Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vil Tesla overleve corona-utbruddet?

Startet av kodax, torsdag 19. mars 2020, klokken 09:55

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 24. mars 2020, klokken 11:24
Hvis tall fra EM er grunnlag for din estimering, er min antagelse vel så god. :D
Det gir også mening at Model Y er betydelig mer populær enn Model 3. Crossover/SUV er mer populær enn sedan i ca alle markeder, og Model Y har også andre betydelige forbedringer over Model 3.

Sier vi etterspørselen for Model 3 er på 500k/år, så er det ikke overraskende om det er 1 mill/år for Model Y.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Dine meninger og antagelser står seg veldig godt alene, og trenger ikke hjelp fra EM. Tvert imot. Blir en spennende tid fremover, og spekulasjoner lar seg ikke knekke av et virus.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Slapp av, Trump har nå bestemt at "kinaviruset" (som han kaller det) ikke er et problem likevel.

Først var det ikke noe problem, mer som en forkjølelse å regne.
Så var det et stort problem, og han var den aller første som skjønte det.
Og nå er det ikke noe problem lenger likevel, USA skal straks åpne opp igjen.

:o
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Counterpointer

Det er jo to forhold som spiller sterkt inn. Det var en veldig oppdemmet etterspørsel etter Model 3 med en enorm venteliste og ingen konkurenter på banen.

Model Y kommer samtidig med en pandemi og mulig økonomisk krise av enorm proposjon samt at det er flere konkurenter på banen og de har alle full tax credit i USA.

kodax

Det er jo ikke så mange konkurrenter på banen enda, og de blir vel også forsinket nå..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3


tibber73

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 26. mars 2020, klokken 21:57
Tesla permitterer i norge:



https://electrek.co/2020/03/26/tesla-furloughs-employees-drop-demand-crisis/



Jeg har noen navn på blokka. Det er personer som ødelegger mer enn de bidrar hos Tesla.

Tar Tangen imot tips? :angel:
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Tiger123


Tesla solgte vel totalt 12-13-1400 biler i Q1? Og e-tron fem ganger så mye?

Merker at Tesla ikke er alene på markedet lenger, og det er jo normalt.

Jeg tror Y vil selge meget bra når den kommer ut på veien, og folk snakker om den, prøver den etc.

z4rd

#38
Snakker du om salg i Norge nå? I så fall er det greit å innse at Norge ikke er i sentrum for alt her i verden - heller ikke når det kommer til salg av Tesla.

Har du sjekket de amerikanske tallene?

Dette er de amerikanske salgstallene for elbiler i 2019. De er av en litt annen skala: https://cleantechnica.com/2020/01/16/tesla-gobbled-up-81-of-us-electric-vehicle-sales-in-2019/

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tiger123

#39
Ja, salg i Norge i Q1. Havnet på litt over 1400 biler.
Tallene for 2019 for hele verden var vel som forventet, 368 000 biler solgt, budsjett var 360 - 400 biler, (hvis jeg husker riktig).
Men mye mer spennende er tallene for Q1 2020 (for hele verden), og de er ikke kommet ennå. Noen ganger kommer antall levert på første arbeidsdag etter kvartalet er avsluttet, men ikke nå.
Corona har nok påvirket tallene noe, og også i Kina. I Kina var de oppe på en fart på 3 000 produserte biler pr uke i slutten av februar. Så kanskje de ikke mistet mer enn to, to og en halv uke på stengingen i mnd skiftet.
Budsjettet til Tesla i Q1 i antall produserte biler (hele verden) har jeg ikke her, men snitt av forventninger blant analytikerne ligger på 81 000 biler hvis jeg husker riktig. Jeg tviler på de klarer det.
Med flere på markedet ellers i europa også, ikke bare i Norge, så mister de markedsandeler mer enn nye førstegangskjøpere av elbil kommer til.

Espen Hugaas Andersen

#40
Tesla økte salget med 50% fra 2018 til 2019, og før Corona så det ut som de ville klare 50% vekst i 2020 også. Men vi får se hvor mye Corona påvirker. Om Fremont skulle være stengt resten av året kunne man forvente mer enn en halvering av salget fra 2019. Mens om de kommer i gang igjen i april kan det hende de havner på noe sånt som 40% vekst.

Vi får bare vente og se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Er redd for at kun fokus på produksjon blir for enkelt. Markedet får seg sannsynligvis en kjempetrøkk. Folk med midler utsetter investeringer som ikke er nødvendig. Den gamle bilen holder et år til. Min to år gamle IPhone får holde et år til osv. Er ikke sikkert det er så dumt å holde frabrikkene stengt en måned eller tre.

z4rd

Det er nå riktig, og noe man må ta med i regnestykket. Samtidig vil det være veldig viktig for produsentene å kunne levere ut de bilene som allerede er blitt bestilt og få inn cash. Det rapporteres fra Norge og resten av verden at Tesla gjennomfører kontaktløs overlevering, samt hjemmelevering. Noe som hjelper på i denne situasjonen..
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Det er jo nå endel på Facebook grupper som ut fra salgstall på Audi E-tron 50, regner med det er game over for Tesla

Det var også flere poster om at Model Y ikke kommer til å selge noe særlig på grunn av mange konkurenter

Kan ikke si jeg er helt overbevist av disse «analysene».
Det ble vel solgt ca 1000 Model 3 i mars, og det er en model som egentlig er dødsdømt av en lignende gruppe eksperter.

kodax

Hæ, kan Facebook ta feil?? :) Artig med alle disse folkene som stadig vekk tror at "sitt" selskap er best og er på vei til å vinne elbil-kampen, totalt blottet for forståelse av at Tesla er så langt foran på omtrent alle måter at disse selskapene sannsynligvis vil ha problemer med å ta igjen Tesla noen gang, og mest sannsynlig må være fornøyd dersom de klarer å bli underleverandører til "softwareselskaper" som blir de faktiske leverandørene av bilene til kundene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA