Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drivlinje 2019 vs 2020 55.

Startet av Pneg, mandag 23. mars 2020, klokken 22:44

« forrige - neste »

Pneg

Jeg har fått med meg at på 2020 modellen styres fremdriften noe annerledes hvor fremre motor i mindre grad er i bruk ved vanlig "normal" kjøring. Pluss at det er gjort noe så bremseklossene automatisk trekkes noe tilbake så de i mindre grad er borti/subber i skivene ved kjøring.

Den har vel også tillatt noe økt netto tilgjengelighet på batteri kapasiteten samt 3 hakk på regenerering som sikkert utgjør noe. Er det noe mer spesifikke forskjeller som gjør at 2020 modellen skulle gå lettere/lengre?
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Orbit

+ Mindre og lettere kjølevannspumpe (en pumpe på 2020, mot to på 2019), som muligens også gir lavere kjølevæskevolum.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Renzir

Sitat fra: Pneg på mandag 23. mars 2020, klokken 22:44
Jeg har fått med meg at på 2020 modellen styres fremdriften noe annerledes hvor fremre motor i mindre grad er i bruk ved vanlig "normal" kjøring. Pluss at det er gjort noe så bremseklossene automatisk trekkes noe tilbake så de i mindre grad er borti/subber i skivene ved kjøring.

Den har vel også tillatt noe økt netto tilgjengelighet på batteri kapasiteten samt 3 hakk på regenerering som sikkert utgjør noe. Er det noe mer spesifikke forskjeller som gjør at 2020 modellen skulle gå lettere/lengre?

Dette skillet går ikke mellom 2019 og 2020 men midt i 2020 modellen, før og etter uke 48 eller noe sånt...

Pneg

Kjørt ny 55 en uke nå og legger merke til at det er betraktelig mindre fremtredende lyd i fra drivverk i denne enn hva det var i den jeg byttet inn som var en tidlig 2019. Har lest en plass at en mente det kan være forskjell på hørbar «motor» lyd i fra bil til bil også...
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Orbit

Kom tilfeldigvis over figuren under (Springer-artikkel fra lansering av e-tron S), som viser noenlunde hvor mye de forskjellige endringene bidrar. Fra venstre er dette, inklusive forbedring i WLTP lest ut fra grafen (antatt lineær skala). De to første er rene programvareendringer:

  • Utvidet netto tilgjengelig batteri/Mindre buffer, +12 km
  • Utkobling av fremre drivaksling ved lavt pådrag, + 8 km
  • Endringer i bremsesystem, +3 km
  • Endringer i kjølesystem, + 2 km
  • Lavere luftmotstand (Sportback), +10 km

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA