Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Leaf gen 1 batteriet seriekoblet?

Startet av Sjalabais, lørdag 21. mars 2020, klokken 18:44

« forrige - neste »

Sjalabais

Dette her er en gammel artikkel og jeg håper det er greit at jeg bare åpner en ny tråd, men forstår jeg det rett at gen 1 har (delvis) seriekoblet batteriet? Det virker jo ikke spesielt lurt mtp. at det er å forvente at enkelte celler svekkes og eventuelt feiler først, fremfor at flere ryker samtidig.

https://cleantechnica.com/2016/01/06/a-tale-of-3-battery-packs/amp/
2012 Leaf Tekna

cra

Litt usikker på hva du mener? Alle elbiler har seriekoblede celler; det er slik man oppnår høyere spenning enn 1,5V.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rav4_EV

Alle elbiler har seriekoblede celler.
Noen har mange i parallel i tillegg. Dette gjelder også Leaf Gen 1. (2X30 Ah).
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Sjalabais

Ok, da går det nok kanskje litt over hodet på meg. Kan man ikke oppnå korrekt spenning ved å koble alt parallelt?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på mandag 23. mars 2020, klokken 19:44
Ok, da går det nok kanskje litt over hodet på meg. Kan man ikke oppnå korrekt spenning ved å koble alt parallelt?
Se denne, og det forblir i hode, ikke over ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=5lBDdcF6eAk

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Ok, det begynner å løsne litt her. Men da er det fortsatt slik at de batteriene/batterielementene som er koblet serielt er avhengige av at alle virker, for at hele rekken fungerer?
2012 Leaf Tekna

TorC

Både ja og nei, det kommer an på flere ting, og det kommer an på hvordan batteristyringssystemene er programmert.

For å ta det helt grunnleggende kan man si at hver celle har ca 4 volt.
LEAF bruker ca 400 volt. For å oppnå dette har man satt ca 100 celler i serie.  Hver enkelt celle er som tom ca 3,2 Volt og full ca 4,1 V.

Så når batteripakken er tom vil den være ca 320 Volt, og som full ca 410 Volt. 

Dette er veldig avrundede tall for å gjøre ting enkelt.

Når cellene blir slitt så er det ikke slik at de ikke kan komme seg opp til 4,1 Volt, men de mister spenningen mye raskere. Hvis de går helt i stykker så vil det være som om cellen bare er en metallbit.


Den batteripakken du snakker om til LEAFen har tilsammen 192 celler fordelt på 48 moduler.
I hver modul er det 2 celler i serie, satt i paralell. Disse 48 modulene er satt i serie.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sjalabais

Supert, takk for den gode, tålmodige forklaringen!
2012 Leaf Tekna

jsa061

Vil ikke BMS-en stenge ned ASAP hvis en celle dør før de andre?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA