Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar 2 vs Tesla Model 3

Startet av mroek, torsdag 26. mars 2020, klokken 00:36

« forrige - neste »

mroek

Nå som Polestar har startet serieproduksjonen av Polestar 2, og hevder å være i rute for leveringsstart i sommer, tenkte jeg det var på sin plass med en tråd om disse to bilene. Det er jo slik at Polestar selv har tatt sikte på Model 3 som sin hovedkonkurrent, og derfor har lagt seg forholdsvis tett opptil denne på flere områder. Det er likevel også store forskjeller, og denne tråden er ment for en åpen diskusjon om disse to bilene (men hold det saklig).

Som gammel BMW-mann er jeg opptatt av førermiljø, og foretrekker at bilens interiør er førerfokusert. For meg er dette såpass viktig at Tesla Model 3 faller helt gjennom, jeg synes det er totalt skivebom å ikke ha instrumenter foran føreren. Eksteriørdesign går også i favør P2 for min del, selv om jeg absolutt ikke synes den er perfekt heller. Den har likevel mer karakter enn TM3, i mangel av et bedre uttrykk.

Kjør debatt!
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

#1
Dette er ihvertfall to veldig sammenlignbare. Har vurdert de litt selv, hvis det blir behov for en ventepølse mens vi venter på Y. Personlig liker jeg utseendet til TM3 bedre.

Fordeler Model 3:
- bedre rekkevidde (ihvertfall om sommeren)
- raskere lading
- bedre lademuligheter
- AP / FSD
- Åpnere interiør (jeg liker ikke den svære midtkonsollen til PS2)
- bedre ytelse
- kjente styrker og svakheter

Fordeler PS2:
- sannsynligvis en bedre bygd bil som og tåler vinter (spekulasjon dog)
- kan fåes med øhlins dempere
- trolig mindre støy
- mere hengervekt

Er veldig skeptisk til Google dog. Kommer sikkert til å ha masse funksjonalitet og veldig bra stemmestyring. Men hvordan blir det med datasikkerhet? Og etter å ha jobbet med utvikling av Android apper og bruker av Google API og tjenester generelt er jeg veldig skeptisk...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. mars 2020, klokken 07:22
Er veldig skeptisk til Google dog. Kommer sikkert til å ha masse funksjonalitet og veldig bra stemmestyring. Men hvordan blir det med datasikkerhet? Og etter å ha jobbet med utvikling av Android apper og bruker av Google API og tjenester generelt er jeg veldig skeptisk...

Akkurat dette er interessant, men det koker nok litt ned til at man må velge å stole på noen. Vi har jo etterhvert flere datagiganter i verden (Google, Facebook, Apple, Microsoft...), og det er mange som har mye informasjon om oss. Av de nevnte er jeg mest skeptisk til FB, uten at det er så relevant akkurat her.

Hvorvidt Tesla er så mye mer til å stole på enn Google tror jeg ikke vi kan ta for gitt, men Teslas data om oss er jo mer begrenset (siden de kun har data om de som eier/kjører bilene sine), og slik sett er deres skadepotensiale (om vi kan bruke et slikt begrep) lavere.

Samtidig tror jeg at fullintegrert Google i bilen også kan ha noen oppsider, f.eks blir det spennende å se hva slags APIer mot bilen som blir tilgjengengelig for utviklere av tredjepartsapper. Det er jo tenkbart at samme info som man kan få tak i over OBD også vil kunne hentes direkte fra bilen og inn i en app, uten at jeg nødvendigvis tror at det er lagt til rette for dette.

Dette med midtkonsollen i PS2 er jeg litt usikker på selv, siden jeg ikke har fått prøvesittet bilen enda, og jeg ser det er forskjellige meninger om det. Jeg liker den ut fra bildene (lager litt cockpit, på en måte), men endelig dom kan ikke felles før jeg har opplevd den live.

Et annet pluss for PS2 vs TM3 er knevinkel i baksetet. I PS2 er gulvet senket ved at deler av batteriet er plassert i "kardangtunellen", som gir en mindre spiss knevinkel. Tunellen er jo også en ulempe selvfølgelig, om det skal sitte tre personer i baksetet.

TM3 har sentry mode og det ene frontkameraet kan også fungere som dashcam. Det har ikke PS2, og de har visstnok heller ikke planer om å tilby tilsvarende, så der er TM3 klart bedre.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Sitat fra: mroek på torsdag 26. mars 2020, klokken 00:36
Som gammel BMW-mann er jeg opptatt av førermiljø, og foretrekker at bilens interiør er førerfokusert. For meg er dette såpass viktig at Tesla Model 3 faller helt gjennom, jeg synes det er totalt skivebom å ikke ha instrumenter foran føreren.
Folk er forskjellig og det kan muligens være et argument. Har imidlertid et annet argument som går på kjørefokusert i motsetning til instrumentfokusert.

Jeg var personlig veldig skeptisk til Model 3 sin løsning før bilen kom. Jeg trodde den ville være avhengig av Hud eller et lite display bak rattet og undersøkte og forberedte mye i forhold til dette.

Nå har jeg hatt Model 3 i over ett år og kjørt 25 k km. Savner overhodet ikke noe display men setter utrolig pris på det lave dashbordet og topp utsikt uten forstyrrelser. Det jeg kunne tenkt meg var heller en løsning hvor en kunne dimmet hovedskjermen også slik at bare fart og varsellamper ble vist og det i minst mulig grad.

Det er faktisk en glede å kun fokusere på kjøring og ikke dele oppmerksomheten med et display rett foran seg.

Jeg synes Polestar 2 ser bra ut, og er ikke fremmed for at den er et bedre alternativ for noen. Jeg synes Google integrasjon er en interessant sak som kan gi fin funksjonalitet. Lurer dog på hvordan bilen vil fungere for iOS brukere. Skjønner at den vil kunne brukes helt fint, men vil tro en Android bruker vil ha langt mer utbytte.

mroek

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. mars 2020, klokken 10:16
Det er faktisk en glede å kun fokusere på kjøring og ikke dele oppmerksomheten med et display rett foran seg.

Jeg ser det poenget, men når du faktisk trenger å se på skjermen, så må du flytte blikket ganske mye mer enn om du har instrumenter rett foran deg, så det slår litt begge veier. Jeg skjønner at det går an å venne seg til akkurat det (og jeg har en kompis som eier en TM3 og som sier det gikk fort å venne seg til), men i min verden så ønsker jeg altså en førerfokusert tilnærming, og da har utvilsomt PS2 en edge. Tesla har jo også et stort fokus på at bilen skal kjøre selv, og slik sett er det naturlig å gå i retning av et mindre førerfokusert miljø.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Sitat fra: mroek på torsdag 26. mars 2020, klokken 10:47
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. mars 2020, klokken 10:16
Det er faktisk en glede å kun fokusere på kjøring og ikke dele oppmerksomheten med et display rett foran seg.

Jeg ser det poenget, men når du faktisk trenger å se på skjermen, så må du flytte blikket ganske mye mer enn om du har instrumenter rett foran deg, så det slår litt begge veier. Jeg skjønner at det går an å venne seg til akkurat det (og jeg har en kompis som eier en TM3 og som sier det gikk fort å venne seg til), men i min verden så ønsker jeg altså en førerfokusert tilnærming, og da har utvilsomt PS2 en edge. Tesla har jo også et stort fokus på at bilen skal kjøre selv, og slik sett er det naturlig å gå i retning av et mindre førerfokusert miljø.
Er enig med din kamerat, det gikk utrolig fort. Og føler ikke jeg flytter blikket mer en vanlig. I normal kjøring så håper jeg de fleste bruker speil i tillegg til å se fremover! Da er det ikke noe ekstra å få med seg de viktige infoene på toppen av skjermen. 

Som sagt endret min oppfatning seg med konkret erfaring. Kjørte en Model S her for en liten stund siden og da var faktisk all info bak rattet mer i veien enn hjelpsomt.

Det jeg imidlertid synes ikke er optimalt er navigasjon på senterskjerm, det hadde vært mye bedre slik Audi/VW/Jaguar m.fl har, med kart bak rattet.

Personlig så lurer jeg på hva som kommer først i daglig bruk av funksjonell augmented reality i bil (hvor en ikke trenger display i det hele tatt) eller selvkjørende autonome biler.

mroek

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. mars 2020, klokken 10:58
Sitat fra: mroek på torsdag 26. mars 2020, klokken 10:47
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. mars 2020, klokken 10:16
Det er faktisk en glede å kun fokusere på kjøring og ikke dele oppmerksomheten med et display rett foran seg.

Jeg ser det poenget, men når du faktisk trenger å se på skjermen, så må du flytte blikket ganske mye mer enn om du har instrumenter rett foran deg, så det slår litt begge veier. Jeg skjønner at det går an å venne seg til akkurat det (og jeg har en kompis som eier en TM3 og som sier det gikk fort å venne seg til), men i min verden så ønsker jeg altså en førerfokusert tilnærming, og da har utvilsomt PS2 en edge. Tesla har jo også et stort fokus på at bilen skal kjøre selv, og slik sett er det naturlig å gå i retning av et mindre førerfokusert miljø.
Er enig med din kamerat, det gikk utrolig fort. Og føler ikke jeg flytter blikket mer en vanlig. I normal kjøring så håper jeg de fleste bruker speil i tillegg til å se fremover! Da er det ikke noe ekstra å få med seg de viktige infoene på toppen av skjermen. 

Apropos speil, der har TM3 en dårlig implementasjon av dimming, siden den ikke aktivt dimmer speilene basert på bilens sensorer, men i stedet dimmer basert på almanakken, altså hvor mørkt det er basert på lokasjon og tid. Når det er mørkt ute så er altså speilene alltid dimmet, og det er jo ikke det man vil, de bør jo kun dimmes når man har biler bak seg som kan blende. Jeg håper virkelig at PS2 ikke har en slik implementasjon.

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. mars 2020, klokken 10:58
Som sagt endret min oppfatning seg med konkret erfaring. Kjørte en Model S her for en liten stund siden og da var faktisk all info bak rattet mer i veien enn hjelpsomt.

Det jeg imidlertid synes ikke er optimalt er navigasjon på senterskjerm, det hadde vært mye bedre slik Audi/VW/Jaguar m.fl har, med kart bak rattet.

På PS2 kan man ha kart/navigasjon på begge skjermene, slik jeg har forstått det. Det kan jo være greit, for da kan kartleser/passasjer/kone/mann/kjæreste se (og eventuelt trykke) på senterskjermen, mens sjåføren har sitt eget kart i instrumentpanelet foran seg.

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. mars 2020, klokken 10:58
Personlig så lurer jeg på hva som kommer først i daglig bruk av funksjonell augmented reality i bil (hvor en ikke trenger display i det hele tatt) eller selvkjørende autonome biler.

Det er jammen ikke godt å si, men hvis jeg skulle tippe så ville jeg kanskje tro førstnevnte. Å få en trygg nok implementasjon av autonome biler tror jeg ligger langt frem. Kanskje må vi vente helt til alle biler har slike systemer, og kan kommunisere med andre biler i nærheten.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Sitat fra: mroek på torsdag 26. mars 2020, klokken 11:35
Apropos speil, der har TM3 en dårlig implementasjon av dimming, siden den ikke aktivt dimmer speilene basert på bilens sensorer, men i stedet dimmer basert på almanakken, altså hvor mørkt det er basert på lokasjon og tid. Når det er mørkt ute så er altså speilene alltid dimmet, og det er jo ikke det man vil, de bør jo kun dimmes når man har biler bak seg som kan blende. Jeg håper virkelig at PS2 ikke har en slik implementasjon.
Enig i det med dimming, folk har jo gått så langt som å koble vekk dimming ved å fysisk løsne ledningen i speilet. Det er en dårlig løsning. Du blir aldri blendet av speilet, men det er ofte det er for mørkt
Nå ser det ut som dette er tatt bort helt på Model Y, så det var vel heller ikke en optimal løsning på dette .

mroek

Noen flere punkter for sammenligning:

  • PS2 har bedre og mer praktisk lasteåpning bak enn TM3, og har også motorisert bakluke.
  • TM3 har noe større frunk enn PS2.
  • PS2 har vanlige dørhåndtak, ulempe for luftmotstand, men antatt mer vintervennlige enn håndtakene på TM3.
  • TM3 har elektrisk justerbart ratt, PS2 manuelt.
  • PS2 har matrisehovedlykter (med sonedimming for møtende trafikk), TM3 har ikke.
  • TM3 i performance-utgave er betydelig raskere fra 0-100 enn PS2.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Da kan vel kjøre på med antagelser

-P2 har bedre seter

-Tesla har fungerende og hyppig OTA

-begge burde kunne ha fungerende app

-bare Tesla har eget ladenettverk til lav pris

mroek

Det jeg skrev var ikke antagelser, vel? Hvis jeg skrev noe som var feil, så påpek det gjerne (om det var det du mente, da).

Når det gjelder OTA, så har Polestar sagt at alle systemer i bilen skal være mulig å oppdatere OTA, og det håper jeg virkelig, for her har Tesla vært en ledestjerne. Når vi stadig leser at Audier og Jaguarer må inn på verksted for å gjøre enkelte oppdateringer, så har de etter min mening ikke gjort en god nok jobb i forkant. Det gjenstår å se om Polestar faktisk har gjort dette riktig, selvfølgelig. Holder fingrene krysset for det.

Ladenettverket til Tesla er et stort pluss, det er jeg enig i. Det hadde vært utrolig spennende om Polestar var den første produsenten som valgte å samarbeide med Tesla her, for såvidt jeg har skjønt så er Tesla åpne for å slippe andre inn om de er villige til å bidra økonomisk. Nå tror jeg ikke at det kommer til å skje, men det hadde vært en kicker om det skjedde.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer


Counterpointer

Sitat fra: mroek på torsdag 26. mars 2020, klokken 15:04
Ladenettverket til Tesla er et stort pluss, det er jeg enig i. Det hadde vært utrolig spennende om Polestar var den første produsenten som valgte å samarbeide med Tesla her, for såvidt jeg har skjønt så er Tesla åpne for å slippe andre inn om de er villige til å bidra økonomisk. Nå tror jeg ikke at det kommer til å skje, men det hadde vært en kicker om det skjedde.
Problemet er vel at nettverket til Tesla er blitt så stort at det vil være temmelig dyrt å skulle dekke en liten prosent også. Men er helt enig at det hadde vært utrolig viktig. Men tror det sitter langt inne for andre produsenter å gå til Tesla å spørre, pluss at etterhvert så er nok Tesla redd for å slippe denne enorme fordelen de har.

jorgror

En lite nevnt fordel med Tesla er at det er ingen påkrevd service for å opprettholde garanti. De fleste punktene på anbefalt service er relativt enkle å gjennomføre selv noe som medfører lave kostnader til vedlikehold.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Counterpointer

En lite nevnt ulempe med Tesla er at rustbehandling kan gjøre at du mister garanti. Samme med alle typer behandling og ekstrautstyr. Dette skiller seg litt fra andre merker. Ikke en kjempesak, men en liten sak å tenke på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA