Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Steinsprutskade på frontruta

Startet av hanche, søndag 26. januar 2020, klokken 14:14

« forrige - neste »

hanche

Jeg har et par steinsprutskader på frontruta. Men de er så små at jeg undres om de trenger å lappes. Hvordan er det, må man reparere enhver slik skade, eller kan man la være for de veldig små skadene? Og i så fall, hvordan ser man om noe må gjøres?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Svein_H

Jeg vil anbefale at du fikser de som et forebyggende tiltak, før det danner seg sprekker, eller hvertfall få noen til å se på de og ta en vurdering. Steinsprutfiks er som regel gratis, det eneste det koster er å sette av litt tid. Hvis ruta sprekker går det fort noen tusenlapper i egenandel.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

cra

Ikke noe å lure på, kontakt nærmeste firma som reparerer skader og få dem til å fikse det før det blir så ille at ruta må skiftes.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hanche

OK, to stykker sier det samme, da blir det nok slik. Heldigvis ligger et slikt firma bare et langt steinkast (!) unna.

Jeg husker en drosjetur for en tid siden. Bilen hadde en sprekk diagonalt over hele frontruta. Sjåføren sa han byttet frontrute et par-tre ganger i året. Men han kjører jo litt mer enn jeg gjør, da.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Jeg svingte innom et bilglassverksted og fikk dem til å ta en titt. Han som kom ut, sa at det jeg hadde må betraktes som slitasje, ikke noe som kan eller må repareres. Hvis man ser sprekker ut fra skaden, eller det blir svart, det repareres. Men her var det bare en liten grop som ikke gikk gjennom det ytterste laget med glass.

Det gir alltid tillit når verkstedene gir slike råd, heller enn å prøve å tjene penger på unødige reparasjoner. Jeg kommer nok til å bruke dette verkstedet hvis det virkelig blir nødvendig en dag.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Svein_H

Greit at du fikk sjekket det opp, og uansett veldig flott tilbakemelding fra det som virker som et seriøst og bra verksted. Jeg har også hatt endel slike "småprikker" på ruta som jeg har bedt om å få sjekket samtidig med annen steinsprutfiks, og svaret er som regel at hvis det ikke er irriterende for sikten (subjektivt) er det ingen vits i å fikse det.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA