Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Berlingo som smeller mellom pådrag og regen

Startet av elektrolux, søndag 22. mars 2020, klokken 16:29

« forrige - neste »

elektrolux

Nye Berlingo og Partner deler drivverk med trillingene.

At det er mulig å bruke drivverket fra trillingene til en varebil med tillat totalvekt på 2,5T viser bare potensiale i dette drivverket.

Desverre er likevel ikke alt bare velstand og de tidligste Berlingo/og sannsynligvis Partnere slet med at hylsen som forbinder gir med motor har feil kvalitet og fører til at hylsen spises opp og skader girkassens inngående aksel. Det gir utslag i et kraftig slag hver gang kraften fra motoren endrer retning.

Det mistenkes at software på motor heller ikke er perfekt utviklet siden det er tilført moment ikke bare i forbindelse med kjøring/regenerering, men også ved "giring" mellom Drive og Revers.

På min bil ble problemet oppdaget etter at garantien utløp, så her ble det kjøp av girkasse med hylse og drivakslinger fra en hugger, og utnyttelse av Koronafri for bytte av delene. Bilen ble heist opp i løftebukken og motorens vekt avlastet med en stropp.

Det er unødvendig komplisert å ta ned girkassen da motorfester også støtter girkassen. Den kunne utmerket godt kun hengt fast i motoren.

Omsider nede er det sjokkerende lite gods igjen i hylsen. Motorsiden er omtrent nedslitt, men motoren er heldigvis uskadet. Girsiden og girkassen har tydeligvis delt på skaden, og siden jeg fikk tak i en girkasse bytter jeg både den og hylsen. Alternativet ville vært å sveist hylsen fast på girkassen.

Bildene viser skadet og ikke skadet inngående aksel på girkassene
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

CitB59EL

Dette er en kjent feil dessverre. Min har fått totalt 3 hylser byttet. De første bilene manglet smøring på hylse å da gikk det svært for at hylse gikk. Min første tørre hylse gikk 22000 km å var totalt utslitt. Fikk da ny girkasse+hylse. Skiftet siste ren hylse like før 100 000 km på garanti. Skal skifte ny hylse snart  går 135000 igjen regner maks 50 000 km på selve hylsa da jeg har litt klonkelyder nå. Hvis en skifter før det går skikkelig ille så er det større sjanse for å berge girkassen. 

elektrolux

#2
Trodde problemet var løst. Skal være påpasselig å smøre godt.

Hovedgrunnen til problemet er den idiotiske regenereringen som trer i kraft straks en såvidt går av strømmen. Burde seilt helt til en eventuelt er borti bremsepedalen så hadde ikke dette vært et problem. Citroen C1 EV sliter med det samme og der har jeg i stedet for hylsefix fjernet regen og problemet er løst. 

Vet du hva en fix med ny hylse og girkasse koster utenfor garanti?

Vet du om der er ny software etter ca 2014?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#3
Interresant "sadfact":

Citroen har ikke oversikt over software utgaver til disse bilene, og vistnok er eneste måten å sjekke om bilen trenger ny software er å koble den til diagnoseutstyr og forsøke å laste ned ny software. Dette koster over 1600 kr, uansett om der er ny software tilgjengelig eller ikke.

På f.eks Mercen kan jeg enkelt ringe forhandleren og høre om det finnes oppgraderinger etter en gitt dato, og hva disse adresserer, og så vurdere ut fra bilens funksjoner om det er verd å oppdatere.

Snakket med en annen som hadde sjekket sin 2014 model og der kan det se ut som det ikke er noen ny software tilgjengelig siden original software og tilgjengelig software tilsynelatende er lik. Det kan selvfølgelig også bety at han har siste software installert. Hans bil er på 2. sett hylse og girkasse, og smeller/klikker kun når han går av strømmen, ikke når han velger D og R mens bilen står stille slik min gjorde. Han nevnte også at det kan smelle kraftig om han glemmer å sette bilen i P før han skrur av "tenningen" noe min også gjorde, så det kan være han har en software som har fikset et problem, men ikke alle 3.

Om det er noen som vet mer om software på Berlingo er jeg lutters øre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

CitB59EL

Min har fått ny motor og 2 nye girkasser+ det meste annet-men det er en annen historie. Har hatt samme soft på girkasse hele tiden.Smeller voldsomt i bil hvis en glemmer å ta bil i N så dra på håndbrekk så sette i P før tenning av. Hvis bil henger i P  uten håndbrekk først så smeller det mye og bilen "hopper". Vurderer å prøve å få programmert om til seiling siden bilen uansett har regen via bremsepedal hvis noen har utstyr til dette. Merkverksted har ikke dette...  Ikke merket noe forskjell når jeg har kjørt "Nye" biler de bremser like mye ved gassslipp og får smell ved hengning på P.

CitB59EL

Da har jeg fått byttet hylse. Men tiden uten lyd med ny hylse ble  ble kortvarig så blir skifte av hylse og girkasse...håper motor er iorden. Bilen er på nå på 2 girkasse og 4 hylse. Så blir 3 girkasse og 5 hylse om ikke lenge-blien min har gått 145000 km.  Kjedelig og dyrt når bilen er utenfor garanti!

Har hatt bilen til utlesing å tuning firmaet og de tror det kan være mulig å få programmert om bilen! Vet mer om ca 1 mnd når de har fått tak i nytt diagnose verktøy.  Gjett om jeg skal ordne total fri kobling samt nedjustere power opp til ca 30 km/t hvis dette blir mulig. Min bil har maks på  powermeteret langt før gassen er i bånn.  Bilen spinner  vilt med piggfri dekk selv uten maks gass på våt asfalt ...

elektrolux

Beste måten å framprovosere dette er å skru av tenningen med bilen i D eller R.

Virker som hele batterispenningen da leveres til motor og gir et enormt moment sjokk..

Testet dette på en 2019 modell, og der var det ikke et problem
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA