Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hurtiglader i Longyearbyen - og andre elbil historier fra Svalbard  (Lest 503 ganger)

goggo

• Gold Member
    • Vis profil
Hurtiglader i Longyearbyen - og andre elbil historier fra Svalbard
« på: ſøndag 22. Mars 2020, klokken 10:11 »

Jøss, ser ut som vi har fått en ny "verdens nordligste hurtiglader" i Longyearbyen.

- Noen hurtigladestasjon er det vel heller ikke på Svalbard?
– Jo da! Grønn Kontakt har faktisk satt opp en stasjon på vårt bittelille handlesenter. Siden de skal ha lik prising over hele landet, så er ladeprisen ganske gunstig. Det er jo dritdyr strøm her oppe, sier 37-åringen.

https://www.tu.no/artikler/mdg-politiker-lader-elbilen-pa-kullkraft/487922

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Amatøren

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Hurtiglader i Longyearbyen - og andre elbil historier fra Svalbard
« Svar #1 på: ſøndag 22. Mars 2020, klokken 11:19 »
Ikke i app enda.
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
Venter på ID. BUZZ

vartli

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Onsdag 25. Mars 2020, klokken 14:18 »
Ikke i app enda.
Vil tro aktuelle brukere kjenner godt til den ;D
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Amatøren

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Onsdag 25. Mars 2020, klokken 15:19 »
 :+1:
Venter på ID. BUZZ

goggo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Onsdag 25. Mars 2020, klokken 16:30 »
Noen som kjenner noen i Longyearbyen som kunne ta et bilde eller to av denne stasjonen?
Merkelig at ikke GK har nevnt den på sine FB/web sider heller.

mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

RJK

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Onsdag 25. Mars 2020, klokken 23:21 »
Sliter med å finne info om denne ladestasjonen, så et bilde hadde definitivt vært til hjelp. Så også med en nærmere beskrivelse av hvor den befinner seg.

Dette er kun av ren nysgjerrighet, da jeg ikke ser for meg at jeg tar turen opp selv, og ihvertfall ikke med elbilen min.
« Siste redigering: Torsdag 26. Mars 2020, klokken 14:09 av RJK »
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Torsdag 26. Mars 2020, klokken 08:55 »
Dette er kun av ren nysgjerrighet, da jeg ikke ser for m,eg at jeg tar turen opp selv, og ihvertfall ikke med elbilen min.

LOL, samme her.
Av en eller annen grunn så er jeg skapt til å være ekstremt nysgjerrig, spesielt når det gjelder teknologi og sånt...

Jeg har en gryende mistanke om at det er feil i artikkelen - at det kanskje er en 22KW ladestolpe eller noe og ikke en hurtiglader.
Det sto i artikkelen at den er ved kjøpesenteret, og det er vel bare ett slikt i Longyearbyen tror jeg.

mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

gr

• Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: Torsdag 26. Mars 2020, klokken 11:49 »
Kjenner ei der oppe ja, men er det ikke bare å sende en melding til Lompensenteret på FB?

https://www.facebook.com/lompensenteret/

Blir overrasket om det faktisk er DC-lader, rekker jo aldri få temp nok til å få utnyttet en hurtiglader med fem mil veier..  :laugh:
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Amatøren

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Torsdag 26. Mars 2020, klokken 12:48 »
@gr: Ja, selv om man ikke får utnyttet fullt ut så er det jo bedre enn AC lading på de fleste biler.

Uansett så er det jo fint at ladeoperatøren har gjort det seriøst og montert DC lader.

e-tron har vel mulighet til å utnytte nye av effekten på 50 kW lader med forholdsvis kaldt batteri.

Svalbard er klargjort for fremtidige biler. 😉
« Siste redigering: Torsdag 26. Mars 2020, klokken 12:50 av Amatøren »
Venter på ID. BUZZ

RJK

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: Torsdag 26. Mars 2020, klokken 14:38 »
Kjenner ei der oppe ja, men er det ikke bare å sende en melding til Lompensenteret på FB?

https://www.facebook.com/lompensenteret/

Blir overrasket om det faktisk er DC-lader, rekker jo aldri få temp nok til å få utnyttet en hurtiglader med fem mil veier..  :laugh:

Litt vanskelig å sende melding på FB, når jeg ikke har konto der, og heller ikke skal ha det...

;-)

Ser det er ett rødt og ett blått industristikk ved fyrhuset, rett ved siden av senteret, samt at det virker som det er noen kontakter for motorvarmer på ene veggen av senteret. Det bør holde lenge.

Svalbard er i et sårbart område, og man bør legge opp til løsninger som reduserer kullforbruket, og erstatte det med noe mere bærekraftig strømproduksjon. Hva som er mest gunstig i det klimaet, skal ikke jeg ha noen formening om, annet enn at jeg tror noen vindmøller hadde fungert fint, og det er ikke avhengig av sollys, som de mangler på vinterhalvåret.

Solcellepaneler kan virke fint i sommerhalvåret der man kan høste energi døgnet rundt, men man må finne løsninger for å lagre energien.

Mon tro om man kan utnytte nedlagte gruvesjakter, der man bruker hjul eller skinnegående vogner som fylles med stein/grus som tas opp fra gruvene i drift. Om vinteren vil man kunne lage energi ved å omvandle energi ved å senke disse vognene ned i gruvesjaktene om vinteren og så heve disse i løpet av sommeren med elektrisk overskuddsenergi fra solcellepaneler.

Tviler på at man kan samle nok energi på denne måten, men sammen med overskudd fra vindkraftproduksjon, ett (eller flere) bølgekraftverk og kanskje et reserve/tilleggskraftverk som benytter dieselforbrenning når grønn kraftproduksjon er for lite for behovet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo