Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test Tesla Model Y vs Jaguar I-Pace vs

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 26. mars 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ble en ganske overlegen seier dette her til Model Y.
Visste ikke at Model Y var lengre enn I-Pace...og høyere...og veldig mye mer benplass bak...som gir større benplass foran når en slipper å skyve setet frem når 13-åringen skal sitte bak deg...

https://insideevs.com/reviews/406060/video-tesla-model-y-jaguar-i-pace/
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Hmmm, når forfatter av artikkel begynner med at "The Tesla Model Y is one of the few premium electric SUVs on the market today" så blir jeg litt skeptisk ???
Jeg mener, Subjektivt sett, at det fremdeles er forskjell på å sette seg inn i en Mod.3 kontra I-Pace/E-Tron mtp premiumfølelsen, men det er som sagt min mening.
Ellers er det nok riktig at Tesla Mod.Y slår I-Pace på mange flere punkter ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: PionerThink på torsdag 26. mars 2020, klokken 09:59
Hmmm, når forfatter av artikkel begynner med at "The Tesla Model Y is one of the few premium electric SUVs on the market today" så blir jeg litt skeptisk ???
Jeg mener, Subjektivt sett, at det fremdeles er forskjell på å sette seg inn i en Mod.3 kontra I-Pace/E-Tron mtp premiumfølelsen, men det er som sagt min mening.
Ellers er det nok riktig at Tesla Mod.Y slår I-Pace på mange flere punkter ;)

Ja, er enig i at Jaguaren er mer premium. Det kvarteret jeg prøvekjørte den så var det mye mindre støy enn noen Tesla jeg har kjørt. Samtidig fikk jeg ikke kjørt setet så langt bak jeg ville, så den ble rett og slett litt for liten for beinene mine...men passer sikkert de fleste. På den annen side så følte jeg bare at jeg fløyt avgårde uten særlig fartsfølelse, kanskje fordi en ikke kjenner asfalten/støyen pluss en sitter høyere. Kanskje en mister litt av fartsfølelsen når en sitter høyere i Model Y og. De har for øvrig sagt at det er mindre støy i Model Y enn i Model 3, men kan jo være sammenlignet med den tidligste versjonen av Model 3 som bråket mer pga utettheter.

Han kunne og lagt til et punkt som heter Infotainmentsystem, hvor Tesla er verdensledende, hvor en for eksempel kan se på Youtube / Netflix osv når en lader...
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Kommer an på definisjonen av premium. Det er vel slik at Tesla infotainment er premium, mens støyisolering/vibrasjoner fra bakken er Tesla mer på gjennomsnittet for alle merker.

I mine øyne har I-pace overraskende mye innvendig plass på kompakt ytre, men både Jaguar og I-pace sliter med for høyt gulv i bagasjerommet - de kunne vært litt bedre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: PionerThink på torsdag 26. mars 2020, klokken 09:59
Jeg mener, Subjektivt sett, at det fremdeles er forskjell på å sette seg inn i en Mod.3 kontra I-Pace/E-Tron mtp premiumfølelsen, men det er som sagt min mening.
Som daktari skriver, kommer an på definisjonen av premium. Ingen av disse er premium på alt i mine øyne. Tesla som du nevner ikke på opplevd kvalitet, og Jaguar og etron ikke på instrumentering og software.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

I begrepet premium ligger noe mer enn størrelse på skjerm og GUI. Tid fra 0-100 km/t er heller ingen betydelig parameter i premiumbegrepet.

Premium betyr påkostet.

I den grad Model Y er basert på Model 3 så er den svært langt fra premium. Tvert i mot er disse bilene sannsynligvis på motsatt side av skalaen. Dvs man har valgt så billige løsninger som overhodet mulig for å presse prisen ned.

At elbiler er dyre i USA samenlignet med ICE biler gjør selvfølgelig ikke elbiler mer premium av den grunn. Det betyr bare at drivverk basert på batterier er normalt dyrere enn alternativene. Elbiler blir ikke påkostet fordi batterier er dyre.

RuneW

Jeg trodde premium betød dyre deler og verkstedregninger, jeg  ;D

Vi har tydeligvis alle vår oppfatning av hva premium er.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Zett

Sitat fra: Tellus på torsdag 26. mars 2020, klokken 14:38
Premium betyr påkostet.

...

At elbiler er dyre i USA samenlignet med ICE biler gjør selvfølgelig ikke elbiler mer premium av den grunn. Det betyr bare at drivverk basert på batterier er normalt dyrere enn alternativene. Elbiler blir ikke påkostet fordi batterier er dyre.

Hvis premium betyr påkostet, og bilene er dyrere enn ICE biler, betyr det ikke at de er premium? Noen betaler ekstra for å få noe mer enn en "vanlig ICE". Dermed er Model 3 premium. QED :)


Tellus

Sitat fra: Zett på torsdag 26. mars 2020, klokken 15:53
Sitat fra: Tellus på torsdag 26. mars 2020, klokken 14:38
Premium betyr påkostet.

...

At elbiler er dyre i USA samenlignet med ICE biler gjør selvfølgelig ikke elbiler mer premium av den grunn. Det betyr bare at drivverk basert på batterier er normalt dyrere enn alternativene. Elbiler blir ikke påkostet fordi batterier er dyre.

Hvis premium betyr påkostet, og bilene er dyrere enn ICE biler, betyr det ikke at de er premium? Noen betaler ekstra for å få noe mer enn en "vanlig ICE". Dermed er Model 3 premium. QED :)

Det beviset forutsetter at påkostet er ekvivalent med dyr noe som ikke er korrekt. En klassisk logisk brist er å blande ekvivalent med implikasjon  ;D

Finn feilen:
SitatSiden en sten ikke kan fly, og siden Mor Nille ikke kan fly, er Mor Nille en sten

turfsurf

Sitat fra: Tellus på torsdag 26. mars 2020, klokken 14:38
Premium betyr påkostet.
Nei, premium kan bety både dyrere og / eller høyere kvalitet.

Men det er ikke noe som sier at det skal være dyrere å produsere eller mere komplisert.

Om biler blir det stort sett brukt om de som ligger i en høyere prisklasse en andre biler av ellers samme klasse. Så er det alltid en diskusjon om det er berettiget av en eller annen grunn.

F.eks er det veldig stor forskjell hva amerikanere og europeere legger i premium. Stor skjerm, bra infotainment og avansert teknologi er helt klart premium funksjonalitet. På samme hvis som god støydemping og komfortable seter.

Ikke å forveksle med luksus, som mere indikerer overdådighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

#10
Tellus, se bort fra 0-100 og GUI/underholdning/skjerm osv.

Hvordan kategoriserer man treg ladefart og kort rekkevidde i kombinasjon med høy pris? Er det også premium?

Folk får vekte det de liker best selv - synes på samme tid at testen/sammenligningen presenterer i alle fall de enkle målbare faktorene rimelig greit, og det er lett å se at TMY kommer veldig godt ut. Jeg hadde i alle fall ventet til TMY var her og jeg hadde fått prøvesittet og kjørt den før jeg mente noe om hvor mye eller lite "premium" den er.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Electric cars in Norway

#11
Ja hva er premium? For min del er det enten dyr bil eller en påkostet bil. Jeg tror ikke det er noe fasitsvar på dette innenfor bilbransjen i Norge. Det kan bety flere forhold/meninger. Trur eg😀
 
Dette ble også diskutert på vg nett.

https://vgd.no/forbruker/bil/tema/1036619//

Og her

https://vgd.no/forbruker/bil/tema/1256275//

PionerThink

Sitat fra: z4rd på torsdag 26. mars 2020, klokken 19:30
Folk får vekte det de liker best selv - synes på samme tid at testen/sammenligningen presenterer i alle fall de enkle målbare faktorene rimelig greit, og det er lett å se at TMY kommer veldig godt ut. Jeg hadde i alle fall ventet til TMY var her og jeg hadde fått prøvesittet og kjørt den før jeg mente noe om hvor mye eller lite "premium" den er.
Du sa det jo ganske klart selv, "de enkle målbare faktorene" og at TMY kommer veldig godt ut her.
Når det er slike enkle faktorer så tar ikke disse hensyn til om dørene høres ut som "valsede colabokser" når de lukkes ;D Ikke tar det hensyn til at lakk flasser på kanaler etter et par års tid, eller "panel gaps" fremdeles er et diskusjonstema!? Lista er lang over ting som taler mot at Tesla er en premiumbil på lik linje med I-Pace/e-Tron.
Jeg har selv bestilt Tesla Mod.Y og vet at den er pr i dag det beste kompromisset hvis man skal ha 4WD, god plass, rekkevidde og ladefart til en grei pris. Premium kvalitet som de foran nevnte forventer jeg dog ikke, men håper samtidig de har forbedret seg noe ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

turfsurf

#13
Sitat fra: PionerThink på fredag 27. mars 2020, klokken 12:08
Ikke tar det hensyn til at lakk flasser på kanaler etter et par års tid, eller "panel gaps" fremdeles er et diskusjonstema!? List
Byggekvalitet er ihvertfall ikke en indikasjon på premium eller ikke. Få produsenter har vel like dårlig rykte som Jaguar der, I-Pacen som vi lånte var inget unntak. De Audiene jeg har hatt har heller ikke vært noe unntak, løse pyntelister, lakkfeil m.m.

Ikke det at jeg tror Y er bedre, tvert i mot...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#14
Nå leveres sikkert Model Y i Norge med skvettlapper slik som Model 3,  så en kan stryke flassende kanaler av listen.
Litt panelgaps på de første leverte Model Y tenker jeg er som forventet. Det var mye kritikk av Model 3 i starten også, og noe må jo kritikerne ha å kose seg med :D

Ser en Model 3 eier hevde at Model Y er mer stillegående, noe som er positivt. Men jeg kommer til å savne de automatiske dørene fra X`en. Det føles litt gammeldags i konkurentene å måtte lukke dørene manuelt, uavhengig av hvilken lyd de skulle lage. Automatisk oppstart med setesensor og pedal forstår jeg fortsatt ikke hvorfor ingen kopierer, for det er genialt enkelt og sømløst.

Premium eller ei - en kommer ikke unna at Model Y er en god bil som er bra priset. Den er premium på noen områder (faktisk langt foran andre "premiumbiler"), mens den ligger bak på andre områder. Sånn er det bare. Ingen er best på alt. Og selv premium-biler kan spekkes på en slik måte at de oppleves som kjipe leiebiler uten særlig premium-følelse eller utseende.
Husker AVIS ga med en Audi A6 som leiebil en gang jeg skulle til Danmark. Jeg gledet meg, helt til jeg så hvor utrolig sparsommelig og kjipt den var utstyrt. Kunne like gjerne kjørt basis Passat.

For øvrig vet jeg ikke om jeg ville sauset inn antall feil i premium-begrepet. Der er det nok å ta av også for premium-merkene. Mindre på finish, men mye på annet!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA