Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering av kart

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2020, klokken 20:27

« forrige - neste »

Kimedic

Sitat fra: Truls Antonsen på fredag 08. juli 2022, klokken 20:33


Sitat fra: Kimedic på søndag 26. juni 2022, klokken 12:44

Noen i et forum på facebook hadde fått beskjed om at kart oppdateres umiddelbart etter grensepassering, så ingen problem om kart er utdatert ::)....Da stemmer ikke det helt skjønner jeg

Mulig mitt innlegg det refereres til...det gikk en mail til support i dag...etter 1,5 uke i Danmark/Sverige har jeg iallefall ikke fått noe nye kart...
(Audi e-tron)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Ja, det var nok din post på FB jeg refererte til 8) Jeg laster like gjerne ned før avreise, en å stole på audi`s forsprang.. :-X
2020 e-tron 50

ThomasEL

I går fikk jeg OTA det som vel er årets 7. kartoppdatering.

Likevel mangler fortsatt endringer som HERE-databasen godkjente og låste for flere måneder siden.
Begriper ikke hvorfor overgangen fra HERE til Audis kart skal ha så ekstremt lang forsinkelse.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Til dere som har vært utenlands. Har dere forsøkt å manuelt søke etter kartoppdateringer i MMI, mens bilen har vært i utlandet?
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Truls Antonsen

Japp, flere ganger, inkl Privat modus av/på og ny pålogging til myAudi...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Kimedic

Man bør beregne en liten time til oppdatering av hele Europa. Fra USB tok det ca 50 min..
2020 e-tron 50

Orbit

Here (som leverer kart til bl.a Audi) har nå startet en crowdsourcing-kampanje for å få ryddet opp i feil fartsgresner i kartene, spesielt der det er en kort seksjon med avvikende hastighet. Begrunnelsen er å få kart som også kan fungere med kommende EU-krav med "fartssperre" på alle nye biler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

janbanan

Sitat fra: Orbit på onsdag 07. desember 2022, klokken 21:59
Here (som leverer kart til bl.a Audi) har nå startet en crowdsourcing-kampanje for å få ryddet opp i feil fartsgresner i kartene, spesielt der det er en kort seksjon med avvikende hastighet. Begrunnelsen er å få kart som også kan fungere med kommende EU-krav med "fartssperre" på alle nye biler.
Fint initiativ men det hjelper neppe så mye.
I følge selger hos Møller, så er det Statens Vegvesen som leverer fartsgrensene til Audi.

Mellom Hamar og Oslo er det mye feil fartsgrenser i navigasjonen. Både Here sine kart og Statens Vegvesen sine kart har korrekte fartsgrenser, dvs samsvarer med skilt langs veien.

Men når de nye reglene trer i kraft så må "noe" gjøres. De nye reglene gjelder vel bare for nye biler, vi sim har Audi må nok kjøpe ny bil for å få riktige fartsgrenser...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

elektro

Enig ang. E6 v. Hamar, her lugger det fortsatt litt.

En ting jeg synes er fantastisk irriterende er at det ikke er trafikkinfo på RV4 nord for Oslo. Noe som mang en gang har gjort at jeg har valgt denne veien, i stedet for E6 eller Østre Aker vei ut av byen. Bare for å finne at det står bom stille. På de andre store veiene, og til og med på mindre sideveier Groruddalen, fungerer systemet. Men aldri på RV4.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

#158
Sitat fra: elektro på fredag 09. desember 2022, klokken 07:31
Enig ang. E6 v. Hamar, her lugger det fortsatt litt.
Fartsgrensene ser stort sett OK ut. Har rettet noen småfeil, inkl et par steder hvor det var lagt inn møtende trafikk med redusert hastighet.

Men det er mange over- og underganger med lokalveier som feilaktig ligger inne som veikryss. Dersom du har satt opp at bilen automatisk skal senke fart inn mot kryss, kan nok dette slå rart ut. Jeg holder på å rydde nå, er kommet fra Oslo til Dal.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

Sitat fra: Orbit på fredag 09. desember 2022, klokken 14:28
... Jeg holder på å rydde nå, er kommet fra Oslo til Dal.....

Rydde hvor ?
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

Ok, det var jeg ikke klar over. Veldig bra. :+1:
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

ThomasEL

Jeg har det siste året lagt inn flere rettinger i Here. Både veinavn som har vært feil og lagt inn veier som har manglet.
Det går 3-4 måneder, og så kommer endringen i Audien👍

Men: Det kan virke som dette med fartsgrenser er et unntak. Ser ikke ut som alle de gale (ofte svært korte strekninger) fartsgrensene i Audikartet er gale i Here...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eisa01

Synd de ikke bruker e.g., TomTom eller Mapbox som har OpenStreetMap som kilde, virker litt waste å oppdatere det proprietære kartet til noen som ikke gidder QC noe så elementært som europaveinettet...

Begynner og å lure på om Møllergruppen kjører og kjenner sine egne biler? Det har jo vært slik i flere år og kan være trafikkfarlig, og så er det så "lett" å fikse?

Orbit

"Kartversjon 2023" er nå på nettsidene. Den inneholder versjon 2022.3_P0600 (dvs samme versjon som jeg fikk OTA for noen land på europaferie allerede i sommer). Siste OTA-versjon jeg har fått for Norge er 2022.4_P0610, dvs nyere. Så oppdateringen på nett har bare verdi denne gang dersom en vil laste ned kart for land en ikke har vært i på lang tid (eller aldri).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA