Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdig erstatter til i3?

Startet av Stikkontakten, tirsdag 24. mars 2020, klokken 12:29

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: Elbilusikker på mandag 29. juni 2020, klokken 03:04
De som kjører rundt i tesla burde fått grisebank. Hypotetisk sett vell og merke. Ellers er det veldig dumt at ikke flere elbiler kommer med 4*4.

Jøss, hvor kom det fra?

moonbuggy

Konkurransen i markedet hardner til. Det ser man på august listen:

Merke/modell   Antall august   Antall i 2020
1   Audi E-tron   755   7 148
2   Mercedes EQC   595   2 137
3   Volkswagen Golf   511   4 546
4   Polestar 2           494   516
5   Hyundai Kona   413   3 298
6   MG ZS          281   1 460
7   Peugeot 208   275   1 340
8   Peugeot 2008   275   626
9   Nissan Leaf   270   2 920
10   Tesla Model 3   264   2 081
11   Porsche Taycan   222   860
12   Renault Zoe   221   1 835
13   Hyundai Ioniq   216   1 615
---
Så hva gjør BMW med i3?
Et større batteri for 2021 burde vel allerede vært presentert om det var aktuelt?
Da gjenstår vel bare agressiv prissetting....

JorgenM

De prioriterer kanskje det tyske markedet nå?
BMW økte nettopp dagsproduksjonen av i3 for å dekke økende etterspørsel i hjemlandet. Imponerende av en 8 år gammel modell det :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hELgenen

I3 er unik.
Er "bare" bytte batteri og andre slitedeler så kunne den i bunn og grunn hatt "evig" liv. Som fremkomstmiddel i hverdagen har den en høy stjerne her.

moonbuggy

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 01. september 2020, klokken 15:57
De prioriterer kanskje det tyske markedet nå?
BMW økte nettopp dagsproduksjonen av i3 for å dekke økende etterspørsel i hjemlandet. Imponerende av en 8 år gammel modell det :)
Jeg så den, men det fremgår av samme artikkelen at det nok skyldes at produksjonen har vært redusert betraktelig siste året. Første halvår produserte man bare 12.500 bmw i3. Salget i USA er tørket helt inn. Selv i Tyskland f.eks. solgte man bare 2526 i3 i 1. halvår med gode myndighetsincentiver. Langt bak Renault. Til og med Smart solgte bedre enn i3...

1317142119

Det holder ikke å bare dytte inn større batterier og håpe det er nok. BMW i3 begynner å bli alvorlig dyr for noe som ikke er åpenbart bedre.

BMW må gjøre mer. For eksempel:

* det må inn en radar i luftinntaket foran, slik at vi blir kvitt den ekstremt dårlige kamerabaserte løsningen vi har i dag
* de må gjøre regenerering til et alternativ, slik at bilen er bedre rustet (no pun intended) for saltlaken i kjøligere strøk (personlig ønske som trolig svært få har opplevd: kvaliteten på bremsene må opp, da de som står på bilen er av særdeles lav kvalitet og har svak bremseevne - trolig pga mulighet for enpedalskjøring)
* bilen må få flere hjelpemidler i motorveihastigheter (selvkjøring i kø fungerer veldig bra, men det går ikke fortere enn 40 km/t)
* hurtigladeeffekten må opp fra 50 kW til minimum 100 kW - helst 150 kW

Selv om bilen fremdeles er forut for sin tid på flere punkt sammenlignet med konkurrentene, så begynner den å falle fra på det grunnleggende jeg har nevnt over.

moonbuggy

Sitat fra: 1317142119 på fredag 04. september 2020, klokken 11:53
Det holder ikke å bare dytte inn større batterier og håpe det er nok. BMW i3 begynner å bli alvorlig dyr for noe som ikke er åpenbart bedre.

BMW må gjøre mer.
I3 er en nisjebil og var designet som akkurat det. Bybil, mest tenkt som bil 2, pendlerbil, en lettvint bil for å hente unger, handleturer osv.
Utviklerne av i3 la sjelen i akkurat det. Bilen skulle være lett, lettkjørt og enkel å håndtere. Man skal også huske at dette skulle være første bilen i serie. Den kom aldri skikkelig igang fordi fossilgubbene i BMW satte foten ned og vant maktkampen innad.
Det du ønsker deg er en helt annen bil. Selv om man hiver inn en mye nytt i I3, blir det aldri annet enn nisjebil, med begrenset markedsappell. For BMW er det et spørsmål om kost/nytte. Større batteri er en evolusjon som ikke koster særlig, samme celledimensjon og batterikasse osv. Annet som krever større redesign er nærmest bortkastet. Så BMW lar nok i3 seile videre med minimale oppdateringer inntil den skrinlegges, senest i 2024. Om salget stagnerer raskere enn antatt så kommer sluttdato tidligere...

1317142119

Jeg er veldig enig med deg, men jeg håper du (vi) tar feil :)

moonbuggy

 Enig:+1:
Men, skulle man endre noe, burde det vel skjedd allerede, med 21 modellen.
Med alle nyhetene i markedet nå, er vel i3 allerede etterlatt på perrongen?

hELgenen

i3 er jo som påpekt her gang,på gang,en nisjebil til pendling og transport i nær/bymiljø.
Føler definitivt ikke bilen fremstår som utdatert.
Savner ingenting. Skal jeg på lengre turer,ha med mer osv..så tar jeg en større bil.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på fredag 04. september 2020, klokken 11:53

* det må inn en radar i luftinntaket foran, slik at vi blir kvitt den ekstremt dårlige kamerabaserte løsningen vi har i dag
* bilen må få flere hjelpemidler i motorveihastigheter (selvkjøring i kø fungerer veldig bra, men det går ikke fortere enn 40 km/t)
* hurtigladeeffekten må opp fra 50 kW til minimum 100 kW - helst 150 kW
Disse tre tingene samt 50% mere rekkevidde. Da hadde det blitt ny i3 igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


SveinJ

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. september 2020, klokken 15:01
Sitat fra: 1317142119 på fredag 04. september 2020, klokken 11:53

* det må inn en radar i luftinntaket foran, slik at vi blir kvitt den ekstremt dårlige kamerabaserte løsningen vi har i dag
* bilen må få flere hjelpemidler i motorveihastigheter (selvkjøring i kø fungerer veldig bra, men det går ikke fortere enn 40 km/t)
* hurtigladeeffekten må opp fra 50 kW til minimum 100 kW - helst 150 kW

Disse tre tingene samt 50% mere rekkevidde. Da hadde det blitt ny i3 igjen.


...og kule bak for å sette på sykkelstativ for to sykler....

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Sitat fra: Samco på fredag 04. september 2020, klokken 19:28
https://insideevs.com/news/441425/bmw-i3-production-increased-to-meet-demand/

Øker i3 produksjonen pga etterspørsel....
Som nevnt over, så er det i høy grad misvisende. BMW strupte produksjonen til bare 12.500 i3 i første halvår av 2020, etter svak etterspørsel. Nå som salget generelt for alle typer el-biler har tatt seg opp, særlig i Tyskland med nye insentiver, så øker man igjen produksjonen noe. Å legge dette ut som "økt" etterspørsel er noe søkt, særlig fordi i3 faller på alle salgsstatistikkene både i Tyskland, Europa, Norge og er omtrent null i USA. Men, salget er allikevel høyere enn under stansen under Koronavåren...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA