Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade 2018 bil med lynladere (>50kW)?

Startet av m, tirsdag 24. mars 2020, klokken 09:34

« forrige - neste »

m

Hei.

Spørsmål om lading. Kan man benytte de raskeste laderene (mer enn 50kW) på Nissans biler fra 2018?

Har en Nissan e-NV200 40kWh fra 2018. Jeg mener å huske at disse ikke kan lades raskere enn 50 kW. Grunnen til at jeg spør er jo fordi man sjeldent får i nærheten av 50kW når man lader på 50kW-stasjoner. Er det da mulig å koble seg på en, la oss si 100kW Chademo, også klarer bilen å begrense hastigheten selv til maks 50kW (slik at vi ikke gjør noe galt)? Tanken er altså at vi får ladet med 50kW i stedet for 30-40kW.

Magnus
2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

Orbit

Du kan koble til alle Chademo-ladere, og bilen vil automatisk begrense effekten ut fra hva som er mulig for batteriet.

Når du ikke får mer enn 30-40 kW på en 50 kW lader, så er det fordi bilen/batteriet ikke tåler mer (typisk på grunn av temperatur og ladetilstand på batteriet). Du vil derfor ikke få mer effekt på en lader med >50 kW (annet enn en høyere regning på en god del ladeoperatører).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Det finnes vel knapt noen CHAdeMO-ladere i Norge som leverer over 50kW? Lynladere som har begge typer kabler er stort sett begrenset til 50kW på CHAdeMO.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Ikke mange, men i alle fall Grønn Kontakt/BKK sine nye oppsett med lynladere fra Delta lover 62 kW på Chademo......ikke at det jeg har fått prøvd det da.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på tirsdag 24. mars 2020, klokken 12:21
Ikke mange, men i alle fall Grønn Kontakt/BKK sine nye oppsett med lynladere fra Delta lover 62 kW på Chademo......ikke at det jeg har fått prøvd det da.
¨

I dette tilfellet er 62kW det samme som 50kW ;) Spesifikasjonene på dagens CHAdeMO-plugger går til 125A og maks 500V. 500V*125A=62,5kW. Men ingen biler har 500V batteri, så normalt får man ikke høyere enn ca. 400V*125A=50kW. Derfor er de fleste CHAdeMO-hurtigladere begrenset til 50kW, siden man uansett ikke får utnyttet mer. Dermed klarer man seg med en mindre strømtilførsel. Resultatet for en med Leaf blir det samme i begge tilfeller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. mars 2020, klokken 12:54
I dette tilfellet er 62kW det samme som 50kW ;) Spesifikasjonene på dagens CHAdeMO-plugger går til 125A og maks 500V. 500V*125A=62,5kW.
Det stemmer vel ikke helt.
Man får vel over 50kw med Leaf E+. I teorien heter det seg at E+ følger en standard for opptil 100kw på Chademo. Nå klarer man vel ikke så høye effekter i praksis, men det har nok ikke noe med pluggen å gjøre.
Det er vel ladekabelene som ikke har standarder for over ca 62kw effekt, og det er uavhengig av om man bruker Chademo eller CCS. Når det finnes lynladere på over 62kw, så betyr det vel at man ikke følger standardene for kabler, men at man bruker propretiære løsninger med vannkjølte kabler.

Flere versjoner av Chademo-protokollene støtter opptil 400A, og Chademo 2.0 støtter 1000V.
Her står det om 2017-versjonen:
"CHAdeMO protocol enabling charging with 100kW continuous power/ 150-200kW peak power (400A x 500V) was published" https://www.chademo.com/technology/high-power/

Bilene lader gjerne høye strømmer når batteriet er ganske tomt, og man kan få låge strømmer når batteriet er nesten fullt, så jeg tipper at man ikke får kombinasjonen av høyest strøm og høyest strøm samtidig. Men når standarden for 100kw chademo skal støtte 400A X 500V, og topper på 200kw, så vil jeg tru at 100kw kontinuerlig effekt høres rimelig ut.

Marius Kotsbak

Det fins kabler med 200A kapasitet. E.on. har en på Dombås.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA