Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering av kart

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2020, klokken 20:27

« forrige - neste »

Kølis

#120
Hei, tilbake etter en pause med batteribil.
Kan ikke lese «alt», så spør (mulig i feil temagruppe).
e-tron jeg solgte hadde SIM kort, knallbra da den bla. fikset kartoppdateringer automatisk. Skulle sette inn SIM kortet i min nye e-tron, men den har ikke muligheten. Tydeligvis e-SIM. Er dette kjipere eller noe alle nyere biler har? Nå fått svimlende 3mb gratis og ser at man kan kjøpe 25mb/365 dager til nærmere kr 900,-. Det er jo ingen tingen og fantastisk dyrt. 😂😂
Mulighet for en tvillingløsning når man kun har e-SIM?

Eller er dette slik man fikser det:
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Hårek

e-SIM gir deg alle Audi tjenester, inkludert kartoppdatering, uten kostnad de første 3 årene (slik jeg oppfattet selger).
Men skal du ha internett tilgang koster det ekstra, må kjøpes fra en spesiell leverandør og er dyrt.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

"Kartversjon 2021/2022" er nå tilgjengelig for nedlastning fra nettsidene. Jeg har ikke oppdatert bilen ennå, men dette ser ut til å være 2021.3_P0480 ut fra metainformasjonen. Det er derfor ikke nyere enn Norgeskartet en får OTA (2021.4), men en oppdatering av Europa ellers.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

"Kartversjon 2022" er nå på nettsidene. Den inneholder versjon 2022.1_P520.

Sitat fra: ThomasEL på mandag 20. september 2021, klokken 19:56
Men strekket ved Skomedal på RV9 (som tross alt er en stamvei, ikke en liten sidevei) som ble lagt om for omlag 3 år siden, er fortsatt ikke rettet opp :(
Heller ikke i denne versjonen:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

20 september la Orbit inn endringen ved Skomedal på Rv9 i Setesdal i karttjenesten Here.

I dag kom det nok en OTA oppdatering på kart.
Men nei, endringen er fortsatt ikke kommet med. Underlig at det kommer såpass mange nye kartversjoner etter det er blitt riktig i Here, men uten at endringen kommer med i oppdateringen.

Men oppdatering av HPC-stasjoner virker nå å gå langt raskere enn tidligere.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Bilfabrikantene får data fra ulike kilder og syr dette sammen selv.
Du kan lese litt mer om dette hos Statens Vegvesen, Feil og mangler i navigasjonssystemer
I følge selger hos Møller så får Audi sine fartsgrenser fra Statens Vegvesen. På sidene som det lenkes til, så er da vitterlig fartsgrenser på E-6 nordover fra Oslo korrekt, men det er de ikke i bilens navigasjon...

Jeg har ikke sjekket absolutt alle delstrekningene, men så ofte som dette feiler, så kan det umulig være disse (oppdaterte) dataene som er brukt.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

Hovedproblemet er nok at bilprodusentene egentlig ikke bryr seg tilstrekkelig om dette. Og da mener jeg ikke bare Audi, men de fleste.

Hadde dette virkelig vært viktig for dem, og de hadde lagt all sin "tyngde" inn på å presse leverandørene av karttjenester, så hadde nok dette problemet mer eller mindre vært eliminert for lenge siden... Men til tross for at mange av systemene som leveres med dagens biler forutsetter oppdaterte og nøyaktige karttjenester, så er det ikke viktig nok til at bilmerkene er villige til å gjøre nok/det som trengs. Og vi som sluttkunder er for snille til at tilstrekkelig mange klager.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Helt enig med deg @ThomasEl, det virker som at Audi (og andre), er fornøyd når veien har kommet inn i navigasjon. Oppdateringer som fartsgrenser er de ikke så interessert i å kvalitetssikre.
Men dette må da også gjøre at estimat på forbruk og kjøretid ikke treffer når en planlegger rute i navigasjon?
Jeg ser ofte at faktisk ankomsttid er tidligere enn beregnet, og noe av dette avviket kan skyldes at oppdaterte fartsgrenser ikke er lagt inn.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

@Orbit:

Jeg sjekket i dag Mapcreator hos Here. Det veistykket du endret/la til på Skomedal langs Rv9 i Setesdalen:

Man må zoome helt inn for å se den nye veien du la til. Er man det minste utzoomet ser man kun den gamle veien...
- Er dette vanlig? Det virker på en måte som om endringen du gjorde ikke skikkelig har blitt godtatt eller implementert hos Here..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Ja, det er normalt (men forvirrende). Siste korreksjoner vises ikke før du er inne på samme zoom-nivå som tillater redigeringer.

Men jeg ser også at Here har vært inne og "spikret fast" den nye plasseringen, dvs gir ekstra advarsler om noen prøver å flytte på den. Vi får ta det som et godt tegn på at noe er på gang.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Supert, og takk for raskt svar👍👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Litt på siden, men er det noen som har hatt problemer med manglende visning av trafikkdata? Jeg opplever at min 2019 modell aldri viser dette på RV4 nord for Oslo, selv om det er blodrødt på alle større og mindre veier rundt omkring, MMI er «ONLINE» og Google viser kø også på RV4 på mobilen. Har meldt fra både til Møller og Audi, men dette er tydeligvis ikke mulig å fikse.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Har tatt i bruk Here og rettet opp i en del feil på steder jeg feires. Enkelt å redigere👍

Men:
Det virker som det tar fryktelig lang tid før Here godtar endringen offisielt, altså før den vises uten å zoome in til redigeringsmodus...

Riktignok er alle mine redigeringer ferske, men biten av Rv9 Orbit fikset i høst har de heller ikke godtatt, også der må man fortsatt zoome for å se den korrekte endringen.

Litt skuffende, trodde kanskje det var noe mer dynamisk... Uansett: Jo flere som legger inn retting av feil, jo bedre blir det vel på sikt...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Truls Antonsen

Har forøvrig merket at vw sine kart har blitt oppdatert med nye veier 2-3 år før audi sine... dvs en vei som ble rettet i 2017 i vw, var fortsatt gammel når jeg fikk audien i 2019. Og veien hadde vært der i 10-12 år før dette...

Men har opplevd at jeg la inn rettelse i here, på en vei som hadde blitt gangvei/stengt. Da dukket det opp i id.3 etter 2 uker... Dette var også "gammelt nytt", så mulig rettelsen hadde blitt lagt inn årevis før meg, men den var ikke rettet i here-app iallefall.

Jeg blir oppgitt når bilfabrikantene skylder på feil i grunnkartene...når de benytter here, som vi lett kan sjekke har vært rett i årevis...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Truls Antonsen

Har noe opplevd at når en kommer fra 60-sone til 80 sone, starter bil å akselerere til 80, for så hoppe ned til 50, og så gå til 80 igjen?
Endel steder jeg kjører skjer dette, dog ikke alle. Er ikke noe i kartdataene på here.com som tilsier det skal skje, der er det kun 60 og 80 soner, ingen 50-sone...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA