Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Polestar 2 vs Tesla Model 3  (Lest 3025 ganger)

hELgenen

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Polestar 2 vs Tesla Model 3
« Svar #30 på: Fredag 16. Oktober 2020, klokken 16:56 »
Nå som Tesla kom med nok et tilbud på TM3 så blir det jo spennende å se om Polestar vil svare.

En annen ting som forundret meg med Polestar er informasjon jeg har funnet på engelsk forum - der sies det at alle, foruten ca 100 personer i Polestar fabrikken, egentlig jobber i et annet selskap. Mao. Polestar har outsourcet hele produksjonen til et annet selskap. Mao. de kommer inn som designselskap med tegninger og tekniske spesifikasjoner og ber noen andre stå for selve produksjonen. Hvorvidt Polestar handler inn alle delene og så ber de på fabrikken bare stå for montering osv - det aner jeg ikke.  Men det er kanskje bare slik man gjør om dagen?
Tenkte som så at dette høres litt ut som større byggeprosjekter hvor den ene leier den andre - som leier den tredje osv..helt til du kommer nederst på rangstigen og inn kommer en underbetalt arbeidskar som ikke akkurat identifiserer seg med det ferdige produktet......

På dette området er vel Tesla annerledes - de står vel for selve produksjonen fra A til Å selv med egne ansatte?

Hva det er verdt over tid aner jeg ikke - men en ansatt på Tesla med Tesla på brystet kan vel i alle fall føle en viss yrkesstolthet over eget produkt etter hvert, mens en fabrikkarbeider i Kina som bare er ansatt på en fabrikk som lager forskjellige biler i samme produksjonslinje vil kanskje føle litt avstand til merkene som Volvo,Polestar osv - neste uke kan det jo dukke opp nok et merke........Jeg aner ikke, men informasjonen om dette med at alt av produksjon av Polestar var outsourcet var i alle fall en tankevekker for meg.

mroek

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Polestar 2 vs Tesla Model 3
« Svar #31 på: Fredag 16. Oktober 2020, klokken 17:14 »
Dette blir jo litt fjernt fra trådens tema, synes jeg. Jeg vet ikke noe om det du skriver heller, men det jeg vet er at fabrikkarbeidere i Kina er ganske ustabil arbeidskraft. Det er f.eks helt vanlig at mange ikke kommer tilbake på jobb igjen etter nyttårsfeiringen deres, av forskjellige årsaker. Arbeidsstokken må derfor gjerne bygges på nytt på det tidspunktet, og det er selvfølgelig en utfordring, men det er de altså vant med der nede.

For oss som kjøper bilen her i Norge, så er det norske lover og regler vi forholder oss til, og selv om de har mye å forbedre på kundeservicen sin (samt på bilene) så har jeg tro på at det vil bli bra. De som kjøper en helt ny bil fra et nytt selskap (selv om det er et selskap i Volvo-konsernet) bør være forberedt på barnesykdommer. Det betyr ikke at man skal akseptere alt av feil og mangler (herunder skyhøye forbrukstall), men det er nok greit å puste med magen i noen måneder til man ser hvordan dette blir håndtert over litt tid.