Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3 120Ah- lading med 3 fase 230V

Startet av Aker85, tirsdag 24. mars 2020, klokken 14:26

« forrige - neste »

Aker85

hei

Vi har gått til innkjøp av en ny i3 120Ah,
Garasjeanlegget har hovedsikring lik 40amp, 230V anlegg

Mitt spørsmål:
Kan i3n lades med 3-fase 32amp (230V)?
Eller er vi på 230V anlegg begrenset til 1 fase 32amp, dvs 7,4kW/h?


Spm. er sikkert blitt besvart tidligere, men jeg fant ikke ut av det i junglene av ulike tråder:)

turfsurf

Sitat fra: Aker85 på tirsdag 24. mars 2020, klokken 14:26
Mitt spørsmål:
Kan i3n lades med 3-fase 32amp (230V)?
Eller er vi på 230V anlegg begrenset til 1 fase 32amp, dvs 7,4kW/h
Det siste
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sungrazer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. mars 2020, klokken 15:18
Sitat fra: Aker85 på tirsdag 24. mars 2020, klokken 14:26
Mitt spørsmål:
Kan i3n lades med 3-fase 32amp (230V)?
Eller er vi på 230V anlegg begrenset til 1 fase 32amp, dvs 7,4kW/h
Det siste

Sikker? Vil den ikke bare hente 3 x 16A, altså 11 kWh? Mener min 2018 har 3 fas lader med 11 kWh, og kan lade 1 fas 7,4 kWh.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

turfsurf

Sitat fra: Sungrazer på lørdag 28. mars 2020, klokken 22:50
Sikker? Vil den ikke bare hente 3 x 16A, altså 11 kWh? Mener min 2018 har 3 fas lader med 11 kWh, og kan lade 1 fas 7,4 kWh.
Man lader med kW, ikke kWh.

I3 henter spenning mellom faseleder og nøytral ved 3fas lading TN.  230V 3fas (IT) har ikke nøytral, og kun 230V mellom faselederne. Dette støtter ikke i3 å lade 3fas med. Den kan lade fra en av fasene dog med 32A. Så på en 230V trefas 32A kan i3 lade med 7,4kW.

Jeg tipper i3 har tre 16A del-ladere, og når man har trefas TN med 16A eller mer belastes alle direkte. Når man så ikke får spenning på alle faselederne og N tipper jeg en av fasene fordeles på to eller alle de tre del-laderne (dvs parallellkobles).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sungrazer

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. mars 2020, klokken 10:00

Man lader med kW, ikke kWh.

Ja, seff - en liten forskrivelse.

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. mars 2020, klokken 10:00
I3 henter spenning mellom faseleder og nøytral ved 3fas lading TN.  230V 3fas (IT) har ikke nøytral, og kun 230V mellom faselederne. Dette støtter ikke i3 å lade 3fas med. Den kan lade fra en av fasene dog med 32A. Så på en 230V trefas 32A kan i3 lade med 7,4kW.

Jeg tipper i3 har tre 16A del-ladere, og når man har trefas TN med 16A eller mer belastes alle direkte. Når man så ikke får spenning på alle faselederne og N tipper jeg en av fasene fordeles på to eller alle de tre del-laderne (dvs parallellkobles).

Det er slik jeg har forstått laderen(e) på nyere i3. Jeg lader hjemme på 7,4 kW og 32A, men allikevel ser det ikke ut som om jeg får 11 kW på f.eks. Fortums 22 kW stolper. Ladet 17,3 kWh på 2,5 time som gir ca. 6,8 kW. Så da er det kanskje IT nett  og ikke TN nett på disse stolpene? Det er jo isåfall interessant. Noen som vet om 22 og 11 kW stolpene til Fortum eller Grønn Kontakt gir i3´n mulighet til å lade mer enn 7,4 kW noen plass?
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Orbit

Jeg har fått 11 kW alle gangene jeg har prøvd (bortsett fra lastblanseringsanlegg hvor det ikke har vært tilgjengelig kapasitet, f.eks. Vulkan i Oslo). Alle 11/22 kW stolper er TN-nett.

Kan det være at du har en 1-fas 32A kabel? I så fall vil du lande i området rundt 7 kW slik du observerer på en 22 kW lader.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sungrazer

Sitat fra: Orbit på søndag 29. mars 2020, klokken 14:11
Kan det være at du har en 1-fas 32A kabel? I så fall vil du lande i området rundt 7 kW slik du observerer på en 22 kW lader.

Godt poeng, men jeg har den tykke spiralkabelen og har vel egentlig alltid ment at det var en 3-fas kabel. Jeg får måle.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

turfsurf

Sitat fra: Sungrazer på søndag 29. mars 2020, klokken 13:09
Jeg lader hjemme på 7,4 kW og 32A, men allikevel ser det ikke ut som om jeg får 11 kW på f.eks. Fortums 22 kW stolper. Ladet 17,3 kWh på 2,5 time som gir ca. 6,8 kW. Så da er det kanskje IT nett  og ikke TN nett på disse stolpene? Det er jo isåfall interessant. Noen som vet om 22 og 11 kW stolpene til Fortum eller Grønn Kontakt gir i3´n mulighet til å lade mer enn 7,4 kW noen plass?
22kW og 11kW stolper er alltid TN. Man får ikke 11kW ut av 230V/16A trefas.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Et spørsmål litt på sida: Antar at Type 2-kabelen man får med bilen (merket BMW) er 3-fas?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

turfsurf

Sitat fra: fonberg på søndag 29. mars 2020, klokken 17:46
Et spørsmål litt på sida: Antar at Type 2-kabelen man får med bilen (merket BMW) er 3-fas?
Ja, nå så.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Da 94Ah kom ble det levert ut feil kabel til bilene i starten. Kabelen min er merket 5G6 (antar det står for 5x 6 mm2) og er hele 18 mm i diameter. Har du tynnere kabel er den sannsynligvis 1-fas 32A.

fonberg

Sitat fra: TM på søndag 29. mars 2020, klokken 18:39
Da 94Ah kom ble det levert ut feil kabel til bilene i starten. Kabelen min er merket 5G6 (antar det står for 5x 6 mm2) og er hele 18 mm i diameter. Har du tynnere kabel er den sannsynligvis 1-fas 32A.

Da har jeg samme kabel. Ser tverrsnittet er ganske likt som på min TWC.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA