Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar 2 vs Tesla Model 3

Startet av mroek, torsdag 26. mars 2020, klokken 00:36

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. mars 2020, klokken 19:42
En lite nevnt ulempe med Tesla er at rustbehandling kan gjøre at du mister garanti. Samme med alle typer behandling og ekstrautstyr. Dette skiller seg litt fra andre merker. Ikke en kjempesak, men en liten sak å tenke på.
Godt poeng, men Tesla er nok ikke eneste produsent som har restriksjoner på antirustbehandling, jeg mener bestemt å ha hørt at også noen tyske merker motsetter seg dette. I hvert fall tradisjonelle stoffer som Tectyl og Mercasol, siden disse er ugjennomsiktige og lettere kan skjule eventuelle rustskader som har dannet seg under. Lanolin/Fluidfilm kan visstnok godtas, siden det holder seg mykt, og er gjennomsiktig.

Hva Polestars holdning er til dette, vet jeg ikke.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Nå må alle (inkludert Tesla) bevise at det er sammenheng mellom det de mener opphever garanti og skaden for at det skal ha noen effekt. Men det handler også om holdning og der tror jeg fort Tesla kan være litt restriktive.

Polestar er en ny aktør (selv om de egentlig er Volvo) og må derfor være litt ydmyke for å etablere seg.

jorgror

Sitat fra: knut.aulie på fredag 27. mars 2020, klokken 00:38
Nå må alle (inkludert Tesla) bevise at det er sammenheng mellom det de mener opphever garanti og skaden for at det skal ha noen effekt. Men det handler også om holdning og der tror jeg fort Tesla kan være litt restriktive.

Polestar er en ny aktør (selv om de egentlig er Volvo) og må derfor være litt ydmyke for å etablere seg.

Garanti er vel ikke lovpålagt, så de kan egentlig ha hvilke begrensinger de vil på garanti. Mange forhandlere har jo krav om at du følger service for at garanti skal gjelde.

Jeg mener at Tesla kan med loven på sin side nekte deg rettighetene i rust-garantien hvis denne garantien gir bedre dekning enn reklamasjon. Rust-garantien varer i 12 år og reklamasjon varer i 5 år. Derfor kan du komme til kort om du har rustbehandlet bilen siden det står eksplisitt i garantivilkårene at dette bryter garantien.

Reklamasjon må de derimot bevise at endringer eller skader utført av bruker har ført til skaden. For eksempel kan de ikke nekte å bytte en død MCU på en bil som er nyere enn 5 år fordi den er rust-behandlet.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Counterpointer

Sitat fra: jorgror på fredag 27. mars 2020, klokken 22:58
Sitat fra: knut.aulie på fredag 27. mars 2020, klokken 00:38
Nå må alle (inkludert Tesla) bevise at det er sammenheng mellom det de mener opphever garanti og skaden for at det skal ha noen effekt. Men det handler også om holdning og der tror jeg fort Tesla kan være litt restriktive.

Polestar er en ny aktør (selv om de egentlig er Volvo) og må derfor være litt ydmyke for å etablere seg.

Garanti er vel ikke lovpålagt, så de kan egentlig ha hvilke begrensinger de vil på garanti. Mange forhandlere har jo krav om at du følger service for at garanti skal gjelde.

Jeg mener at Tesla kan med loven på sin side nekte deg rettighetene i rust-garantien hvis denne garantien gir bedre dekning enn reklamasjon. Rust-garantien varer i 12 år og reklamasjon varer i 5 år. Derfor kan du komme til kort om du har rustbehandlet bilen siden det står eksplisitt i garantivilkårene at dette bryter garantien.

Reklamasjon må de derimot bevise at endringer eller skader utført av bruker har ført til skaden. For eksempel kan de ikke nekte å bytte en død MCU på en bil som er nyere enn 5 år fordi den er rust-behandlet.
Tror vi utgangspunktet er temmelig enige. Men uansett, om de gir en bedre garanti så må de påvise årsakssammenheng mellom modifikasjon og mulig frafall av garanti. Ruster sidespeilet etter 6 mnd så har det ikke noe å si at bilen er tektylert i understellet. Mens hvis det samler seg salt under tektylen så vil det gjøre at garanti frafaller.

mroek

Hvis man ønsker å hekte noe bak bilen, så har PS2 maks hengervekt på 1500 kg, mens TM3 stopper på 910 kg. Det siste betyr at hvis man f.eks skal låne henger på byggevaresjappa, så vil man oftest ikke kunne trekke denne lovlig uten førerkort med BE, siden disse hengerne (etter min erfaring) som regel har høyere tillatt totalvekt enn 910 kg.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Det er vel økt til 1010 kg nå, uten at det endrer så mye.

Øyvind.h

Anbefaler BE uansett. Mye å lære og praktisk å ha resten av livet :)
Og ikke minst - invester i en ok henger. Lånehengere er ofte i tvilsom stand.

Her fra en liten tur på pukkverk tidligere i uka :D
Krysser fingrene for at det blir 1500kg på Model Y.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mroek

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. mars 2020, klokken 01:05
Anbefaler BE uansett. Mye å lære og praktisk å ha resten av livet :)
Og ikke minst - invester i en ok henger. Lånehengere er ofte i tvilsom stand.
Ja, BE er godt å ha, enig i det. Jeg har ikke ofte bruk for henger, så jeg lever greit med å låne når behovet er der. Jeg har ikke vært borti lånehengere som har vært i spesielt dårlig stand, men jeg kan jo ha hatt flaks.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Øyvind.h

Har leid/lånt en del på Shell, Circle K, Byggmax og Ikea. Stort sett ok stand, men i blant defekte lys, litt herpa kontakter mm. Litt styr med booking/tilgjengelighet, henting/levering. Mer en del turer på fjellet med henger ble regnestykket enkelt i tillegg til det praktiske.

Men det er et par fordeler. En slipper oppbevaring om en ikke har plass, og en kan velge type henger utfra behov. Innenfor det som er tilgjengelig av leieutstyr.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: mroek på søndag 29. mars 2020, klokken 00:52
Hvis man ønsker å hekte noe bak bilen, så har PS2 maks hengervekt på 1500 kg, mens TM3 stopper på 910 kg. Det siste betyr at hvis man f.eks skal låne henger på byggevaresjappa, så vil man oftest ikke kunne trekke denne lovlig uten førerkort med BE, siden disse hengerne (etter min erfaring) som regel har høyere tillatt totalvekt enn 910 kg.
Det er litt kompliserte regler, det er maks  tillatt totalvekt 3500 kg for bil + henger som teller for  førerkort klasse B. Derfor kan en med Model 3 trekke henger med tillatt totalvekt 1195 kg, aktuell vekt 1000kg (eller 910 for de eldste bilene).

Jeg har ikke nøyaktig tillatt totalvekt for  Model Y og Polestar 2, men det går antagelig også greit å trekke en henger med tillatt totalvekt 1000 kg med klasse B med disse. Men ikke mye mer.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mroek

Sitat fra: jlan på søndag 29. mars 2020, klokken 14:40
Sitat fra: mroek på søndag 29. mars 2020, klokken 00:52
Hvis man ønsker å hekte noe bak bilen, så har PS2 maks hengervekt på 1500 kg, mens TM3 stopper på 910 kg. Det siste betyr at hvis man f.eks skal låne henger på byggevaresjappa, så vil man oftest ikke kunne trekke denne lovlig uten førerkort med BE, siden disse hengerne (etter min erfaring) som regel har høyere tillatt totalvekt enn 910 kg.
Det er litt kompliserte regler, det er maks  tillatt totalvekt 3500 kg for bil + henger som teller for  førerkort klasse B. Derfor kan en med Model 3 trekke henger med tillatt totalvekt 1195 kg, aktuell vekt 1000kg (eller 910 for de eldste bilene).

Jeg har ikke nøyaktig tillatt totalvekt for  Model Y og Polestar 2, men det går antagelig også greit å trekke en henger med tillatt totalvekt 1000 kg med klasse B med disse. Men ikke mye mer.
Jeg ser at disse reglene er kraftig revidert siden sist jeg sjekket (så jeg lærte noe nytt i dag, hurra!), og da var det slik at aktuell vekt kun var et begrep som var gyldig med BE. Det betød f.eks at man med klasse B ikke en gang kunne kjøre en tom henger hvis hengeren hadde høyere tillatt totalvekt enn bilens egenvekt (daværende campingvognregel). Nå ser det ut for at alle disse reglene er endret, men det som er et ubestridelig faktum er at uansett førerkortklasse kan man ikke lovlig dra mer enn bilen er sertifisert for, så en TM3 med 910 kg maks hengervekt kan uansett ikke dra mer enn dette, helt uavhengig av campingvognregelen (ny eller gammel).

At man nå har fått lov til å vurdere aktuell vekt også med klasse B er interessant, og det gjør at man lovlig kan dra en større andel av hengere enn etter de gamle reglene (selv om man fremdeles må se på tillatte totalvekter og sørge for at summen er under 3500 kg).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Vekten på PS2 er nå sagt (fra Polestar support) å være hele 2123 kg, som er en hel del mer enn jeg hadde håpet/trodd. Model 3 LR er vel oppgitt til 1847 kg, så hele 276 kg lettere. Klar fordel TM3 der, altså.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Hoggorm

Sitat fra: mroek på fredag 10. april 2020, klokken 17:08
Vekten på PS2 er nå sagt (fra Polestar support) å være hele 2123 kg, som er en hel del mer enn jeg hadde håpet/trodd. Model 3 LR er vel oppgitt til 1847 kg, så hele 276 kg lettere. Klar fordel TM3 der, altså.

Vet du om det er vekt med eller uten fører (+75kg)?


mroek

Sitat fra: Hoggorm på torsdag 07. mai 2020, klokken 20:16
Sitat fra: mroek på fredag 10. april 2020, klokken 17:08
Vekten på PS2 er nå sagt (fra Polestar support) å være hele 2123 kg, som er en hel del mer enn jeg hadde håpet/trodd. Model 3 LR er vel oppgitt til 1847 kg, så hele 276 kg lettere. Klar fordel TM3 der, altså.

Vet du om det er vekt med eller uten fører (+75kg)?

Det er inklusive fører, så tomvekten er 2048 kg.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA