Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan estimere kjørelengde på TMX 100d vs TM3 LR

Startet av Lynet, torsdag 27. februar 2020, klokken 21:45

« forrige - neste »

Lynet

For TMX så fremstår det som om Tesla i noen tilfeller oppgir NEDC som WLTP.  Dette blir fort misvisende opplysninger.

Det er imidlertid ikke så vanskelig å regne om fra NEDC til WLTP.
Det er jo stort sett å trekke fra 10% på kjørelengden og kompensere for vektforskjellen mellom TMX og TM3 samt luftmotstand.

Med hensyn til anslått kjørelengde, så kan man regne om Tesla sine estimater, når man skal beregne hvor langt bilen ruller.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Counterpointer

#1
Sitat fra: Lynet på torsdag 27. februar 2020, klokken 21:45
For TMX så fremstår det som om Tesla i noen oppgir NEDC som WLTP.
Og Tesla burde begrave bruken av NEDC snarest, det skaper bare et feil inntrykk hos de som ikke kjenner til standarden og frustrasjon hos oss som vet at standarden er nærmest uoppnåelig.

Her burde Tesla heller « underpromise and overdeliver» enn det motsatte.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. februar 2020, klokken 15:44
Problemet er at man ikke har målt WLTP på 100d.
Og hvorfor har de ikke det? Jeg mener at WLTP er en bedre standard enn NEDC, selv om det enda ikke finnes en virkelig god standard som kunne brukes over hele verden.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. februar 2020, klokken 16:32

Og hvorfor har de ikke det? Jeg mener at WLTP er en bedre standard enn NEDC, selv om det enda ikke finnes en virkelig god standard som kunne brukes over hele verden.
Fordi disse testene vel blir gjort ved typegodkjenning, og wltp var ikke en standard når 100d ble typegodkjent.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Stemmer det, kravet var å oppgi WLTP på nye modeller lansert etter 1.1.2019 eller noe slikt. 100d var utgått før

Counterpointer

Tesla er uansett litt for glade i de oppblåste tallene. Min M3P har 530 km oppgitt på nettet ( som er WLTP), i appen viser den 484 km (som er EPA), begge er sikkert mulig men har ikke mye verdi i dagliglivet. Facebook og her på forumet er fullt av folk som er skuffet fordi de ikke oppnår disse forbrukstallene i vanlig bruk.
De siste «testene» med Taycan mot S viser at EPA, som har vært den mest realistiske, også varierer mye.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. februar 2020, klokken 21:41
Tesla er uansett litt for glade i de oppblåste tallene.
Det skal jeg være enig i, samtidig er jo disse GOMene helt unyttige. Det eneste måten jeg bruker rekkeviddeindikator på både i i3en og Model Xen er ved navigering til destinasjon. Ellers ser jeg kun på %.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. mars 2020, klokken 07:25
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. februar 2020, klokken 21:41
Tesla er uansett litt for glade i de oppblåste tallene.
Det skal jeg være enig i, samtidig er jo disse GOMene helt unyttige. Det eneste måten jeg bruker rekkeviddeindikator på både i i3en og Model Xen er ved navigering til destinasjon. Ellers ser jeg kun på %.
Synes en (nesten) statisk rekkeviddeindikator funker bra! Det er jo i praksis det samme som % ;) bare det gir et bilde på relkevidden. Skjønner ikke helt hvordan % i så måte er bedre, men men

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. mars 2020, klokken 07:55
Synes en (nesten) statisk rekkeviddeindikator funker bra! Det er jo i praksis det samme som % ;) bare det gir et bilde på relkevidden. Skjønner ikke helt hvordan % i så måte er bedre, men men
Forutsetter at du vet hva maks er. Satte meg inn i lånebil hos Tesla på fredagen, der stod det 147 km igjen. Det sier ikke så veldig mye. Uansett lettere å se 40% enn 147km og regne om.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Må da være langt lettere å sjå 147 km enn å sjå % og så regne om??
Min X går i stort sett alltid (på mi snittkjøring) på typical eller litt under, kjører eg henger eller kun oppover må eg korrigere. Har 225 Wh/km i snitt på 80000 km inkl. 10000 km med henger, typical er vel 220 meiner eg.

Øyvind.h

Mye lettere og bedre med prosent. Gidder ikke drive med hoderegning. Bilen forteller meg rekkevidde med både navi og energy appen. Da blir et statisk tulletall bortkastet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Kva bruker du % til da ??
Om du ikkje treng km vising er det vel ett fett kva den viser?
Eg bruker aldri navi der eg kjører til vanlig, eg kan jo veien langt betre enn navien.

1000kwh

Folk som låner bilen ville jo vært helt i villrede uten km. Vet jo at det stemmer rimelig bra.

Men dette er jo smak og behag :D

(Men ville ikke endret til en jojo gom, og det er nok tanken til Tesla også)

tornaldo

Det er jo bare en vanesak, det ene tallet viser ikke noe mer enn det andre. På min S75 er 1%=3.6 km, typical 190. Når man vet det, er det ett fett om man ser prosent eller km, kun en personlig preferanse.

For den ulærde kan det sikkert være greit å se prosent i daglig kjøring, da slipper man å tenke. Skal man på tur, så er det i bunn og grunn km man må regne på til slutt, med mindre man vil overlate alt til nav. Og har man f.eks et forbruk som ligger tett på typical, er det åpenbart raskest å få oppgitt km når en skal gjøre et anslag av rekkevidde.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA