Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer

Startet av Seramino, torsdag 19. mars 2020, klokken 22:45

« forrige - neste »

BEVeRage

Sitat fra: NilsJ på mandag 30. november 2020, klokken 09:16
Både 208 og søsterbilen Corsa ble målt til rundt 350 km rekkevidde av elbilforeningen og i Motor's sommertest: https://motor.no/elbil-lading-naf/smadret-rekkevidde-loftene-i-ny-elbil-test/122731
Intressant att i denna snälla norska test där e-208 precis klarar uppgiven WLTP räckvidd så överträffade samtidigt Zoe sin WLTP räckvidd med 19%.

Det vore nog bra om en oberoende part körde om WLTP testerna på en nyproducerad e-208, lånad av en vanlig kund.

Contango

Sitat fra: Wabby på tirsdag 01. desember 2020, klokken 12:49
Men den kommer mye nærmere WLTP prosentvis, i forhold til hva e208 klarer.
Det er det forholdstallet jeg fokuserer på.

74% opp mot 90-102% er ganske stort hopp. Og da må man jo stille seg litt spørrende.
Jaguar er akkurat det samme. Polestar er dårlig. Det er flere biler som er helt bortreist på faktisk rekkevidde ift WLTP. Kona er den bilen som kjører lengst ift WLTP.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Sitat fra: BEVeRage på tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:53
Intressant att i denna snälla norska test där e-208 precis klarar uppgiven WLTP räckvidd så överträffade samtidigt Zoe sin WLTP räckvidd med 19%.

Det vore nog bra om en oberoende part körde om WLTP testerna på en nyproducerad e-208, lånad av en vanlig kund.
Det går ikke an å teste WLTP uten et laboratorie. Du kommer heller ingen vei mot forhandler med å argumentere WLTP. De aner ikke hva det er de heller. Det er bedre om du dupliserer TBs rekkeviddetest i 90 km/t, dokumenterer det på video og går til forhandler med de to dersom bilen din er langt unna hans rekkevidde.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

BEVeRage

Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:21
Sitat fra: BEVeRage på tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:53
Intressant att i denna snälla norska test där e-208 precis klarar uppgiven WLTP räckvidd så överträffade samtidigt Zoe sin WLTP räckvidd med 19%.

Det vore nog bra om en oberoende part körde om WLTP testerna på en nyproducerad e-208, lånad av en vanlig kund.
Det går ikke an å teste WLTP uten et laboratorie. Du kommer heller ingen vei mot forhandler med å argumentere WLTP. De aner ikke hva det er de heller. Det er bedre om du dupliserer TBs rekkeviddetest i 90 km/t, dokumenterer det på video og går til forhandler med de to dersom bilen din er langt unna hans rekkevidde.
Trist att WLTP resultaten har blivit lika opålitliga som NEDC.

Tyvärr körde inte TB batteriet tomt på e-208 utan stannade och laddade vid 8%, så han antog att 45kWh av 50kWh var tillgängligt medan carwow bara kunde nyttja 41,3kWh av batteriet innan bilen dog i deras test.

Finns det någon ODB2 app för e-208 än där man kan se tillgänglig batterikapacitet etc?

Contango

OBD II for 208 tror jeg ikke finnes, men jeg har ikke nok kunnskap til å si noe sikkert.
Jeg er som sagt skeptisk til Carwow. De selger primært underholdning og ikke kunnskap. De skulle selv problematisert forskjellen mellom Opel og Peugeot og gitt noen mulige forklaringer. Isteden bare ignorerer de hele greia og overlater til oss å spekulere. E-up går forøvrig merkelig langt i den testen. Det er heller ikke lett å forstå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Wabby

Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:11
Sitat fra: Wabby på tirsdag 01. desember 2020, klokken 12:49
Men den kommer mye nærmere WLTP prosentvis, i forhold til hva e208 klarer.
Det er det forholdstallet jeg fokuserer på.

74% opp mot 90-102% er ganske stort hopp. Og da må man jo stille seg litt spørrende.
Jaguar er akkurat det samme. Polestar er dårlig. Det er flere biler som er helt bortreist på faktisk rekkevidde ift WLTP. Kona er den bilen som kjører lengst ift WLTP.

Ja, og så???
Du forsvarer det på en måte at du synes at det er greit? Hva er vitsen med WLTP om sprikene er så store? Da kunne vi fortsatt hatt NDEC da.
At det blir noe avvik kan jeg forstå, men at man bommer med 25% i en test hvor en annen bil klarer det er ikke greit.
Har hatt dialog med NAF nå, og fått svar i at WLTP ikke nødvendigvis er WLTP. Noen presenterer totalscore av WLTP, men andre bruker bare resultatet av noen av del-testene. Så.... Man kan "jukse" med WLTP tall også.
TM3P 2021 - Oslo

BEVeRage

#81
Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 18:06
OBD II for 208 tror jeg ikke finnes, men jeg har ikke nok kunnskap til å si noe sikkert.
Jeg er som sagt skeptisk til Carwow. De selger primært underholdning og ikke kunnskap. De skulle selv problematisert forskjellen mellom Opel og Peugeot og gitt noen mulige forklaringer. Isteden bare ignorerer de hele greia og overlater til oss å spekulere. E-up går forøvrig merkelig langt i den testen. Det er heller ikke lett å forstå.
Jo, fast e-Up gick ju 15% längre än WLTP räckvidden i den norska testen där e-208 precis klarade sin, så att e-Up klarade sig bättre än e-208 även i carwow testen är ju inte så konstigt.
Kan man få tag i det kompletta testprotokollet från WLTP testen någonstans?
Kanske kan man se från det hur många kWh av batteriets kapacitet deras testbil kunde använda..

Vore ju bra med en OBD2 app då det är lite snålt med relevant information i e-208. Man ser tex inte batterinivå i % när man kör varför man får förlita sig på dess GOM.



Wabby

Jeg har en OBDII USB/WIFI boks. Skal kople den på senere og se hva jeg får ut av data.
TM3P 2021 - Oslo

Contango

#83
Sitat fra: Wabby på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:12
Ja, og så???
Du forsvarer det på en måte at du synes at det er greit? Hva er vitsen med WLTP om sprikene er så store? Da kunne vi fortsatt hatt NDEC da.
At det blir noe avvik kan jeg forstå, men at man bommer med 25% i en test hvor en annen bil klarer det er ikke greit.
Har hatt dialog med NAF nå, og fått svar i at WLTP ikke nødvendigvis er WLTP. Noen presenterer totalscore av WLTP, men andre bruker bare resultatet av noen av del-testene. Så.... Man kan "jukse" med WLTP tall også.
Du skyter på feil person. Jeg har gått opp denne løypa før deg. Min konklusjon er at WLTP er upålitelig (men det er mange i andre fora her som synes det er helt greit med disse forskjellene så mitt synspunkt er det absolutt ikke enighet om her inne). Det går ikke an å etterprøve WLTP som privatperson eller organisasjon. Det er voldsomt dyrt og tidkrevende. Ingen jeg vet om forstår hvordan WLTP tallene på en bilmodell fremkommer, og dataene er ikke tilgjengelige. Vi vet ikke om alle måler sine biler helt likt (dvs - det kan de umuliggjøre når vi ser forskjellene). Til sist - WLTP inneholder eksvs bykjøring, noe jeg mener er totalt irrelevant for en elbil. Med unntak av drosjenæringen kjører ingen av oss langtur i byen. Hva vi trenger er rekkevidde i 90 og 120 km/t.
Hvis du leser tidligere innlegg jeg har hatt advarer jeg sterkt mot å bruke WLTP som grunnlag for å kjøpe nybil. Jeg kjøper aldri en elbil igjen uten at den er testet i 90/120 km/t for jeg gjorde akkurat samme feilen med Jaguar. Men du sloss altså en krevende kamp mot forhandler og bilfabrikant ved å slå i bordet med WLTP for du finner ingen som kan måle WLTP for din bil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Sitat fra: BEVeRage på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:31
Jo, fast e-Up gick ju 15% längre än WLTP räckvidden i den norska testen där e-208 precis klarade sin, så att e-Up klarade sig bättre än e-208 även i carwow testen är ju inte så konstigt.
Kan man få tag i det kompletta testprotokollet från WLTP testen någonstans?
Kanske kan man se från det hur många kWh av batteriets kapacitet deras testbil kunde använda..
Si fra om du finner noe WLTP data sett fra noen bil. Jeg har gitt opp. Som du ser sv svaret over bruker jeg ikke WLTP somutgangspunkt for rekkevidde. Jeg forholder meg nå kun til 90 og 120 km/t og TB er den eneste som tester (så godt han klarer) bil under samme forhold. Men klimaforskjeller kommer i veien, så det er ikke helt lett uansett. Hans tester av e208 og e-up (https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#) er at e208 går 100 km lengre. Men dette er altså under veldig forskjellige forhold, så datagrunnlaget er rotete. Allikevel synes jeg ikke klimaet alene forklarer 100 km.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

alda

Det är väl ingen som köper E-208 för räckvidden, man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att det kan bli svårt att nå WLTP-mål för allt annat än landsvägskörning i 50-80 km/h.

Denna bilen köper man för läcker design med fina detaljer, både ut- och invändigt.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en Zoe eller E-up, även om de är billigare och har bättre räckvidd ift. WLTP...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

kenlee

Sitat fra: Wabby på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:12
Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:11
Sitat fra: Wabby på tirsdag 01. desember 2020, klokken 12:49
Men den kommer mye nærmere WLTP prosentvis, i forhold til hva e208 klarer.
Det er det forholdstallet jeg fokuserer på.

74% opp mot 90-102% er ganske stort hopp. Og da må man jo stille seg litt spørrende.
Jaguar er akkurat det samme. Polestar er dårlig. Det er flere biler som er helt bortreist på faktisk rekkevidde ift WLTP. Kona er den bilen som kjører lengst ift WLTP.

Ja, og så???
Du forsvarer det på en måte at du synes at det er greit? Hva er vitsen med WLTP om sprikene er så store? Da kunne vi fortsatt hatt NDEC da.
At det blir noe avvik kan jeg forstå, men at man bommer med 25% i en test hvor en annen bil klarer det er ikke greit.
Har hatt dialog med NAF nå, og fått svar i at WLTP ikke nødvendigvis er WLTP. Noen presenterer totalscore av WLTP, men andre bruker bare resultatet av noen av del-testene. Så.... Man kan "jukse" med WLTP tall også.

Hei, sa NAF noe annet? Kan man ha en "sak" mellom bilforhandler hvis forskjellen mellom oppgitt WLTP og reell rekkevidde er såpass ulik? Det er synd at rekkevidden skuffer såpass fordi jeg liker bilen veldig godt ellers.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

alda

Sitat fra: kenlee på lørdag 05. desember 2020, klokken 15:15
Sitat fra: Wabby på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:12
Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:11
Sitat fra: Wabby på tirsdag 01. desember 2020, klokken 12:49
Men den kommer mye nærmere WLTP prosentvis, i forhold til hva e208 klarer.
Det er det forholdstallet jeg fokuserer på.

74% opp mot 90-102% er ganske stort hopp. Og da må man jo stille seg litt spørrende.

Jaguar er akkurat det samme. Polestar er dårlig. Det er flere biler som er helt bortreist på faktisk rekkevidde ift WLTP. Kona er den bilen som kjører lengst ift WLTP.

Ja, og så???
Du forsvarer det på en måte at du synes at det er greit? Hva er vitsen med WLTP om sprikene er så store? Da kunne vi fortsatt hatt NDEC da.
At det blir noe avvik kan jeg forstå, men at man bommer med 25% i en test hvor en annen bil klarer det er ikke greit.
Har hatt dialog med NAF nå, og fått svar i at WLTP ikke nødvendigvis er WLTP. Noen presenterer totalscore av WLTP, men andre bruker bare resultatet av noen av del-testene. Så.... Man kan "jukse" med WLTP tall også.

Hei, sa NAF noe annet? Kan man ha en "sak" mellom bilforhandler hvis forskjellen mellom oppgitt WLTP og reell rekkevidde er såpass ulik? Det er synd at rekkevidden skuffer såpass fordi jeg liker bilen veldig godt ellers.
Nej, man har ingen sak. Köp en Zoe.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

BEVeRage

Sitat fra: alda på lørdag 05. desember 2020, klokken 20:00
Sitat fra: kenlee på lørdag 05. desember 2020, klokken 15:15
Sitat fra: Wabby på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:12
Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:11
Sitat fra: Wabby på tirsdag 01. desember 2020, klokken 12:49
Men den kommer mye nærmere WLTP prosentvis, i forhold til hva e208 klarer.
Det er det forholdstallet jeg fokuserer på.

74% opp mot 90-102% er ganske stort hopp. Og da må man jo stille seg litt spørrende.

Jaguar er akkurat det samme. Polestar er dårlig. Det er flere biler som er helt bortreist på faktisk rekkevidde ift WLTP. Kona er den bilen som kjører lengst ift WLTP.

Ja, og så???
Du forsvarer det på en måte at du synes at det er greit? Hva er vitsen med WLTP om sprikene er så store? Da kunne vi fortsatt hatt NDEC da.
At det blir noe avvik kan jeg forstå, men at man bommer med 25% i en test hvor en annen bil klarer det er ikke greit.
Har hatt dialog med NAF nå, og fått svar i at WLTP ikke nødvendigvis er WLTP. Noen presenterer totalscore av WLTP, men andre bruker bare resultatet av noen av del-testene. Så.... Man kan "jukse" med WLTP tall også.

Hei, sa NAF noe annet? Kan man ha en "sak" mellom bilforhandler hvis forskjellen mellom oppgitt WLTP og reell rekkevidde er såpass ulik? Det er synd at rekkevidden skuffer såpass fordi jeg liker bilen veldig godt ellers.
Nej, man har ingen sak. Köp en Zoe.
I carwow testen var det bara e-Up och Mini som överträffade utlovad WLTP räckvidd, även om Zoe förstås gick längst.

WLTP siffror är tydligen inget att titta på vid val av elbil, man måste vänta på att TB har provkört eller helst själv be att få provköra tills bilen dör..

Contango

Ser at det nå har kommet en logg mulighet for flere biltyper enn Tesla (jeg bruker Teslafi for å ha historikk på bilene). Se https://www.tronity.io/home. Dersom det blir en gruppe brukere som også kobler kontoene sine mot ABRP vil ABRP få et datagrunnlag for forbruk, ladehastighet og tildels rekkevidde (måler ikke netto batterikapasitet). Det vil gjøre det mulig å simulere kjøreturer mer presist, sjekke særlig ladehastighet på egen bil mot «normalen» og sjekke andre alternative bilmodeller.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA