Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av styrelager

Startet av pberg, søndag 22. mars 2020, klokken 19:21

« forrige - neste »

pberg

Jeg hadde fått en litt rar klunking foran når jeg vred på rattet, en slags sploing-klikk-lyd.. :-)

Med litt mer etterforskning så viste det seg at fjæra hoppet litt i fjærskåla ved svinging, altså styrelageret fulgte ikke helt med. Bestilte nye styrelagere, som forøvrig viste seg å koste under 500.- pr stk. hos koed.no

Jeg bestilte også nye belger - som også er øvre fjærgummi, og alle bolter og muttere nye.

Og i dag var det på tide å gjøre noe med dette.



Slik ser dette ut på bilen, styrelageret henger bare i tre skruer oppe. Det sies at disse lett knekker når du skal ha de ut, men det hadde ikke jeg noen problemer med.



En må vide ut navet for å få løsnet demperen nede. Det er kun en skrue som holder demperen fast. I tillegg må du løsne linken til krengestaget. Så totalt må du ut med fire skruer og to muttere for å få ut hele fjærbeinet.



Enkelt og greit å vippe hele dempere ut.



Styrelageret ser nokså guffent ut.





Masse irr inni.



Litt utfordring å klemme fjæra nok sammen, siden den er konisk.



De nye ser nokså mye bedre ut.





Det har samlet seg en hel masse salt (tror jeg, smakte ikke på det.. ) inni festet i ramma/drivemodulen til bilen. Jeg skrapte dette ut og kostet så rent jeg fikk det.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

PionerThink

Jeg fikk byttet mine styrelagere på garanti for drøye to år siden ifm service, og når mekaniker ble med i bilen for å verifisere kunne han bekrefte at det var saltinga som tok knekken på dem :(
Jeg mente jeg hørte en ulyd i lageret igjen i fjor rett før service, og da tilbød Bavaria Kr.sand å bytte dem igjen pga at det var under 2 år siden sist de var byttet. De sa det var 2 års delegaranti :+1:
I tillegg måtte jeg bytte utløser for ladepistol, og det var ikke innenfor garanti og kostet noen lapper :o
Har en mistanke om at dette er gjengangere på denne bilen :-\
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

moonbuggy

pberg:
Interessant. Benyttet du sjansen til å gi styrelager og feste i bilen oppe et skikkelig lag med beskyttende belegg/maling e.l. for å hindre salttæring/korrosjon ?

pberg

Nei, men det burde jeg sikkert. Festet i bilen ser ut til å være pulverlakkert eller noe slikt, så det så ikke ut til å være tært på i det hele tatt. Det er kun selve styrelageret som ser guffent ut.

Hvis jeg skulle gjette hva som skjer, så tipper jeg at saltsprut fra dekkene trenger seg inn mellom lageret og festet, og så tørker det der. Dermed bygger det seg opp salt over tid. Hvis det da er salt.  :)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Klykken

Er det dette som sitter på toppen av demperen? Det har vært diskutert tidligere et sted på BMW-forumet her. Det korroderer rimelig heftig, ja. Saltes litt her også men ikke så mye som rundt de større byene i Norge. Har ikke oppdaget noe ulyd i forbindelse med ratting enda her etter 6 år..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Ja, stemmer det. Demperen er skrudd fast i denne, og fjæra ligger i en fjærskål med lager under, slik at den kan snurre fritt rundt.

En ting som også slo meg akkurat nå er at på i3 så står dempestaget i ro, mens fjæra og demperkroppen svinger med rattutslaget. Vanligvis så pleier også demperen å svinge  sammen med alt det andre. Har ikke sett det før.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

moonbuggy

På min forrige i3 (des.2014), så jeg ganske mye tæring på dette aluminiumsfeste, særlig nær boltene. Har sikkert sammenheng med krypstrømmer og salt.
Klok av skade sprutet jeg først penetrerende Biltema rustbeskyttelse på disse. Etter et par måneder noen nye lag med "asfalt" stoff. Så får tiden vise om det hjelper. Det irriterte meg å se mer og mer korrosjon ved hvert hjulbytte...

AyuCon

Verksted skulle ha 10k for å fikse dette, er det innenfor?

pberg

Som sagt for en amatør kan du komme ned i 1000.- for deler, og ca 3 timers arbeide...

Men originaldeler er jo mye dyrere, styrelagere koster sikkert 1500 pr stk. for originaldeler. Så da tar der 3k i deler, og 7k i arbeide.

Så må du nesten vurdere om det er innafor.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ingeniøren

#9
Det først jeg gjorde når jeg kom hjem med min nye i3 var å jekke opp bilen, ta av hjula, gjøre rent for litt bøss og smøre inn alt av metall med rustbeskyttelse. Så ikke stort til korrosjon de 4 åra jeg hadde bilen. Har først korrosjonen kommet i gang har du tapt.

La dog merk til at vindusvisker motoren ruster ! Det har jeg aldri sett før og mistenker at karbonet i karosseriet i kombinasjon med andre metaller og saltvann får til mye rart i denne bilen. Trodde bilen skulle være rustfri men det ser det ikke ut til at den er...

Faen ta alt saltet. Kan vi ikke gjøre som i dag og sette de som ikke kan kjøre bil om vinteren i karantene slik at vi slipper dette  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 03. april 2020, klokken 20:18
Faen ta alt saltet. Kan vi ikke gjøre som i dag og sette de som ikke kan kjøre bil om vinteren i karantene slik at vi slipper dette  :)
99% av bilistene i karantene?
Da stopper ihvertfall Norge.

Trond.m

#11
Blir litt bekymret av å lese om korrosjon på bilen som jeg trodde var rustfri.
Vet dere om det er gjort endringer på nyeste modell som forhindrer eller reduserer problemet. Eller bør man selv behandle utsatte deler dersom man ønsker å ta godt vare på bilen ?

Jalla

ts snakker vel om fjærbeinslager, og ikke styrelager som etter hva jeg vet sitter på en sykkel.

Fjærbeinslageret sitter på toppen av støtdemperen, og blir brukt for å gi et dreiepunkt, og som et festepunkt for støtdemperen.

02jan

Hvorfor tåler ikke tårnlageret/fjærbeinslageret litt kjøring og ute-bruk ?
Har flere meldinger på at dette lageret må byttes ut etter knappe 5 år kjøring.

* min over 50 år gamle BMW , kun ca 300'km kjørt og 97 modell Audi med knappe 400' , har fortsatt ikke hatt behov for bytte. Begge bilene går mykt og fint over hullete vei uten å avgi en eneste klakke/knirke lyd.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

pberg

Det kan jo virke som om konstruksjonen her er mer utsatt enn gamle variander, der som oftes fjørskåla ikke var en del av styre/fjærbenslageret. Og så var de som oftest laget av tykt stål, ikke aluminium.

Det er kun lagerholderen som korroderer, aluminiumen i chassiset ser ut til å være dekket av tykk pulverlakkering, og så helt fint ut på min bil i hvert fall.

Kunne sikkert vært lurt å male over lageret med et eller annet, og sikkert også lurt å bruke Duralac el.l. på alle kontaktflater mellom aluminium og stål.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA