Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer

Startet av Seramino, torsdag 19. mars 2020, klokken 22:45

« forrige - neste »

Seramino

Har folk hatt tid til å få erfaringer med bilen?

Jeg mottok min for et par uker siden, og brukt til og fra jobb enn så lenge, i tillegg til litt testing de første dagene, så begynner å nærme meg 100 mil, med snittforbruk på 21.7 kWh, høyt? Temperatur har som regel vært fra -5 til +5, og kjøringen er fordelt ca 50-50 motorvei med 85-95 km/t og bykjøring. Fulladet står rekkevidden i dagens vær til 230 km, hadde sikkert klart et par mil til, men langt unna 340 som er oppgitt. Skjønner at det forsvinner litt når det er kaldt, men syns 10 mil var ganske mye, urimelig? Kun kjørt i normalmodus, bortsett fra at sportsmodusen ble testet ved en kjøretur første dag.

Bortsett fra dette er jeg strålende fornøyd med bilen, ikke at jeg har noe å utsette på rekkevidde når jeg kjører maks 3-4 mil på en vanlig dag, men tenkte å høre med litt mer erfarne elbilister. Utseende er 10/10 og den har alt jeg behøver, i tillegg er den artig å kjøre  :D

Testet hurtiglading en gang, kjørte kanskje 10-15 km og var nede i 15-20 % før lading i -2 ish og fikk 15kwh på 24 minutter. Var en 50kwhlader fra fortum. Ellers har det gått i hjemmelading eller saktelading på jobb.

alda

340 km är fullt uppnåeligt på sommarhalvåret, på långtur på norska vägar. Småköring/kortare turer på vinterhalvåret ger kortare räckvidd.

Jag har erfaring från 2 andra bilar, och det är helt normalt att optimal räckvidd kun uppnås sommartid. Reduktionen du nämner är oxå helt innanför normalen.

Vi är oxå extremt nöjda efter två veckor med bilen, men har bara använt den till småturer i Oslo-området. Laddar hemma på Tesla laddstation, funkar utmärkt (får 7-ish kw).
Enda vi sliter lite med är appen, har inte fått den att funka optimalt.

-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

magfred

#2
Disclaimer: Erfaring fra prøvekjøring

Var ute og testet et GT-line før Korona-tiltakene satt inn og fikk bekreftet/avkreftet noen antagelser jeg hadde etter å ha sett en rekke tester på Youtube osv.


  • Lydkvaliteten i anlegget er faktisk helt ok dersom man justerer på bass, treble og setter på loudness. Det er for all del ikke et påkostet hi-fi anlegg, men det overrasket meg positivt med grei fylde og "trøkk" når vi var ute og testet. Sjekket bagasjerommet, og det er ikke fysisk plass til en subwoofer slik det kreves for å få Focal-anlegget som er tilgjengelig på bensin-/dieselversjonene
  • Det er ikke altfor vanskelig å kjøre økonomisk. I gråvær og rundt 7 grader kom jeg lett ned i 11kWh/100km på landevei med litt opp og ned (typisk østlandslandskap)

Kan også nevne noen tips jeg fikk testet ut (mulig disse er allment kjent, men ser at flere tester bemerker at de synes det er tungvindt at alt styres via infotainment-skjermen):

  • Hvis man synes det er litt knotete med snarveiene som sitter over "pianoknappene", enten fordi de er litt vanskelige å se mens man kjører eller fordi touch-knappene ikke gir direkte feedback, kan man når som helst trykke på skjermen med tre fingre samtidig og få opp de samme snarveiene der. Det kan være litt lettere når man kjører og bør ha oppmerksomheten rettet opp og fram så mye som mulig
  • Man kan trykke på temperaturen (på hver side av infotainment-skjermen) for å direkte få opp innstillingene for varme/ventilasjon uansett hvilken meny man er i, man trenger ikke først navigere til klimainnstillingene via korrekt knapp på midtkonsollen eller tre fingre som nevnt over

Peugeot har tydeligvis lagt opp til litt redundante navigasjonsmuligheter, men da kan man i hvert fall velge den man er mest komfortabel med selv.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

alda

Sitat fra: magfred på søndag 22. mars 2020, klokken 13:24
Disclaimer: Erfaring fra prøvekjøring

Var ute og testet et GT-line før Korona-tiltakene satt inn og fikk bekreftet/avkreftet noen antagelser jeg hadde etter å ha sett en rekke tester på Youtube osv.


  • Lydkvaliteten i anlegget er faktisk helt ok dersom man justerer på bass, treble og setter på loudness. Det er for all del ikke et påkostet hi-fi anlegg, men det overrasket meg positivt med grei fylde og "trøkk" når vi var ute og testet. Sjekket bagasjerommet, og det er ikke fysisk plass til en subwoofer slik det kreves for å få Focal-anlegget som er tilgjengelig på bensin-/dieselversjonene
  • Det er ikke altfor vanskelig å kjøre økonomisk. I gråvær og rundt 7 grader kom jeg lett ned i 11kWh/100km på landevei med litt opp og ned (typisk østlandslandskap)

Kan også nevne noen tips jeg fikk testet ut (mulig disse er allment kjent, men ser at flere tester bemerker at de synes det er tungvindt at alt styres via infotainment-skjermen):

  • Hvis man synes det er litt knotete med snarveiene som sitter over "pianoknappene", enten fordi de er litt vanskelige å se mens man kjører eller fordi touch-knappene ikke gir direkte feedback, kan man når som helst trykke på skjermen med tre fingre samtidig og få opp de samme snarveiene der. Det kan være litt lettere å når man kjører og bør ha oppmerksomheten rettet opp og fram så mye som mulig
  • Man kan trykke på temperaturen (på hver side av infotainment-skjermen) for å direkte få opp innstillingene for varme/ventilasjon uansett hvilken meny man er i, man trenger ikke først navigere til klimainnstillingene via korrekt knapp på midtkonsollen eller tre fingre som nevnt over

Peugeot har tydeligvis lagt opp til litt redundante navigasjonsmuligheter, men da kan man i hvert fall velge den man er mest komfortabel med selv.

Bra tips det där med tre fingrar på skärmen!  :+1:

När det gäller sub tror jag fint man får plats med en Focal Bomba Subwoofer där bak, aktiv sub med inbyggd förstärkare. Har den på min andra bil, och den är mycket bra!
Den är gjord för att placera mot baksäteryggen, då den har lutning på ena sidan.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

magfred

Sitat fra: alda på søndag 22. mars 2020, klokken 15:59

Bra tips det där med tre fingrar på skärmen!  :+1:

När det gäller sub tror jag fint man får plats med en Focal Bomba Subwoofer där bak, aktiv sub med inbyggd förstärkare. Har den på min andra bil, och den är mycket bra!
Den är gjord för att placera mot baksäteryggen, då den har lutning på ena sidan.

Ser jeg kunne vært enda tydeligere :) , men på e-208 er rommet opprinnelig ment for reservedekket mindre enn på ICE-versjonene, selv om selve bagasjerommet er like stort. Det er også her originale Focal-subben vanligvis er. Samme problem på min Golf GTE, batteriet stjeler plassen under bagasjerommet.

Men interessant om det finnes tredjepartsløsninger som funker. Gjerne som ikke krever altfor store inngrep slik at man ikke risikerer at garantien ryker.

Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

kenlee

Nå som det har gått litt tid, vil folk anbefale bilen? :)

Noen spesielt dårlige eller gode ting å trekke frem?
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Wabby

Her er litt av hva jeg skrev på facebook gruppa etter å hatt bilen i 48 timer.
Mener fortsatt det samme vel og merke :)



Design og komfort: Helt uten tvil en ekstremt kul bil å se på og sette seg inn i. Pene linjer, og et veldig stilig design å se på.
Setene er gode å sitte i (selv om de er litt korte), og rattstammen kan beveges mye, både opp/ned og frem/tilbake. Meget bra.
Den lille gimmicken med ledlys-stripe i dashbordet og dørene gir en meget kul følelse i bilen på kvelden.
Det dårlige: Det er 4xUSBer i bilen. Realiteten er at det er EN USB-port og 3 ladeporter. USB portene er midt i glaningen, så ved å bruke dem så får du et "kabelhelvete" da dem stikker rett ut av dashbordet. Har du USB-pen med musikk og ønsker å kople til telefonen av og til for Andriod Auto o.l., så må du bytte om på porten. Her burde det vært en port nede i armlenen.
Sigarettenneren er også midt i glaningen. Montering av Dashcam vil da ha kabelen stikkende rett opp. Installasjon må da gjøres utenom sigarettenner.
Er du 180 og kjører langt og ønsker å trekke til deg venstrefoten av og til, så vil helen dunke borti forhøyningen som setet er festet på. Dette er meget irriterende da foten ikke kan trekkes så langt til deg som du kanskje ønsker.
Hører også rasling/ulyd i taket ved å kjøre uten musikk.
Kan også legge til at pianolakk plasten elsker fingeravtrykk.
Har du en stor mobil, så kan du ikke lade den eller bruke applecarplay/andriodauto og legge den på en "ok" måte i midtkonsollen da alle rom er for små.

Infotainment og instrumentpanel: Veldig kult display foran rattet med myke behagelige animasjoner. Det meste er også relativt intuitivt. Til prisen å være, vil jeg også si at lyden er meget god!
Samtaler gir også god lyd og motparten oppfatter deg også meget bra.
Navigasjonen er også meget pen å se på. Noe av det fineste jeg har sett originalt i en bil.
Det dårlige: Spiller du musikk via blåtann og du stopper bilen, så husker den ikke dette når du kommer tilbake igjen. Du må så navigere deg inn på blåtann igjen og starte musikken.
"samtaleknappen" på rattet er ubrukelig. Skal du legge på, så må du trykke en gang på knappen for å få opp en meny og deretter må du velge legg på. Menyen er for treg og motparten har alltid lagt på før du klarer. Her bør knappen bare svare når noen ringer, og legge på når du er i samtale. Innkommende samtaler viser ikke navn fra katalog (må testes litt mer, kan være brukerfeil). 
Kartoppdateringen burde vært automatisk over Wifi når bilen står parkert. Dagens oppdatering er treg og gammeldags (laste ned selv og bruke usb pen).

App: Den er så som så... Virker, virker ikke.
Treg på oppdatering, og du kan se om bilen lader, stoppe lading og starte lading. Videre kan du planlegge kupevarming og evt starte on demand.
For meg så sa app flere ganger at den ikke ladet, selv om bilen faktisk stod til lading. Måtte gå ut for å dobbelsjekke at ikke noe hadde skjedd.
Kjøreglede, forbruk og lading: Som ny elbil-eier så kan noe her være ren frustrasjon. Så ta det med en klype salt.
Kjøreglede: I by og småkjøring hvor batteriforbruk ikke er viktig - Ekstrem morsom bil! Helt uten tvil.
Ved langkjøring... Ikke så gøy. Mulig batteriet trenger flere sykluser for å komme seg, men hjemturen fra Risør så hadde den 100% lading og viste 240km.
Kjørte som en nonne (ingen harde pådrag og lå generelt sett under fartsgrensa på motorveien) hele veien og siktet meg inn på Grelland for lading. Dette gikk bra, med 70km igjen på batteriet. Oslo ser ut til å være umulig. Og dette var 14 grader og tørt føre.
Når jeg bestemte meg for bilen så antok jeg Risør var mulig uten problem og Kristiansand med en lading.
Lading: Ved 30% på batteriet så fikk jeg 77Kwh hos CK sin 150Kw lader til den var ca 40%, så datt den ned til 48kw resten av ladingen jeg hadde. Forventet noe bedre tall. Kan legge til at jeg syns Fortum sin ladere var dritt. Veldig trange parkeringsplasser sammenlignet med CK sine.
Forbruk: Risør - Oslo, viste 17.4kwh/100. Etter Grelland kjørte jeg mer "normalt" som dro snitte litt opp.

Annet: Proximity Keyless - Generelt sett bra, men den kan gå i frø (alt gjort noen ganger). Passerer du bilen en del ganger da den står nærme huset. F.eks gå til søpla. Så låser bilen seg opp og igjen, opp og igjen mens den vifter med ørene (speila). Litt som en hund som blir glad for å se deg.... Men, så har den ved noen anledninger gått i frø hvor den faktisk ikke låser seg når du går fra bilen, og heller ikke låst seg opp når du kommer til den. IKKE BRA!
Håper en oppdatering fikser dette.
Bilen er også ekstremt masete bare du åpner døren og bilen ikke har håndbrekket på. Men dette er Peugeot generelt tror jeg.

Generelt sett er det en del "pirk" og noe er nok en vanesak. Men det verste vil jeg si er Proximity Keyless. Man kan risikere å forlate bilen ulåst. App forteller deg heller ikke om bilen er låst. Det burde den gjort og man skulle kunne låst bilen fra Appen.
TM3P 2021 - Oslo

kenlee

Høres bra ut! Takk for at du delte :)

Står litt mellom e-golf, leaf eller e 208.. Sistnevnte har vel lengst rekkevidde så jeg heller litt mot den. Prøvekjørte en e golf og det var en særdeles god bil å kjøre men det høres ut som e 208 også er veldig god.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Wabby

Den er absolutt god. Men jeg er selv ny i el-bil verden og har en del frustrasjon med kjørelengde da jeg er generelt tung på labben (vant med 340hk og turbo).

TM3P 2021 - Oslo

Electric cars in Norway

Var så heldig og fikk sitte inni en e 208 i butikken her om dagen. Flott bil som jeg synes virker veldig tøff. Selger sa det var stor interesse for bilen  :+1:

magfred

Sitat fra: Wabby på fredag 15. mai 2020, klokken 11:00

"samtaleknappen" på rattet er ubrukelig. Skal du legge på, så må du trykke en gang på knappen for å få opp en meny og deretter må du velge legg på. Menyen er for treg og motparten har alltid lagt på før du klarer. Her bør knappen bare svare når noen ringer, og legge på når du er i samtale.

Mener at på tidligere Peugeot'er jeg har hatt så vil et langt trykk (mer enn 2 sekunder) på nevnte knapp legge på, men det løser ikke problemet med at den i andre enden ofte rekker å legge på før du gjør. Ser at knappen har flere funksjoner på nyere modeller, slik at man også kan avvise innkommende anrop ved å holde knappen nede.

Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

batterimannen

Nå blir det mange erfaringer fra Teslabjørn. Han skal ha e-208 i 10 dager, fra i dag.
Regner med alle tester, utenom 1000 km challenge.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Lurer på hvem som fant ut at det var en god idè å lakkere hjulbuene svarte  :o
Bør jo nesten spandere på seg en lakkeringsjobb...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Wabby

Har hatt min dose med erfaringer med denne bilen etter 1600km  :P

Tenkte å laste opp noen bilder av et forsøk av å legge inn en foldbar sykkel i bagasjen, men dette søppelforumet klarer ikke nedskalere bilder og er helt ræva når det kommer til attachments (hei år 2000).
Og av ren latskap, så gidder jeg ikke å nedskalere bildene selv for å så laste opp.
TM3P 2021 - Oslo

Wabby

Kan forøvrig legge til andre erfaringer jeg har hatt med bilen:

1. AC off / on. Dersom man har slått den av og slår den på igjen ved neste kjøretur så husker den ikke siste temp og starter alltid på LOW med full blås!!

2. Vektsensoren I passasjersetet er alt for følsom!! Kan ikke sette en halvfull handlepose i sete før den piper. Man kan teste selv ved å legge håndflata på seteputa I fart.

3. Audio går alltid tilbake til radio når man starter bilen på nytt, selv om man brukte blåtann.

4. Man burde kunne slå av håndbrekk alarmen om man setter bilen I park på flat mark og åpner døra. Evt hatt en option i menyen til å sette på brekker automatisk dersom døran åpnes i park. Helvetes alarm!!!

5. Sikkerhetsbelte alarmen bak trigger ikke på vekt, kun om noen har satt inn selen og evt utløser den igjen i fart.
Niesa mi på 4 lekte med den i det tomme sete ved å sette den inn og ta ut igjen.
Dette resulterte i alarm som IKKE stoppet før jeg fikk satt bilen i Park. Ikke kult når man var midt i veien, i kø, I 60 sone.

6. Volumknappen på rattet. Jeg vil at man skal kunne holde knappen inne for å øke og senke volumet... Ikke trykk trykk trykk trykk trykk. Dette er amatørmessig.

7. Sikkerhetsselen legger seg alltid mot hardplast når passasjer har gått ut av bilen (de slenger selen fra seg). Dette resulterer i dirre/vibrasjonslyder når man kjører. Så man må alltid strekke seg over, og rette opp selen.

8. Softwareupdate av kart eller infotainment tar alltid over 30 minutter og man kan ikke forlate bilen. Alltid via USB, ikke wifi.

9. Wifi auto-reconnecter ikke til nettet når du kommer hjem igjen.

10. App er søppel. Man kan slå av og på forvarming av kupe, men ikke bestemme temperatur.

Og til slutt.... Ingen bug, men en opplevelse. Kjører du ned en bratt bakke rett etter fulladet batteri så har du ingen regenereringbrems, what so ever. Da ruller bilen fort! 😂 Kan være litt skremmende om man ikke er obs.
Er vant til å bremse på gir eller regenerering, så her seilte bilen av gårde og økte farten fort.
TM3P 2021 - Oslo

hamkeng

#14
Er enig i alle funn gjort av Wabby.
Oppdatering av hele Europakartet tok nesten en time for meg.
Ingen re-gen ved fullt batteri er vel vanlig?  Har vært slik på alle mine tidligere el-biler.

Når det er sagt, så er dette en god og morsom bil å kjøre med OK komfort. Plassen fremme er bra for en så liten bil.
Med adaptiv cruise + lane assist, blir bilen nærmest selvkjørende.

Er også imponert over rekkevidden.  Ingen problemer å nå 340 km (nesten) ved tørre veier, ca. 19 grader utetemp. med relativ flat rute, selv uten Eco-mode.  Dette er testet to ganger.  samme rute ved 12 - 16 grader ble 300 km.
Med delvis våt vegbane, litt regnbyer og en utetemp mellom 2-6 grader ble rekkevidden ca. 270 km.

Har ikke fått testet hurtiglading enda.

e208 GT
Tesla Model YP 2023
Tesla Model 3LR 2021
Solgt - Citroen ë-C4 Shine
Peugeot e208 GT
Solgt - Leaf Tekna 2014
Solgt - Peugeot iOn 2014 til kona

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA