Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdig erstatter til i3?

Startet av Stikkontakten, tirsdag 24. mars 2020, klokken 12:29

« forrige - neste »

Stikkontakten

Eide en BMW i3 60ah i ca. 4 år som jeg var meget fornøyd med, og er på utkikk etter en erstatter. Har vurdert mange andre biler, men det er ingen jeg virkelig har lyst på. Så vurderer å gå til innkjøp av i3S 120ah.

Det eneste jeg savner på i3 er mulighet for frakt av ski/sykkel.

Er i3S 120ah et godt kjøp i dag? Evt. andre alternativer i samme kategori/pris?




Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Sitat fra: Stikkontakten på tirsdag 24. mars 2020, klokken 12:29
Er i3S 120ah et godt kjøp i dag? Evt. andre alternativer i samme kategori/pris?
Ja  det synes jeg, forutsatt at du kan leve med begrensningene. Henter selv en ny i3 på torsdag. Tror det blir nr. 9 eller 10 i rekken, men jeg bytter vel bil litt oftere enn folk flest 😏. Prøvekjørte e-2008 her om dagen, og synes ikke den ga den samme kvalitetsfølelsen. Å eie i3 er ekstremt vanedannende.

Orbit

Litt fler enn de fleste der ja  :) (Men vurderer selv å kjøpe en ny i3 når den en gang kommer i siste runde før de stenger produksjon)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkontakten

Sitat fra: TM på tirsdag 24. mars 2020, klokken 17:18
Sitat fra: Stikkontakten på tirsdag 24. mars 2020, klokken 12:29
Er i3S 120ah et godt kjøp i dag? Evt. andre alternativer i samme kategori/pris?
Ja  det synes jeg, forutsatt at du kan leve med begrensningene. Henter selv en ny i3 på torsdag. Tror det blir nr. 9 eller 10 i rekken, men jeg bytter vel bil litt oftere enn folk flest 😏. Prøvekjørte e-2008 her om dagen, og synes ikke den ga den samme kvalitetsfølelsen. Å eie i3 er ekstremt vanedannende.

Tenker at den har vært på markedet i ca. 7 år, og vil kanskje være utdatert om 2-3 år. Men ser ingen andre kandidater som gir meg samme "god følelse" og som er bygget som en el-bil fra start.

Klykken

#5
Ville seriøst vurdert Tesla model 3. For å utdype litt mer, den er mer moderne, mer fremtidsrettet, mer allsidig, 5 seter, raskere lading, lengre rekkevidde, større bagasjerom, mulighet for taklast/skiboks. Og med en app som faktisk fungerer og gir muligheter utover hva man forventer. Elektriske seter, varme i alle seter, panoramatak, bedre aks, normale hjul. Og den er ny i flere år fremover med oppdateringer som kommer og holder seg mest sannsynlig mye bedre i pris.

Ville kun kjøpt i3s brukt og spart 100k i verditap.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olemann

Om du liker den solide lyden av dørene som lukker på en i3 vil du trives bedre med det aller meste annet enn Tesla M3.  Kia eNiro for eksempel.
Joda, Tesla har det beste ladenettverket, de raskeste bilene, hengerfeste, oppdateringer etc, men er man på jakt etter selve bilen så er ikke svaret så opplagt, og når spørsmålet er å finne en verdig erstatter til i3, så er mitt svar ikke Tesla M3.

Øyvind.h

#7
Ja Model 3 er en helt annen bil enn i3. Vil en ha en liten rwd bybil blir Model 3 med sine 0,7 meter lengre karosseri noe helt annet. Høres jo ikke ut som du trenger hverken mer plass, bedre fremkommelighet eller langtur-egenskapene.

En billig asiatisk bil som eNiro blir ikke helt det samme heller. Eide nylig en slik og det er ikke helt i3 segmentet over den. Den ser mye billigere ut både innvendig og utvendig enn Model 3.

Om du er veldig fornøyd med i3 så gå heller for en ny av den. Det kjøres vel gode kampanjer på den nå?
Om det ikke haster - kan ID3 være et godt alternativ? Vil tro den matcher greit på størrelse og pris?
Evt er også eGolf kurant priset nå. Men fwd er kjipere enn rwd :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#8
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. mars 2020, klokken 22:20
Om det ikke haster - kan ID3 være et godt alternativ? Vil tro den matcher greit på størrelse og pris?
Evt er også eGolf kurant priset nå. Men fwd er kjipere enn rwd :D
Ja, id3 har bakhjulsdrift og store hjul, så de har tatt det beste fra i3. Men interiøret er i en helt annen klasse. Bare e-Golf gir samme godfølelsen når det gjelder interiør, men rekkevidden er håpløst mye dårligere. I motor sin sommertest gikk den bare 21,5 mil, mens i3 i samme test gikk 32,7 mil før den stoppet. Det er en forskjell på over 50 % !

Stikkontakten

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. mars 2020, klokken 22:20
Ja Model 3 er en helt annen bil enn i3. Vil en ha en liten rwd bybil blir Model 3 med sine 0,7 meter lengre karosseri noe helt annet. Høres jo ikke ut som du trenger hverken mer plass, bedre fremkommelighet eller langtur-egenskapene.

En billig asiatisk bil som eNiro blir ikke helt det samme heller. Eide nylig en slik og det er ikke helt i3 segmentet over den. Den ser mye billigere ut både innvendig og utvendig enn Model 3.

Om du er veldig fornøyd med i3 så gå heller for en ny av den. Det kjøres vel gode kampanjer på den nå?
Om det ikke haster - kan ID3 være et godt alternativ? Vil tro den matcher greit på størrelse og pris?
Evt er også eGolf kurant priset nå. Men fwd er kjipere enn rwd :D

ID3 virker absolutt som en god kandidat. Noen som vet ca. når de første bilene leveres?

Klykken

https://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html

"Garantert levering i 2020".

Med stengte fabrikker (https://www.dinside.no/motor/stenger-fabrikkene/72258396) og programvaretrøbbel (hvis det stemmer - https://www.motor.no/artikler/2020/februar/elbil-vw-frykter-kjempekrise-rundt-id3-levering/), så tror imidlertid jeg at den lovnaden henger i en tynn tråd.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Hva med en Honda E? Kult design, rwd og helt grei rekkevidde? Litt krise med horisontal ladeluke, men en kan vel jobbe seg rundt det. Med garasje er det null stress.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkontakten

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2020, klokken 20:19
Hva med en Honda E? Kult design, rwd og helt grei rekkevidde? Litt krise med horisontal ladeluke, men en kan vel jobbe seg rundt det. Med garasje er det null stress.

Honda E utgår dessverre pga mulighet til å frakte ski og sykkel.  :( Ellers en veldig kul bil.

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2020, klokken 20:19
Hva med en Honda E? Kult design, rwd og helt grei rekkevidde? Litt krise med horisontal ladeluke, men en kan vel jobbe seg rundt det. Med garasje er det null stress.
Kul design og enda rarere enn i3. Men egentlig er den vel dårligere enn i3 på omtrent alt, bortsett fra bagasjeplass og taklast hvor den «bare» er like dårlig 😉

Stikkontakten

Hva tenker dere om Mazda MX30? Jeg liker konseptet og at den er bærekraftig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA