg til å forberede seg. Man vil både kunne klargjøre personell og utstyr, og man har potensialet for å finne medisiner som i det minste kan virke lindrende/hjelpe delvis. Vaksinen er langt unna, men å holde det nede så lenge som mulig vil bringe oss nærmere en vaksine også.

I tillegg gir det mulighet til å vurdere tiltak i samfunnet, slik at man kan håndtere situasjonen på best mulig måte. For nå drives det aktivt forskning på dette her, og etter hvert som tiden går så får myndighetene et bedre beslutningsgrunnlag for tiltak.

Så er det negativt at samfunnet nærmest stenges ned en periode, men det vil være mer midlertidig enn at det er viruset som stenger alt sammen ned og skaper enorme lidelser og alt kollapser på grunn av det i stedet.

Burger

#21
Vi i Norge er jo så priviligerte at vi har råd til det vi driver med nå. Synes en president sa det fint (husker ikke hvilken, fritt etter hukommelse) : "Økonomien vet vi hvordan vi gjennoppliver, men vi vet ikke hvordan vi gjennoppliver døde mennesker".

Det jeg savner er at vi hjelper til Italia, Spania og Frankrike. Veldig glad for at Tyskland flyr inn pasienter fra Italia og Frankrike. Så vidt jeg har forstått så har Tyskland god kapasitet nå og de er også langt unna en topp. Da kan de hjelpe Italia, få goodwill og erfaring. Og så kan Italia hjelpe Tyskland om noen måneder når Italia er igjennom helvette de er i og det kanskje braker løs i Tyskland. Gode nyheter der vi hjelper hverandre kan bidra til å stagge nasjonalistiske og farlige tanker som lett får grobunn i en situasjon vi er i nå. Merker det er mye propagandamemes som går rundt nå og trollfabrikkene øker tempo.

Kanskje blir vi opptatt av å hjelpe det svenske helsevesenet i løpet av en uke eller to....
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: Burger på tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:11
Kanskje blir vi opptatt av å hjelpe det svenske helsevesenet i løpet av en uke eller to....
Det skjer ikke. Her i landet er det jo ikke aktuelt å samarbeide på tvers av kommuner en gang...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA