Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Redusert forbruk ved å montere takboksen feil vei.  (Lest 157 ganger)

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1555
    • Vis profil
Redusert forbruk ved å montere takboksen feil vei.
« på: Torsdag 19. Mars 2020, klokken 21:19 »
16% lengre rekkevidde ved å montere takboksen bak-frem.
https://teslaclubsweden.se/16-langre-rackvidd-med-bakatvand-takbox/
Hvis dette resultatet viser seg å gjelde generelt, så bør jo takbokser i fremtiden designes helt annerledes.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11582
    • Vis profil
Sv: Redusert forbruk ved å montere takboksen feil vei.
« Svar #1 på: Torsdag 19. Mars 2020, klokken 21:43 »
Dråpeformen er veldig effektiv, så det var kanskje ikke helt overraskende at en baklengs takboks ga lavere forbruk. Overraskende stor forskjell, men det ser jo også ganske merkelig ut. I tillegg får en jo da gjerne hengslene bak og låsmekanismen foran? Usikker på hva jeg tenker ift vind og krefter på boksen kjørt baklengs.
Jeg kommer nok ikke til å sette takboksen baklengs på neste bil uansett hvor mye energi en sparer. Derimot kommer jeg til å bruke bagasjebaggen bakpå bilen mtp støy, forbruk og praktikalitet.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1555
    • Vis profil
Sv: Redusert forbruk ved å montere takboksen feil vei.
« Svar #2 på: Torsdag 19. Mars 2020, klokken 22:09 »
Hvis boksen er sidehengslet, så burde jo ikke retningen være noe sikkerhetsproblem. Og hva som regnes som pent, og god design er jo noe som endrer seg. Så kan hende funksjon vil påvirke design etterhvert.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11582
    • Vis profil
Sv: Redusert forbruk ved å montere takboksen feil vei.
« Svar #3 på: Torsdag 19. Mars 2020, klokken 22:13 »
Jeg kan være åpen for en aero takboks. Men da ville jeg hatt en boks med fokus på aero, ikke en boks som bare er montert baklengs.
Tipper den kan gjøres mer effektiv om den designes primært for minimum luftmotstand.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013