Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av styrelager

Startet av pberg, søndag 22. mars 2020, klokken 19:21

« forrige - neste »

02jan

Er i prinsippet samme konstruksjon , McPherson oppheng, lager i fjørbenet en del av øvre 'del av fjørbenet.

Audin på 1.8 tonn oppfører seg som en fjellgeit og skriver 8 tall hver vinter og knapt hatt en ukontrollert sleng på bilen, men min i3 blinket som et juletre på snødekte veier.

En så lett bil , som i3 burde lagrene  vare minst 300'km, det hadde isåfall jeg forventet.

'
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

pberg

#16
Godt du kvittet deg med den da.  ;) ;) ;)

Leichtbau har sine ulemper.

Audi har jo etterhvert over hundre års erfaring i å lage tragisk understyrte biler, så det er ikke rart det er noe de kan.......

Edit: Ett hederlig unntak, Auto Union Type C og D som var ekstremt overstyrte.  :D :D

Men det var før krigen, så kanskje ikke så mye å bry seg om.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

02jan

Vi har fortsatt i3 60ah Familen. Av erfarne produsenter som BMW, Audi ,vw , ville jeg ha de samme forventinger. Ved å kutte på kvalitet , gjør det enklere for nye uerfarne produsenter å komme på banen.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Sungrazer

Sitat fra: TM på lørdag 04. april 2020, klokken 05:58
Blir litt bekymret av å lese om korrosjon på bilen som jeg trodde var rustfri.
Vet dere om det er gjort endringer på nyeste modell som forhindrer eller reduserer problemet. Eller bør man selv behandle utsatte deler dersom man ønsker å ta godt vare på bilen ?

Har stusset litt på det der selv. Hvis man skuler til spenningsrekken for edle og udle metaller ser man at grafitt (karbon) ligger på 0,2 - 0,4 mens aluminium er på -0,78 til -1,0. Det vil si at aluminium i teorien kan være offeranode for karbonchassiet, men karbonet i chassiet er innbakt i "epoxy" kanskje med unntak der det er tatt hull igjennom chassiet. Kan dette være en mulig årsak til at aluminiumet brukt i chassiet korroderer når man senker bilen ned i saltlaken av magnesiumsulfat som veg(u)vesenet dynkker veiene med om vinteren?

Jeg spekulerer, og håper virkelig de tyske ingentingjørerene har tenkt på det...
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

pberg

Som sagt så var det null korrosjon på aluminumet i chassiset, kun på fjærbeinslagerene. Chassiset ser ut til å være pulverlakkert med et tykt lag lakk, mens lagerene er helt ubehandlet.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ansjosfilet

Ser ut til at min bil må inn for å greie ut «ploing» lyder når jeg vrir på rattet fra nullpunktet og til begge sider. Er fjærbenlager noe som byttes generelt på garanti?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

pberg

Hvis bilen er under garanti, så vil jeg helt klart si det.

Det er enkelt å sjekke, få noen til å vri sakte på rattet når bilen står i ro, mens du kikker inn på fjæra. Du ser (og hører) umiddelbart om den hopper.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Rooki3

Fint at du deler  :+1: I flg. bildene ser det jo ut som det er en overkommelig DIY jobb. Sitter altså hele fjærbeinet i 3 skruer oppe og kun klemme rundt demperen nede?

Ingeniøren

Det er vel forsatt noe som heter camber og forstillings justering, eller brukes det bolter uten slakk og justerings muligheter ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PionerThink

Betimelig spørsmål om justeringen av forstilling blir påvirket ved skifte av tårnlager ???
Skiftet til sommerhjul i forrige uke og så da at framhjulene var litt mer slitte på skuldrene enn de bak😲
Kan legge til at jeg har kjørt med 2,8 bar foran og 3 bar bak, så det kan jo ikke skyldes for lavt lufttrykk slik jeg kan se?!
Har sendt mail til Bavaria angående dette, så får vi se hva de svarer?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Thomas Parsli

Sitat fra: PionerThink på onsdag 22. april 2020, klokken 10:51
Skiftet til sommerhjul i forrige uke og så da at framhjulene var litt mer slitte på skuldrene enn de bak😲

Hvis du kjører et sted med rundkjøringer og/eller svinger, er vel det naturlig?
Og du skal ikke kjøre veldig aggressivt i svinger før du ser det på dekkene...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

PionerThink

Har egentlig veldig rett fram vei til jobb med kun en rundkjøring(men noen rundkjøringer blir det jo uansett ellers), så jeg tror ikke det er grunnen ???
Bavaria mente for øvrig at det ikke skulle ha noen sammenheng med bytte av tårnlagrene, så jeg tror jeg tar en sjekk av forstilling i.f.m EU-kontrollen jeg snart skal ha :)
Bilen er jo gått 83000 km, så ikke uvanlig å ta en forstillingskontroll etter en slik kjørelengde vil jeg tro?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

pberg

Ja,
Fjærbenet sitter i tre skruer oppe og en klemme nede. Og så er det bremseslange og abs-kabel og slikt, men det er det bare å skli ut av holderen.

Det er ingen justering noe sted bortsett fra spissing på endeleddene, og så lenge du ikke løsner på boltene som holder navet/lagerholderen, så kan ikke noe flytte seg.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ingeniøren

Sitat fra: pberg på lørdag 25. april 2020, klokken 22:44
Ja,
Fjærbenet sitter i tre skruer oppe og en klemme nede. Og så er det bremseslange og abs-kabel og slikt, men det er det bare å skli ut av holderen.

Det er ingen justering noe sted bortsett fra spissing på endeleddene, og så lenge du ikke løsner på boltene som holder navet/lagerholderen, så kan ikke noe flytte seg.

:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

quandt1960

i3 er litt spesiell, det er et vanlig MacPherson oppheng men fjørene på i3 har lite vandring og fjørene er såvidt komprimert og kan vandre litt sideveis, en kan da tro dette er lagerfeil. Med det i tanken så vandrer fjøren litt mer enn på vanlige biler og kan gi gnissing i toppen. Jeg selv har klunkelyder på en nesten ny i3 og det er et vanlig problem på i3. Med stivt oppsett som dette samt salting og korrosjon så får tårnlageret mye juling. Jeg skal reklamere mitt, lyden var allerede der ved 7000km etter et år fra ny og mange klager på dette. Det er en ganske enkel jobb. Anbefaler bruk av korrekt verktøy for fjørkomprimering og ikke det biltema greiene der. De er farlige og skader lett lakken på fjøren. Husk å bytte bolter i topp. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i01-i3-94-hat/repair-manuals/31-front-axle-front-suspension/31-31-spring-struts/1VnXnypWyD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA