Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stort og smått i koronatider.

Startet av chargedup, tirsdag 17. mars 2020, klokken 12:16

« forrige - neste »

chargedup

Tror altså ikke på verdens undergang og den verste finanskrisen vi har sett, ting kan være tilbake til normalen om noen uker, men det vi har vært igjennom til nå kommer uansett til å resultere i mange konkurser/arbeidsledige.
Veldig mange avventer situasjonen, som knut gjør, altså ikke går til innkjøp av bil som egentlig var planlagt. Jeg håper jo de færreste selger unna aksjer/fond/biler/leil, det forsterker krisesituasjonen.
Folk tenker seg kanskje om en ekstra gang før de bytter sin model 3 i model Y, hvis situasjonen vedvarer.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: chargedup på tirsdag 17. mars 2020, klokken 09:39
Jeg solgte min model 3 ila helgen, selv om jeg ikke har lån på den eller frykter for jobben på nåværende tidspunkt.
Lurer selv på å selge bil. Hvis restriksjonene vi har nå blir langvarige (noe jeg tror) blir det ikke mye bilkjøring fremover.

Ikke stor nytteverdi av to biler i garasjen. Kan ihvertfall sette ned kjørelengde i året til en brøkdel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DeepFu

Og for noen er det motsatt. Vi er begge to ansatt i helsevesenet. Vi lurer bare på når vi neste gang blir å få fri... Og om vi i det hele tatt får ferie i år.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

kodax

Kanskje staten kommer til å rekvirere alle biler som legges ut til salgs for å fordele dem ut på helse-personell, så blir vi samtidig kvitt det potensielle prisfallet:)
Og seriøst: All ære til den jobben du gjør, DeepFu!
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

tornaldo

#4
Er det virkelig noen som tror dette blir så langvarig?

Det er veldig enkelt å se/høre skiftet i folket om dagen, tok ikke lang tid. Før det ble iverksatt drastiske tiltak, kom de som mente dette måtte gjøres og at regjeringen ikke handlet raskt nok. Nå kan man se mer at folk stiller spørsmål ved dette, lurer på hvor lenge det skal vare, kjenner på at å bli permittert ikke skulle skje «meg». Tipper pipa får en annen låt ganske snart i befolkingen, og folk kommer til å være ekstremt hissige på at skoler skal åpne, og de kan begynne å gå på jobb igjen.

Dette kommer ikke folk til å føle at de har råd til, og når tiltakene, rette eller gale (hvem vet) faktisk ikke er basert på tidligere anbefalte tiltak ved pandemi etc, men på politisk press og panikk for å sitte med svarteper, snur snart vinden.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Counterpointer

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 17. mars 2020, klokken 18:27
Er det virkelig noen som tror dette blir så langvarig?
EM i fotball er flyttet til neste år.

Det er omtrent sikkert at OL blir utsatt.

Det er behov for spesialtiltak for at årets utgangselever skal få eksamen.

De fleste eksperter mener at Corona effektene vil vare ut året «hvis» en får kontroll før sommeren.

Så det er nok heller et spørsmål om hvor mange som tror dette blir kortvarig.

tornaldo

Snakker ikke om korona, men om tiltakene. At korona kommer til å rusle og gå en stund verden rundt, er jo ingen i tvil om. Men at nordmenn aksepterer å sitte i hjemmekarantene i ukesvis, det tviler jeg mer på.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

jkirkebo

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 17. mars 2020, klokken 17:25
Og for noen er det motsatt. Vi er begge to ansatt i helsevesenet. Vi lurer bare på når vi neste gang blir å få fri... Og om vi i det hele tatt får ferie i år.

Det er heller ikke bare i helsevesenet man jobber på spreng. Jeg jobber som lokomotivfører, og med en masse folk ute i karantene blir det ikke mange fridagene for å si det slik. Hittil i mars har jeg hatt én fridag. Jeg er usikker på om det blir flere enn den ene...

Butikkansatte jobber også mye overtid for tiden, endog på nettene for å få satt ut varer i butikken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DeepFu

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. mars 2020, klokken 19:29
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 17. mars 2020, klokken 17:25
Og for noen er det motsatt. Vi er begge to ansatt i helsevesenet. Vi lurer bare på når vi neste gang blir å få fri... Og om vi i det hele tatt får ferie i år.

Det er heller ikke bare i helsevesenet man jobber på spreng. Jeg jobber som lokomotivfører, og med en masse folk ute i karantene blir det ikke mange fridagene for å si det slik. Hittil i mars har jeg hatt én fridag. Jeg er usikker på om det blir flere enn den ene...

Butikkansatte jobber også mye overtid for tiden, endog på nettene for å få satt ut varer i butikken.
Jeg vet. Det er utrolig å tenke på at dette har så vidt forskjellige konsekvenser for folk. Hundrevis, kanskje tusenvis er plutselig i akutt fare for å miste både jobb og mye mer, eller må i det minste bare sitte der med hendene i fanget og vente. Andre rekker knapt å snu i døra, så er det på jobb igjen.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Sandvika

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 17. mars 2020, klokken 18:27
Er det virkelig noen som tror dette blir så langvarig?

Det er veldig enkelt å se/høre skiftet i folket om dagen, tok ikke lang tid. Før det ble iverksatt drastiske tiltak, kom de som mente dette måtte gjøres og at regjeringen ikke handlet raskt nok. Nå kan man se mer at folk stiller spørsmål ved dette, lurer på hvor lenge det skal vare, kjenner på at å bli permittert ikke skulle skje «meg». Tipper pipa får en annen låt ganske snart i befolkingen, og folk kommer til å være ekstremt hissige på at skoler skal åpne, og de kan begynne å gå på jobb igjen.

Dette kommer ikke folk til å føle at de har råd til, og når tiltakene, rette eller gale (hvem vet) faktisk ikke er basert på tidligere anbefalte tiltak ved pandemi etc, men på politisk press og panikk for å sitte med svarteper, snur snart vinden.

Blir mye politikk og lite bilsnakk det her men..
1) Nedgang kan bli langvarig. Vi er på toppen av den lengste sammenhengende vekstperioden i verdensøkonomien. Verden er globalisert, alle er avhengige av alle, både som kunder og leverandører. Store deler av næringslivet er tungt forgjeldet og giret for fortsatt vedvarende vekst. Når etterspørsel synker (eller flater ut) så kan dette være starten på en spiral vi ikke vet hvor går.
2)Når tallene over døde og navnene dukker opp i lokalavisene så føler nok folk at de har råd til å holde seg borte en stund. Du kan jo sjekke hvor motiverte italienerene er disse dagene.
3) Vet ikke hvilke tidligere tiltak mot pandemi du refererer til.  Forrige pandemi var HIV, bruk kondom. Eneste som har vist seg å fungere i praksis er kinserenes langt mer inngirpende tiltak for COVID-19 som innebar fullstendig lock-down.
4) Forstår heller ikke hvem du mener som yter politisk press for å iverksette sterkere tilltak, i følge ditt eget resonement så vil jo folk ha minst mulig tilakt?

daktari

Det dukket opp i Aftenposten i går at det er politisk bestemt å trenge skoler, ikke medisinskfaglig. Eneste måten å stoppe viruset på er ved immunitet, enten via vaksine eller smitte. Vaksine er neppe aktuelt når mer enn 90% bare får en lett forkjølelse. Myndighetene her har dratt til for hardt, og gnålet om hytteturistene er komisk. Det var panikk, stigmatisering og trakassering da hiv kom også... Dere bør kikke på Washington post sine modeller for smitte, og hvordan man kan bremse. Veldig interessant.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman


emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 18. mars 2020, klokken 08:09
Det dukket opp i Aftenposten i går at det er politisk bestemt å trenge skoler, ikke medisinskfaglig. Eneste måten å stoppe viruset på er ved immunitet, enten via vaksine eller smitte. Vaksine er neppe aktuelt når mer enn 90% bare får en lett forkjølelse. Myndighetene her har dratt til for hardt, og gnålet om hytteturistene er komisk. Det var panikk, stigmatisering og trakassering da hiv kom også... Dere bør kikke på Washington post sine modeller for smitte, og hvordan man kan bremse. Veldig interessant.

Målet er ikke bare å stoppe viruset, men også å unngå at så mange blir smittet på en gang at helsevesenet blir overbelastet. Med din holdning så vil man få en voldsom vekst i antall tilfeller, og dermed antall personer som må legges inn, og da overbelastes systemet og både de som blir alvorlig syke av viruset og de som har andre alvorlige sykdommer får ikke hjelpen de skal ha, og mange flere vil dø.

Prøver man å flate ut vekstkurven så mye som mulig så klarer man kanskje å unngå at antall tilfeller overstiger kapasiteten i helsevesenet, og flere kan hjelpes og reddes.

daktari

Det jeg sier er at flater du ut for mye så får du bare en senere bølge. Det gjelder å finne balansepunktet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Bare å ha elbil generelt er jo et tiltak; man slipper turen til bensinstasjonen  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA