Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer

Startet av Seramino, torsdag 19. mars 2020, klokken 22:45

« forrige - neste »

alda

När det gäller räckvidd vintertid tror jag värmepumpen kommer att göra mycket nytta, och ge lärgre förbruk jämfört med andra bilar utan värmepump.

På min Tesla ligger forbruket på 250-400 kwh/km nu på småturer, tippar E-208 ligger en hel del lägre. Värmepumpen ger oxå snabbt mycket bra värme i kupe'en, så ser fram mot vintern  :+1:
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

BEVeRage

#91
Försöker förstå vad angiven laddhastighet motsvarar i effekt (kW) med olika laddare.
Det står ju bara med hur många "km per timma" den laddar i bilen och MyPeugeot appen, men frågan är med vilken förbrukning de då räknar med?
- 6 km per timma på 1-fas 8A (medföljande EVSE) = 1,8kW = 30kWh/100km!?
..eller med 17,2kWh/100km = bara 1kW laddeffekt
- 20 km per timma på 1-fas 16A (laddbox) = 3,7kW = 18,4kWh/100km
..eller med 17,2kWh/100km = 3,4kW laddeffekt
- 64 km per timma på 3-fas 16A (laddstation) = 11kW = 17,2kWh/100km


Carlito

#92
Oi, hvordan er opplevelsen nå da? Kommer du deg til Oslo Risør? Jeg vurderer å kjøpe bilen blant annet for å gjennomføre den distansen...

EDIT: jeg ser du har svart på dette i resten av tråden. Huff.. hvilken bil skal jeg kjøpe nå da.. hadde tenkt å kjøpe enten e-208 eller corsa...

Sitat fra: Wabby på fredag 15. mai 2020, klokken 11:00
Her er litt av hva jeg skrev på facebook gruppa etter å hatt bilen i 48 timer.
Mener fortsatt det samme vel og merke :)



Design og komfort: Helt uten tvil en ekstremt kul bil å se på og sette seg inn i. Pene linjer, og et veldig stilig design å se på.
Setene er gode å sitte i (selv om de er litt korte), og rattstammen kan beveges mye, både opp/ned og frem/tilbake. Meget bra.
Den lille gimmicken med ledlys-stripe i dashbordet og dørene gir en meget kul følelse i bilen på kvelden.
Det dårlige: Det er 4xUSBer i bilen. Realiteten er at det er EN USB-port og 3 ladeporter. USB portene er midt i glaningen, så ved å bruke dem så får du et "kabelhelvete" da dem stikker rett ut av dashbordet. Har du USB-pen med musikk og ønsker å kople til telefonen av og til for Andriod Auto o.l., så må du bytte om på porten. Her burde det vært en port nede i armlenen.
Sigarettenneren er også midt i glaningen. Montering av Dashcam vil da ha kabelen stikkende rett opp. Installasjon må da gjøres utenom sigarettenner.
Er du 180 og kjører langt og ønsker å trekke til deg venstrefoten av og til, så vil helen dunke borti forhøyningen som setet er festet på. Dette er meget irriterende da foten ikke kan trekkes så langt til deg som du kanskje ønsker.
Hører også rasling/ulyd i taket ved å kjøre uten musikk.
Kan også legge til at pianolakk plasten elsker fingeravtrykk.
Har du en stor mobil, så kan du ikke lade den eller bruke applecarplay/andriodauto og legge den på en "ok" måte i midtkonsollen da alle rom er for små.

Infotainment og instrumentpanel: Veldig kult display foran rattet med myke behagelige animasjoner. Det meste er også relativt intuitivt. Til prisen å være, vil jeg også si at lyden er meget god!
Samtaler gir også god lyd og motparten oppfatter deg også meget bra.
Navigasjonen er også meget pen å se på. Noe av det fineste jeg har sett originalt i en bil.
Det dårlige: Spiller du musikk via blåtann og du stopper bilen, så husker den ikke dette når du kommer tilbake igjen. Du må så navigere deg inn på blåtann igjen og starte musikken.
"samtaleknappen" på rattet er ubrukelig. Skal du legge på, så må du trykke en gang på knappen for å få opp en meny og deretter må du velge legg på. Menyen er for treg og motparten har alltid lagt på før du klarer. Her bør knappen bare svare når noen ringer, og legge på når du er i samtale. Innkommende samtaler viser ikke navn fra katalog (må testes litt mer, kan være brukerfeil). 
Kartoppdateringen burde vært automatisk over Wifi når bilen står parkert. Dagens oppdatering er treg og gammeldags (laste ned selv og bruke usb pen).

App: Den er så som så... Virker, virker ikke.
Treg på oppdatering, og du kan se om bilen lader, stoppe lading og starte lading. Videre kan du planlegge kupevarming og evt starte on demand.
For meg så sa app flere ganger at den ikke ladet, selv om bilen faktisk stod til lading. Måtte gå ut for å dobbelsjekke at ikke noe hadde skjedd.
Kjøreglede, forbruk og lading: Som ny elbil-eier så kan noe her være ren frustrasjon. Så ta det med en klype salt.
Kjøreglede: I by og småkjøring hvor batteriforbruk ikke er viktig - Ekstrem morsom bil! Helt uten tvil.
Ved langkjøring... Ikke så gøy. Mulig batteriet trenger flere sykluser for å komme seg, men hjemturen fra Risør så hadde den 100% lading og viste 240km.
Kjørte som en nonne (ingen harde pådrag og lå generelt sett under fartsgrensa på motorveien) hele veien og siktet meg inn på Grelland for lading. Dette gikk bra, med 70km igjen på batteriet. Oslo ser ut til å være umulig. Og dette var 14 grader og tørt føre.
Når jeg bestemte meg for bilen så antok jeg Risør var mulig uten problem og Kristiansand med en lading.
Lading: Ved 30% på batteriet så fikk jeg 77Kwh hos CK sin 150Kw lader til den var ca 40%, så datt den ned til 48kw resten av ladingen jeg hadde. Forventet noe bedre tall. Kan legge til at jeg syns Fortum sin ladere var dritt. Veldig trange parkeringsplasser sammenlignet med CK sine.
Forbruk: Risør - Oslo, viste 17.4kwh/100. Etter Grelland kjørte jeg mer "normalt" som dro snitte litt opp.

Annet: Proximity Keyless - Generelt sett bra, men den kan gå i frø (alt gjort noen ganger). Passerer du bilen en del ganger da den står nærme huset. F.eks gå til søpla. Så låser bilen seg opp og igjen, opp og igjen mens den vifter med ørene (speila). Litt som en hund som blir glad for å se deg.... Men, så har den ved noen anledninger gått i frø hvor den faktisk ikke låser seg når du går fra bilen, og heller ikke låst seg opp når du kommer til den. IKKE BRA!
Håper en oppdatering fikser dette.
Bilen er også ekstremt masete bare du åpner døren og bilen ikke har håndbrekket på. Men dette er Peugeot generelt tror jeg.

Generelt sett er det en del "pirk" og noe er nok en vanesak. Men det verste vil jeg si er Proximity Keyless. Man kan risikere å forlate bilen ulåst. App forteller deg heller ikke om bilen er låst. Det burde den gjort og man skulle kunne låst bilen fra Appen.

Daniel_0007

Sitat fra: Carlito på lørdag 12. juni 2021, klokken 10:31
Oi, hvordan er opplevelsen nå da? Kommer du deg til Oslo Risør? Jeg vurderer å kjøpe bilen blant annet for å gjennomføre den distansen...

EDIT: jeg ser du har svart på dette i resten av tråden. Huff.. hvilken bil skal jeg kjøpe nå da.. hadde tenkt å kjøpe enten e-208 eller corsa...

Sitat fra: Wabby på fredag 15. mai 2020, klokken 11:00
Her er litt av hva jeg skrev på facebook gruppa etter å hatt bilen i 48 timer.
Mener fortsatt det samme vel og merke :)



Design og komfort: Helt uten tvil en ekstremt kul bil å se på og sette seg inn i. Pene linjer, og et veldig stilig design å se på.
Setene er gode å sitte i (selv om de er litt korte), og rattstammen kan beveges mye, både opp/ned og frem/tilbake. Meget bra.
Den lille gimmicken med ledlys-stripe i dashbordet og dørene gir en meget kul følelse i bilen på kvelden.
Det dårlige: Det er 4xUSBer i bilen. Realiteten er at det er EN USB-port og 3 ladeporter. USB portene er midt i glaningen, så ved å bruke dem så får du et "kabelhelvete" da dem stikker rett ut av dashbordet. Har du USB-pen med musikk og ønsker å kople til telefonen av og til for Andriod Auto o.l., så må du bytte om på porten. Her burde det vært en port nede i armlenen.
Sigarettenneren er også midt i glaningen. Montering av Dashcam vil da ha kabelen stikkende rett opp. Installasjon må da gjøres utenom sigarettenner.
Er du 180 og kjører langt og ønsker å trekke til deg venstrefoten av og til, så vil helen dunke borti forhøyningen som setet er festet på. Dette er meget irriterende da foten ikke kan trekkes så langt til deg som du kanskje ønsker.
Hører også rasling/ulyd i taket ved å kjøre uten musikk.
Kan også legge til at pianolakk plasten elsker fingeravtrykk.
Har du en stor mobil, så kan du ikke lade den eller bruke applecarplay/andriodauto og legge den på en "ok" måte i midtkonsollen da alle rom er for små.

Infotainment og instrumentpanel: Veldig kult display foran rattet med myke behagelige animasjoner. Det meste er også relativt intuitivt. Til prisen å være, vil jeg også si at lyden er meget god!
Samtaler gir også god lyd og motparten oppfatter deg også meget bra.
Navigasjonen er også meget pen å se på. Noe av det fineste jeg har sett originalt i en bil.
Det dårlige: Spiller du musikk via blåtann og du stopper bilen, så husker den ikke dette når du kommer tilbake igjen. Du må så navigere deg inn på blåtann igjen og starte musikken.
"samtaleknappen" på rattet er ubrukelig. Skal du legge på, så må du trykke en gang på knappen for å få opp en meny og deretter må du velge legg på. Menyen er for treg og motparten har alltid lagt på før du klarer. Her bør knappen bare svare når noen ringer, og legge på når du er i samtale. Innkommende samtaler viser ikke navn fra katalog (må testes litt mer, kan være brukerfeil). 
Kartoppdateringen burde vært automatisk over Wifi når bilen står parkert. Dagens oppdatering er treg og gammeldags (laste ned selv og bruke usb pen).

App: Den er så som så... Virker, virker ikke.
Treg på oppdatering, og du kan se om bilen lader, stoppe lading og starte lading. Videre kan du planlegge kupevarming og evt starte on demand.
For meg så sa app flere ganger at den ikke ladet, selv om bilen faktisk stod til lading. Måtte gå ut for å dobbelsjekke at ikke noe hadde skjedd.
Kjøreglede, forbruk og lading: Som ny elbil-eier så kan noe her være ren frustrasjon. Så ta det med en klype salt.
Kjøreglede: I by og småkjøring hvor batteriforbruk ikke er viktig - Ekstrem morsom bil! Helt uten tvil.
Ved langkjøring... Ikke så gøy. Mulig batteriet trenger flere sykluser for å komme seg, men hjemturen fra Risør så hadde den 100% lading og viste 240km.
Kjørte som en nonne (ingen harde pådrag og lå generelt sett under fartsgrensa på motorveien) hele veien og siktet meg inn på Grelland for lading. Dette gikk bra, med 70km igjen på batteriet. Oslo ser ut til å være umulig. Og dette var 14 grader og tørt føre.
Når jeg bestemte meg for bilen så antok jeg Risør var mulig uten problem og Kristiansand med en lading.
Lading: Ved 30% på batteriet så fikk jeg 77Kwh hos CK sin 150Kw lader til den var ca 40%, så datt den ned til 48kw resten av ladingen jeg hadde. Forventet noe bedre tall. Kan legge til at jeg syns Fortum sin ladere var dritt. Veldig trange parkeringsplasser sammenlignet med CK sine.
Forbruk: Risør - Oslo, viste 17.4kwh/100. Etter Grelland kjørte jeg mer "normalt" som dro snitte litt opp.

Annet: Proximity Keyless - Generelt sett bra, men den kan gå i frø (alt gjort noen ganger). Passerer du bilen en del ganger da den står nærme huset. F.eks gå til søpla. Så låser bilen seg opp og igjen, opp og igjen mens den vifter med ørene (speila). Litt som en hund som blir glad for å se deg.... Men, så har den ved noen anledninger gått i frø hvor den faktisk ikke låser seg når du går fra bilen, og heller ikke låst seg opp når du kommer til den. IKKE BRA!
Håper en oppdatering fikser dette.
Bilen er også ekstremt masete bare du åpner døren og bilen ikke har håndbrekket på. Men dette er Peugeot generelt tror jeg.

Generelt sett er det en del "pirk" og noe er nok en vanesak. Men det verste vil jeg si er Proximity Keyless. Man kan risikere å forlate bilen ulåst. App forteller deg heller ikke om bilen er låst. Det burde den gjort og man skulle kunne låst bilen fra Appen.

Nå vet jeg ikke hva budsjettet ditt er men i klassen opp til 400 000 så hadde jeg ikke valgt noe annet enn model 3 sr+ evt id3 pro hvis man ikke ønsker tesla.
Model 3 2019 LR Rwd

Carlito

Helst lyst å bruke maks opp til 300 000.
Er bare så rart folk er misfornøyd med rekkevidden på e-208. Virker som folk kommer lengre i en i3 liksom, som på papiret skal ha dårligere batteri.. alternativet er zoe, men her er det noe herk med ladereen


Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 12. juni 2021, klokken 12:53
Sitat fra: Carlito på lørdag 12. juni 2021, klokken 10:31
Oi, hvordan er opplevelsen nå da? Kommer du deg til Oslo Risør? Jeg vurderer å kjøpe bilen blant annet for å gjennomføre den distansen...

EDIT: jeg ser du har svart på dette i resten av tråden. Huff.. hvilken bil skal jeg kjøpe nå da.. hadde tenkt å kjøpe enten e-208 eller corsa...

Sitat fra: Wabby på fredag 15. mai 2020, klokken 11:00
Her er litt av hva jeg skrev på facebook gruppa etter å hatt bilen i 48 timer.
Mener fortsatt det samme vel og merke :)



Design og komfort: Helt uten tvil en ekstremt kul bil å se på og sette seg inn i. Pene linjer, og et veldig stilig design å se på.
Setene er gode å sitte i (selv om de er litt korte), og rattstammen kan beveges mye, både opp/ned og frem/tilbake. Meget bra.
Den lille gimmicken med ledlys-stripe i dashbordet og dørene gir en meget kul følelse i bilen på kvelden.
Det dårlige: Det er 4xUSBer i bilen. Realiteten er at det er EN USB-port og 3 ladeporter. USB portene er midt i glaningen, så ved å bruke dem så får du et "kabelhelvete" da dem stikker rett ut av dashbordet. Har du USB-pen med musikk og ønsker å kople til telefonen av og til for Andriod Auto o.l., så må du bytte om på porten. Her burde det vært en port nede i armlenen.
Sigarettenneren er også midt i glaningen. Montering av Dashcam vil da ha kabelen stikkende rett opp. Installasjon må da gjøres utenom sigarettenner.
Er du 180 og kjører langt og ønsker å trekke til deg venstrefoten av og til, så vil helen dunke borti forhøyningen som setet er festet på. Dette er meget irriterende da foten ikke kan trekkes så langt til deg som du kanskje ønsker.
Hører også rasling/ulyd i taket ved å kjøre uten musikk.
Kan også legge til at pianolakk plasten elsker fingeravtrykk.
Har du en stor mobil, så kan du ikke lade den eller bruke applecarplay/andriodauto og legge den på en "ok" måte i midtkonsollen da alle rom er for små.

Infotainment og instrumentpanel: Veldig kult display foran rattet med myke behagelige animasjoner. Det meste er også relativt intuitivt. Til prisen å være, vil jeg også si at lyden er meget god!
Samtaler gir også god lyd og motparten oppfatter deg også meget bra.
Navigasjonen er også meget pen å se på. Noe av det fineste jeg har sett originalt i en bil.
Det dårlige: Spiller du musikk via blåtann og du stopper bilen, så husker den ikke dette når du kommer tilbake igjen. Du må så navigere deg inn på blåtann igjen og starte musikken.
"samtaleknappen" på rattet er ubrukelig. Skal du legge på, så må du trykke en gang på knappen for å få opp en meny og deretter må du velge legg på. Menyen er for treg og motparten har alltid lagt på før du klarer. Her bør knappen bare svare når noen ringer, og legge på når du er i samtale. Innkommende samtaler viser ikke navn fra katalog (må testes litt mer, kan være brukerfeil). 
Kartoppdateringen burde vært automatisk over Wifi når bilen står parkert. Dagens oppdatering er treg og gammeldags (laste ned selv og bruke usb pen).

App: Den er så som så... Virker, virker ikke.
Treg på oppdatering, og du kan se om bilen lader, stoppe lading og starte lading. Videre kan du planlegge kupevarming og evt starte on demand.
For meg så sa app flere ganger at den ikke ladet, selv om bilen faktisk stod til lading. Måtte gå ut for å dobbelsjekke at ikke noe hadde skjedd.
Kjøreglede, forbruk og lading: Som ny elbil-eier så kan noe her være ren frustrasjon. Så ta det med en klype salt.
Kjøreglede: I by og småkjøring hvor batteriforbruk ikke er viktig - Ekstrem morsom bil! Helt uten tvil.
Ved langkjøring... Ikke så gøy. Mulig batteriet trenger flere sykluser for å komme seg, men hjemturen fra Risør så hadde den 100% lading og viste 240km.
Kjørte som en nonne (ingen harde pådrag og lå generelt sett under fartsgrensa på motorveien) hele veien og siktet meg inn på Grelland for lading. Dette gikk bra, med 70km igjen på batteriet. Oslo ser ut til å være umulig. Og dette var 14 grader og tørt føre.
Når jeg bestemte meg for bilen så antok jeg Risør var mulig uten problem og Kristiansand med en lading.
Lading: Ved 30% på batteriet så fikk jeg 77Kwh hos CK sin 150Kw lader til den var ca 40%, så datt den ned til 48kw resten av ladingen jeg hadde. Forventet noe bedre tall. Kan legge til at jeg syns Fortum sin ladere var dritt. Veldig trange parkeringsplasser sammenlignet med CK sine.
Forbruk: Risør - Oslo, viste 17.4kwh/100. Etter Grelland kjørte jeg mer "normalt" som dro snitte litt opp.

Annet: Proximity Keyless - Generelt sett bra, men den kan gå i frø (alt gjort noen ganger). Passerer du bilen en del ganger da den står nærme huset. F.eks gå til søpla. Så låser bilen seg opp og igjen, opp og igjen mens den vifter med ørene (speila). Litt som en hund som blir glad for å se deg.... Men, så har den ved noen anledninger gått i frø hvor den faktisk ikke låser seg når du går fra bilen, og heller ikke låst seg opp når du kommer til den. IKKE BRA!
Håper en oppdatering fikser dette.
Bilen er også ekstremt masete bare du åpner døren og bilen ikke har håndbrekket på. Men dette er Peugeot generelt tror jeg.

Generelt sett er det en del "pirk" og noe er nok en vanesak. Men det verste vil jeg si er Proximity Keyless. Man kan risikere å forlate bilen ulåst. App forteller deg heller ikke om bilen er låst. Det burde den gjort og man skulle kunne låst bilen fra Appen.

Nå vet jeg ikke hva budsjettet ditt er men i klassen opp til 400 000 så hadde jeg ikke valgt noe annet enn model 3 sr+ evt id3 pro hvis man ikke ønsker tesla.

Rosstopher

Sitat fra: Carlito på lørdag 12. juni 2021, klokken 13:00
Helst lyst å bruke maks opp til 300 000.
Er bare så rart folk er misfornøyd med rekkevidden på e-208. Virker som folk kommer lengre i en i3 liksom, som på papiret skal ha dårligere batteri.. alternativet er zoe, men her er det noe herk med ladereen

Hvis det i det hele tatt er mulig å øke budsjettet med 50k får du en mye bedre bil med mye bedre rekkevidde, lav rente, billigere og enklere hurtiglading, muligens mindre verdifall, etc. Verdt å regne på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Carlito

Tenker på model 3 nå? For med vinterdekk osv blir det vel fort 400


Sitat fra: Rosstopher på lørdag 12. juni 2021, klokken 13:40
Sitat fra: Carlito på lørdag 12. juni 2021, klokken 13:00
Helst lyst å bruke maks opp til 300 000.
Er bare så rart folk er misfornøyd med rekkevidden på e-208. Virker som folk kommer lengre i en i3 liksom, som på papiret skal ha dårligere batteri.. alternativet er zoe, men her er det noe herk med ladereen

Hvis det i det hele tatt er mulig å øke budsjettet med 50k får du en mye bedre bil med mye bedre rekkevidde, lav rente, billigere og enklere hurtiglading, muligens mindre verdifall, etc. Verdt å regne på.

Rosstopher

Sitat fra: Carlito på lørdag 12. juni 2021, klokken 18:06
Tenker på model 3 nå? For med vinterdekk osv blir det vel fort 400

370k med vinterdekk dersom man må ha originale Tesla-felger. Skal man ha den dyreste fargen eller FSD/EAP klarer man å presse prisen over 400k ja.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Carlito

Vinterdekk + farge (f.eks sort) + leveringsavgiften så blir det 400 000. Ganske mye mer enn e-208 som man kan få for sånn 250

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 12. juni 2021, klokken 18:26
Sitat fra: Carlito på lørdag 12. juni 2021, klokken 18:06
Tenker på model 3 nå? For med vinterdekk osv blir det vel fort 400

370k med vinterdekk dersom man må ha originale Tesla-felger. Skal man ha den dyreste fargen eller FSD/EAP klarer man å presse prisen over 400k ja.

Daniel_0007

Sitat fra: Carlito på lørdag 12. juni 2021, klokken 18:54
Vinterdekk + farge (f.eks sort) + leveringsavgiften så blir det 400 000. Ganske mye mer enn e-208 som man kan få for sånn 250

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 12. juni 2021, klokken 18:26
Sitat fra: Carlito på lørdag 12. juni 2021, klokken 18:06
Tenker på model 3 nå? For med vinterdekk osv blir det vel fort 400

370k med vinterdekk dersom man må ha originale Tesla-felger. Skal man ha den dyreste fargen eller FSD/EAP klarer man å presse prisen over 400k ja.

vanskelig å få 208 for 250 og, active starter på 270, ser bos kjører kampanje allure med vinterdekk for 285
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA