Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil nybilprisene stige 50% til høsten?

Startet av Trekkoppbil, onsdag 18. mars 2020, klokken 19:22

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Før nyttår mente Spetalen at Euro kan komme opp i 15 kroner:
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wPp5pL/spetalen-jeg-tror-kronen-kommer-til-aa-kollapse-totalt

Det er kroneverdien som er viktig for bilprisene våre. Nå spørs det om den flotte oljealderen hvor nordmenn kunne kjøre rundt i ekslusive el-biler er forbi.

Da Tesla lanserte model S rundt 2009, med prisantydning på 50 000usd, så kosta en dollar 5-6 kroner, og man kunne ha håp om å få kjøpe en dollar for rundt 5 kroner. Da bilen endelig kom på norske veier var prisen ca 450 000kr ++, og man måtte nesten opp i 500 000 for å få med det mest nødvendige utstyret. Siden er prisene gått oppover.

Da jeg kjøpte min første Leaf på nyåret 2014, kosta dollaren 6 kroner, og bilen kosta 16 000usd på Ebay.
Siden den gang er dollaren gått opp 50% til 9 kroner.

Nå kan det set ut som at dollaren er i ferd med å legge på seg ytterligere 50%.

Dollaren var oppe i 11,91kr i ettermiddag, flg Google.

Nå er det 20 år sida Peak Oil i Nordsjøen, og produksjonen er gått drastisk nedover. I mellomtida har det vært perioder med svært høye oljepriser og bonanza der man har brukt masse penger på leiting i barentshavet, hvor man har drøssevis av tomme brønner mellom hvert funn, og når man finner noe, så er det for dyrt å utvinne.  Penga har vært der, så man har holdt det gående, på tross av att det meste av olja er pumpa opp.
Nå synker oljeetterspørselelen i verden, og produksjonen økes.  Det kan bety slutten på oljeeventyret vårt.
Vi har en rekke oljeserviceselskaper som har titalls milliarder med gjeld, og ca null i egenkapital. Det kan være mye offshore-virksomhet som rakner.
Rett nok har vi noen store oljefelt som vil produsere i mange år, men det kan bli en slags restproduksjon.
På mange måter trudde jeg for 20 år sida at gassproduksjon til dels ville overta, etterhvert som vi går tom for olje, men gassen har hatt liten verdi de siste åra.
Nå sitter vi igjen med oljefondet, så får vi se åssen det fungerer.

(Nå setter det jeg det veldig på spissen. Det er mange andre omstendligheter som påvirker bilprisene, og det er ikke sikkert valutasvingene blir så store, så jeg holder det som sannynlig at det som trekker prisene ned, oppveier valutasvingninger som trekker prisene opp)

Ingeniøren

Oljefondet bruker de vel opp i Conona tiltak om dagen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amatøren

Og det som er igjen vil jo Miljøpartiet De Gale gi til miljøtiltak i utlandet...

Ikke sikre våre pensjoner.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Må jo se det positive i dette også.

Rekordlav pris på Diesel og rekordhøy pris hurtiglading og bompenger på elbil bør inspirere til å beholde dieselbilen og satse på en #bomfrie L1-L7e kjøretøy i stedet.

Nå er tiden inne til å ta vare på det en har, og utsette kostbare kjøp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. mars 2020, klokken 07:13
Oljefondet bruker de vel opp i Conona tiltak om dagen...
Andre land låner penger og trykker penger, men vi kan altså bruke av et overskudd som resten av verden ikke har.

JEG tror vi klarer oss fint ;)

goggo

Jeg tror nybilprisene blir det minste problemet her for nordmenn flest.
Spørs om det blir mye nybilsalg i det hele tatt framover, da folk rett og slett ikke får råd.

Vi har liten egenproduksjon av mat  og andre viktige saker i Norge, så kostnadsnivået generelt blir veldig høyt når alt skal importeres med disse valutakursene.

Nå er nok tida til å ta godt vare på den bilen man har, det være seg diesel eller bensin eller elektrisk.


mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Nåja. Selv om det som skjer nå er helt texas, og kan få uante konsekvenser, så regner jeg med ting vil gå seg til etterhvert. Oljeprisen vil nok i løpet av noen måneder, stabilisere seg på et høyere nivå enn i dag, og Norge har midlene og kompetansen til å benytte mulighetene i en svak krone til å øke innenfor produksjon/industri og eksportere mer enn i dag, i stedet for å "kun" drive med utvikling og salg. Vi kan slutte å bruke India som IT-avdeling, og vi kan eksportere laks som aldri før. Vi har også en fantastisk natur som gjør oss attraktive innenfor turisme - iallfall hvis dette betyr priser som utlendingene kan leve med. Så sant reisenæringen ikke har blitt forandret for alltid, da. Sånn. Enkelt oppsummert.  :laugh:

Klykken

Tror nok den vanlige mannen i gata bør omprioritere litt nå ja og heller sørge for å ha det nødvendigste i orden og unngå store investeringer. I alle fall om dette pågår i nærmere ett år som det er spådd. Den verste kollapsen i verdensøkonomien har nok ikke kommet enda - følg med på USA og hva som kan komme til å skje der om en tid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DagfinnN

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 19. mars 2020, klokken 08:40
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. mars 2020, klokken 07:13
Oljefondet bruker de vel opp i Conona tiltak om dagen...
Andre land låner penger og trykker penger, men vi kan altså bruke av et overskudd som resten av verden ikke har.
JEG tror vi klarer oss fint ;)
Her stemmer IKKE regneferdighetene med yrkestittelen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: Amatøren på torsdag 19. mars 2020, klokken 08:27
Og det som er igjen vil jo Miljøpartiet De Gale gi til miljøtiltak i utlandet...
Ikke sikre våre pensjoner.
Regner dette er skrevet for å provosere.
Men løses ikke verdens miljøproblemer, blir det mange som ikke har bruk for pensjonen sin.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Vi har turbulente tider foran oss. Både på kort og lang sikt. Det vil vel være effekter som drar prisen opp (dårlig valutautvikling og dyrere produksjon), mens lavere etterspørsel vil motvirke dette. Samt en uhorvelig mengde med tilleggsfaktorer som drar både opp og ned.

Veldig mange vil være avventende.

1000kwh

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. mars 2020, klokken 09:51
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 19. mars 2020, klokken 08:40
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. mars 2020, klokken 07:13
Oljefondet bruker de vel opp i Conona tiltak om dagen...
Andre land låner penger og trykker penger, men vi kan altså bruke av et overskudd som resten av verden ikke har.
JEG tror vi klarer oss fint ;)
Her stemmer IKKE regneferdighetene med yrkestittelen.
Tenkte du på "ingeniøren"?

Har en følelse av at det er mange ingeniører her inne, men kan hende jeg tar feil.

En ting er sikkert at de rike fortsatt er de rike etter dette er over. Det har vel de siste krisene vist oss. De svakeste faller helt av vogna..

JorgenM

USD er vel ikke så relevant da det selges svært få US-biler i Norge. Tesla har vært et lite unntak, men det blaffet virker å være over nå. Euro er vel mer relevant.


Personlig ønsker jeg langvarig sterk USD og svak NOK da begge i husstanden mottar lønn fra USA. Vi har hatt pene lønnsøkninger de siste månedene og årene for å si det sånn :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. mars 2020, klokken 07:13
Oljefondet bruker de vel opp i Conona tiltak om dagen...

Tror jeg ikke siden det regjeringen så langt har vedtatt å bruke er mindre enn økningen i verdien av "Oljefondet" uttrykt i kroner de siste dagene!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: JorgenM på torsdag 19. mars 2020, klokken 13:31
USD er vel ikke så relevant da det selges svært få US-biler i Norge. Tesla har vært et lite unntak, men det blaffet virker å være over nå. Euro er vel mer relevant.


Personlig ønsker jeg langvarig sterk USD og svak NOK da begge i husstanden mottar lønn fra USA. Vi har hatt pene lønnsøkninger de siste månedene og årene for å si det sånn :+1:
Blaffet som altså var Norges 2. mest solgt bilmerke i 2019? :)

Beklager, men Euroen er vel minst interessant akkurat slik situasjonen er nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA