Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglader i Longyearbyen - og andre elbil historier fra Svalbard

Startet av goggo, søndag 22. mars 2020, klokken 10:11

« forrige - neste »

goggo


Jøss, ser ut som vi har fått en ny "verdens nordligste hurtiglader" i Longyearbyen.

- Noen hurtigladestasjon er det vel heller ikke på Svalbard?
– Jo da! Grønn Kontakt har faktisk satt opp en stasjon på vårt bittelille handlesenter. Siden de skal ha lik prising over hele landet, så er ladeprisen ganske gunstig. Det er jo dritdyr strøm her oppe, sier 37-åringen.


https://www.tu.no/artikler/mdg-politiker-lader-elbilen-pa-kullkraft/487922

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

vartli

Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

goggo

Noen som kjenner noen i Longyearbyen som kunne ta et bilde eller to av denne stasjonen?
Merkelig at ikke GK har nevnt den på sine FB/web sider heller.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sliter med å finne info om denne ladestasjonen, så et bilde hadde definitivt vært til hjelp. Så også med en nærmere beskrivelse av hvor den befinner seg.

Dette er kun av ren nysgjerrighet, da jeg ikke ser for meg at jeg tar turen opp selv, og ihvertfall ikke med elbilen min.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på onsdag 25. mars 2020, klokken 23:21
Dette er kun av ren nysgjerrighet, da jeg ikke ser for m,eg at jeg tar turen opp selv, og ihvertfall ikke med elbilen min.

LOL, samme her.
Av en eller annen grunn så er jeg skapt til å være ekstremt nysgjerrig, spesielt når det gjelder teknologi og sånt...

Jeg har en gryende mistanke om at det er feil i artikkelen - at det kanskje er en 22KW ladestolpe eller noe og ikke en hurtiglader.
Det sto i artikkelen at den er ved kjøpesenteret, og det er vel bare ett slikt i Longyearbyen tror jeg.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Kjenner ei der oppe ja, men er det ikke bare å sende en melding til Lompensenteret på FB?

https://www.facebook.com/lompensenteret/

Blir overrasket om det faktisk er DC-lader, rekker jo aldri få temp nok til å få utnyttet en hurtiglader med fem mil veier..  :laugh:

Amatøren

@gr: Ja, selv om man ikke får utnyttet fullt ut så er det jo bedre enn AC lading på de fleste biler.

Uansett så er det jo fint at ladeoperatøren har gjort det seriøst og montert DC lader.

e-tron har vel mulighet til å utnytte nye av effekten på 50 kW lader med forholdsvis kaldt batteri.

Svalbard er klargjort for fremtidige biler. 😉
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: gr på torsdag 26. mars 2020, klokken 11:49
Kjenner ei der oppe ja, men er det ikke bare å sende en melding til Lompensenteret på FB?

https://www.facebook.com/lompensenteret/

Blir overrasket om det faktisk er DC-lader, rekker jo aldri få temp nok til å få utnyttet en hurtiglader med fem mil veier..  :laugh:

Litt vanskelig å sende melding på FB, når jeg ikke har konto der, og heller ikke skal ha det...

;-)

Ser det er ett rødt og ett blått industristikk ved fyrhuset, rett ved siden av senteret, samt at det virker som det er noen kontakter for motorvarmer på ene veggen av senteret. Det bør holde lenge.

Svalbard er i et sårbart område, og man bør legge opp til løsninger som reduserer kullforbruket, og erstatte det med noe mere bærekraftig strømproduksjon. Hva som er mest gunstig i det klimaet, skal ikke jeg ha noen formening om, annet enn at jeg tror noen vindmøller hadde fungert fint, og det er ikke avhengig av sollys, som de mangler på vinterhalvåret.

Solcellepaneler kan virke fint i sommerhalvåret der man kan høste energi døgnet rundt, men man må finne løsninger for å lagre energien.

Mon tro om man kan utnytte nedlagte gruvesjakter, der man bruker hjul eller skinnegående vogner som fylles med stein/grus som tas opp fra gruvene i drift. Om vinteren vil man kunne lage energi ved å omvandle energi ved å senke disse vognene ned i gruvesjaktene om vinteren og så heve disse i løpet av sommeren med elektrisk overskuddsenergi fra solcellepaneler.

Tviler på at man kan samle nok energi på denne måten, men sammen med overskudd fra vindkraftproduksjon, ett (eller flere) bølgekraftverk og kanskje et reserve/tilleggskraftverk som benytter dieselforbrenning når grønn kraftproduksjon er for lite for behovet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Philip Marlowe

Har man så lange kjøreturer der oppe at det vil være behov for hurtiglader?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

RJK

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 30. april 2020, klokken 13:27
Har man så lange kjøreturer der oppe at det vil være behov for hurtiglader?

Ekstra kort rekkevidde i kulden der oppe...  8)

Eller bare ren symbolpolitikk. Er jo noe å kunne skryte av.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Har fått bilde fra Svalbard, er en Schneider AC-lader på Lompensenteret. Tipper den er satt opp med 22 kW ut fra tykkelsen på kabelen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Philip Marlowe

Ikke hurtiglader altså, men en «hurtigere»-lader for Renault og veteran-Tesla.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA