Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusert forbruk ved å montere takboksen feil vei.

Startet av automat, torsdag 19. mars 2020, klokken 21:19

« forrige - neste »

automat

16% lengre rekkevidde ved å montere takboksen bak-frem.
https://teslaclubsweden.se/16-langre-rackvidd-med-bakatvand-takbox/
Hvis dette resultatet viser seg å gjelde generelt, så bør jo takbokser i fremtiden designes helt annerledes.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Dråpeformen er veldig effektiv, så det var kanskje ikke helt overraskende at en baklengs takboks ga lavere forbruk. Overraskende stor forskjell, men det ser jo også ganske merkelig ut. I tillegg får en jo da gjerne hengslene bak og låsmekanismen foran? Usikker på hva jeg tenker ift vind og krefter på boksen kjørt baklengs.
Jeg kommer nok ikke til å sette takboksen baklengs på neste bil uansett hvor mye energi en sparer. Derimot kommer jeg til å bruke bagasjebaggen bakpå bilen mtp støy, forbruk og praktikalitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Hvis boksen er sidehengslet, så burde jo ikke retningen være noe sikkerhetsproblem. Og hva som regnes som pent, og god design er jo noe som endrer seg. Så kan hende funksjon vil påvirke design etterhvert.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Jeg kan være åpen for en aero takboks. Men da ville jeg hatt en boks med fokus på aero, ikke en boks som bare er montert baklengs.
Tipper den kan gjøres mer effektiv om den designes primært for minimum luftmotstand.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjalabais

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. mars 2020, klokken 22:13
Jeg kan være åpen for en aero takboks. Men da ville jeg hatt en boks med fokus på aero, ikke en boks som bare er montert baklengs.
Tipper den kan gjøres mer effektiv om den designes primært for minimum luftmotstand.
Det er jo dette som er det rare. Hvorfor er ikke takboksen designet for minimert luftmotstand allerede? De vi har nå skal liksom være pene? At dråpeform er tingen for redusert forbruk er langt ifra ny kunnskap, og at takbøyler/-bokser/-altmuligrart øker drivstoff eller strømforbruket er heller ikke noe nytt.
2012 Leaf Tekna

Elmo

Sitat fra: Sjalabais på torsdag 02. april 2020, klokken 16:29
Hvorfor er ikke takboksen designet for minimert luftmotstand allerede?

Luftmotstanden avhenger vel av formen på både bil og boks sammen.
Jeg antar boksene er designet for og bare luft-testet på stasjonsvogner.
Og siden har de ikke endret fasongen nevneverdig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Sjalabais

Hvorfor skulle det har vært så annerledes da? Dråpeformen er fortsatt kongen. La oss si du tar en klassisk Volvo stasjonsvogn, der luften lager en virvel bak "stupekanten" som trykker bilen fremover. Takboksen slik den ser ut nå, blir bare en svær, forstyrrende spoiler da også, dråpeformen, som blir toppen av bilen, skal fortsatt gi bedre luftflyt.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA