Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla tilbyr ikke HW3-oppgradering foreløpig

Startet av Kjell Arne Rekaa, fredag 20. mars 2020, klokken 09:13

« forrige - neste »

Kjell Arne Rekaa

Til info:
I forbindelse med annen service nå nettopp, spurte jeg om HW3 oppgradering av M3 kjøpt med FSD, og fikk da dette svaret:
Når det gjelder å bytte HW 2.5 til 3.0 er ikke mulig for øyeblikket på M3, vi har ikke deler eller systemer tilgjengelig nå.

Selv om det hadde vært mulig, vil du ikke kunne bruke funksjonene i gjeldende tilstand, fordi FSD fremdeles er ulovlig i Europa.
2019 Tesla Model 3 LR Dual Motor (April-2019 - )
2014 Fiat 500 electric                      (Sep 2020 - )
1997 Citroën Saxo Electric              (Nov-2016 - Sep-2020)

Motorwatt

#1
Dette er velkjent, og omtalt i utallige tråder her på forumet. Det jeg reagerer på er at de kaller FSD "ulovlig", og synes det er å trekke det litt langt. Det er riktignok noen restriksjoner i Europa slik som G-påvirkning i svinger, helautomatisk filskifte, etc, men det vil nok i lang tid være småsaker som skiller Europa fra USA. Synes derfor det ikke er en plausibel grunn til at Tesla ikke starter opp oppgradering av FSD-computer nå.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Ordet "ulovlig" er nok skrevet av en servicemedarbeider hos Tesla, og er ikke en offisiell uttalelse fra dem ;)
Mer interessant syns jeg det er at det skrives "ikke mulig for øyeblikket på M3, vi har ikke deler eller systemer tilgjengelig nå." Underforstått kan det tolkes som at det er mulig for TMX og TMS, men sannsynligvis skyldes nok også dette en upresis formulering fra forfatteren. Og uansett, i disse coronadager er det kanskje like greit å ikke endre på noe som fungerer greit..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Siden det er liten/ingen gevinst så er det veldig forståelig at ikke Tesla i Norge (eller Europa for den saks skyld) prioriterer dette. Her har FSD mistet mye av sitt poeng, og for å være ærlig, var det ikke veldig stort i utgangspunktet. Det er mer store fremtidsvyer enn konkrete muligheter imho.

turfsurf

Det er mye de kunne implementert uten å komme i konflikt med EU lover. Håndtering av trafikkskilt, lyskryss og rundkjøringer. Bedre visualisering. Bare rundkjøringer hadde vært en enorm forbedring. Og så vil jeg tro at HW3 gjøre autobrems nyttig. Som det er nå fantombremser bilen etter jeg har møtt andre biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jorgror

Etter hva jeg har fått med meg er de ikke ferdig med oppgraderingen i USA enda. Der er det større gevinst ved å oppgradere, så skjønner godt at de prioriterer HW3 computerene der. Enn så lenge må vi bare være tolmodige.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

ELoldtimer

Sitat fra: jorgror på fredag 20. mars 2020, klokken 13:07
Etter hva jeg har fått med meg er de ikke ferdig med oppgraderingen i USA enda. Der er det større gevinst ved å oppgradere, så skjønner godt at de prioriterer HW3 computerene der. Enn så lenge må vi bare være tolmodige.
Enig. Men hvordan er det mulig og ikke ville oppgradere fordi FSD er ULOVLIG? Men og selge det for 10-tusenvis med løfte om bedre AP er altså helt greit :-X :angel:

jorgror

Bare gi det litt tid å ikke tenk for mye på det. Vi er lovet å få oppgraderingen, og den vil komme. PR i dag er det kun kuriositeter som skiller AP2.5 og AP3 ift FSD.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

ELoldtimer

 :+1: Stoler på Tesla jeg også.
På Appen i dag trodde jeg det hadde kommet en ny SW, siden det stod oppgrader. Men når jeg trykket fikk jeg beskjed om at jeg hadde alle :) Det var vist for de som ville kjøpe AP eller FSD.

Motorwatt

Sitat fra: jorgror på fredag 20. mars 2020, klokken 23:51
Bare gi det litt tid å ikke tenk for mye på det. Vi er lovet å få oppgraderingen, og den vil komme. PR i dag er det kun kuriositeter som skiller AP2.5 og AP3 ift FSD.

Tålmodigheten kan vel for noen av de som har ventet i over 3 år (i oktober 2016 begynte salget) så smått begynne å bli litt tynnslitt.... De har tross alt betalt titusener av kroner. Flere har begynt å bytte inn bilene sine med FSD uten å fått noe igjen, og Tesla nekter dem ta den med til den nye bilen uten kostnad.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tornaldo

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 21. mars 2020, klokken 18:09
Sitat fra: jorgror på fredag 20. mars 2020, klokken 23:51
Bare gi det litt tid å ikke tenk for mye på det. Vi er lovet å få oppgraderingen, og den vil komme. PR i dag er det kun kuriositeter som skiller AP2.5 og AP3 ift FSD.

Tålmodigheten kan vel for noen av de som har ventet i over 3 år (i oktober 2016 begynte salget) så smått begynne å bli litt tynnslitt.... De har tross alt betalt titusener av kroner. Flere har begynt å bytte inn bilene sine med FSD uten å fått noe igjen, og Tesla nekter dem ta den med til den nye bilen uten kostnad.

Ja vesentlig forskjell på Model 3 gjengen, og oss som har biler fra 2016/17/18 med FSD.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Sitat fra: jorgror på fredag 20. mars 2020, klokken 23:51
Bare gi det litt tid å ikke tenk for mye på det. Vi er lovet å få oppgraderingen, og den vil komme. PR i dag er det kun kuriositeter som skiller AP2.5 og AP3 ift FSD.


Sent from my iPad using Tapatalk
Vi som har EAP har fått null valuta for pengene for FSD så langt, mens dere med Model 3 har allerede ekstra funksjonalitet på grunn av FSD. Dvs finnes jo noen fra starten av Model 3 med EAP faktisk, så noen er i samme båt.

jorgror

Jeg vil bare påpeke at diskusjonen går på oppgradering av autopilot hardware (HW). Biler som ble levert før ca sommer 2019 og har mulighet for FSD har enten HW2 eller HW2.5. For at de skal kunne få fremtidig FSD funksjonalitet må HW oppgraderes til versjon 3. HW3 er en kjappere datamaskin som er mer kapabel til å kjenne igjen objekter fra kameraene. Den gir i seg selv ingen ny funksjonalitet til bilen.

Pr dags dato er den eneste FSD funksjonaliteten som krever HW3 en mer detaljrik visualisering på skjermen. Derfor mener jeg at det er liten vits å være utålmodig for oppgradering av HW.

Men jeg er helt enig i at Tesla har bommet grovt i sine anslag på når FSD skulle være klart for kundene.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

turfsurf

Sitat fra: jorgror på søndag 22. mars 2020, klokken 08:43
Pr dags dato er den eneste FSD funksjonaliteten som krever HW3 en mer detaljrik visualisering på skjermen. Derfor mener jeg at det er liten vits å være utålmodig for oppgradering av HW.
Visualiseringen er jo bare det du som bruker ser. Poenget er jo at det kun er HW3 som er kraftig nok til å gjøre denne deteksjonen. Dvs kjegler, stoppskilt,  trafikklys osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pers1

#14
Da har jeg fått HW3 oppdatert fra 2.5. Sentry mode og kamera filmkvalitet vesentlig bedre.
Ene bilde kommer på hode uansett hva jeg gjøre via iphonen sorry

Endelig ser jeg også bilen som er rundt Teslan der de faktisk er, kontra delay som var i AP2.5 
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA