Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

elektrolux

Redd for at enkleste og beste en kan gjøre i slike tilfeller er å se etter alternativ plass å bo. Eventuelt kjøpe en ladefri bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emurof

Sitat fra: olemm på tirsdag 20. april 2021, klokken 01:27Jepp, har kjøpt leilighet i nybygg hvor dette har skjedd! Først fikk vi prisliste på tilvalg, hvor det stod at ladepunkt på garasjeplass kostet 50 000,- jeg fikk forhandlet meg fram til å få dette inkludert. Noe jeg fikk. I etterkant fikk jeg beskjed at utbygger hadde valgt Ohmia isteden, snakk om å føle r*vkjørt. Tok en lang prat med ansvarlig hos utbygger, som ikke så problemet, for jeg måtte jo skjønne at «jeg kunne lade så mye jeg ville, til fastpris. Det var jo en kjempegod løsning» jeg skal ihvertfall gjøre mitt for å komme ut av den avtalen så raskt det lar seg gjøre. Noen burde starte en Facebook-gruppe, som heter «UT med Ohmia», hvor man kan henvende seg for å få bistand til å kvitte seg med denne løsningen. Er mange elbileiere som blir sittende fastlåst i svinedyre ladeløsninger.

Skulle ikke forundre meg om utbygger får prosenter av inntektene til Ohmia i disse tilfellene. Korrupsjon og svindel hele veien.

Wabby

Sitat fra: emurof på onsdag 14. april 2021, klokken 11:21
Sitat fra: Kenny på tirsdag 13. april 2021, klokken 19:25Er det noen som har erfaringer med Ohmiaavtaler som inngås direkte med utbygger, og lovligheten av disse?

Har nemlig sett flere eksempler på at det i prospekter for nybygg reklameres med nettopp Ohmia Charging.
En ting er kortvarige avtaler utbygger inngår, men avtalen med Ohmia setter tross alt klare begrensninger på bruken av egen parkeringsplass, tenker da spesielt på dette med fast bil per lader samt at man i prinsippet er forhindret i å sette opp en egen lader.
I tillegg virker det som en avtale det kan være krevende å komme seg ut av, ref. krav til flertall samt en kunstig høy utkjøpssum.

Dette er ekstremt kynisk. De vet at flere og flere innser at Ohmia er en elendig løsning, men for utbyggere blir det en billig løsning der de kan kutte kostnader og likevel "tilby lading".

Ohmia og utbygger inngår altså i en allianse der begge tjener penger på å svindle boligkjøpere.

Er det lov? Sikkert. Burde det være det? Nei.

Høres ut som fortum og fjernvarme i Oslo. De kommer kuk i hånd sammen med OBOS og leverer en 10 års avtale samtidig som de har balletak på ENOVA som nekter støtte på bergvarme pga fjernvarme finnes som alternativ.
For å ikke snakke om at samtlige avsuger NVE for en konsesjon som baserer seg på strømpriser... Som gjør at fjernvarme vil bli bare dyrere og dyrere nå som vi har blitt skakkjørt av ACER. HOI!!!
TM3P 2021 - Oslo

Wisd0m

Noen som har sett nye tilbud fra Ohmia? Har de kommet med en "revidert" forretningsmodell hvor ikke bare de som lader betaler?

Griffel

#169
Sitat fra: Wisd0m på mandag 19. juli 2021, klokken 16:16
Noen som har sett nye tilbud fra Ohmia? Har de kommet med en "revidert" forretningsmodell hvor ikke bare de som lader betaler?

Kun sett på hjemmeside.

For å tilpasse seg lover og regler er det nå et abonnement uten fast ramme for infrstruktur som tegnes med borettslaget/sameie og en månedspris for bruker. Denne siste er da basert på kjørelengde (ikke kWh) og dekker forbruk + selve ladestasjonen som da eies av Ohmia.

Hva det egentlig koster i sum over felleskost og egenbetaling blir vanskelig å vurdere. Spesielt siden det også er et spørsmål om hvor godt en kan utnytte et slik abonnement som er basert på biltype og km.

Har du da en MG og kjører 8000 km/år og lader mest hjemme betaler en 399/mnd (i 2021) = 6kr/mil om en utnytter abonnementet 100% eller ca. 9kr/mil om en kjører litt over 5000 km/år. Nå dekker jo da dette også leie av selve ladestasjonen.

Med 5000 km/år blir pris pr, mil ca 7 kr. eller litt over 3000km/år 12 kr/mil.

Det er også uklart om en kan ha veksle mellom to biler på plassen eller tillate en gjest å lade.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Ved at avtalen er basert på km, ikke faktisk forbruk av strøm vil den forhåpentligvis ikke øke med økte strømpriser? Trenger ikke tenke endret nettleie fra neste år.

Det er jo noe. 😀
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

Ja når prisen i utgangspunktet er satt med god høyde er behovet for regulering av pris mindre, og hvordan abonnementsavgiften reguleres går ikke fram.

Siden mye av avgiften er leie av ladestasjon gjør jo strømprisen i seg selv mindre utslag.

Nå har vel mange av fellesgarsjer allerede effekt tariff på nettleie, og en må tro at Ohmia tilpasser tilgjengelig effekt slik at de kan tjene inn litt på den ordningen også for de som nå får en slik ordning.

Er det noen med erfaring med den nye modellen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kenny

Da ser det faktisk ut som om Ohmia har hørt på sine kunder:
SitatDere har talt, og vi lytter!
22. februar endrer vi våre ladeabonnement til å være basert på antall kilowattimer du bruker.

Den gode nyheten er at abonnementet vil ha den samme faste og forutsigbare prisen som før, samtidig som det blir mer fleksibilitet og åpenhet rundt strømforbruket. I tillegg introduserer vi roll-over, hvor kilowattimer (kWt) du ikke har benyttet overføres til neste periode*.
Les mer på https://www.ohmiacharging.no/landingssider/ladeabonnement-kwt/

En positiv effekt er at den kunstige begrensningen om at det kun er tillatt å lade én bil per lader forsvinner, noe som for min del gjør det litt enklere å svelge at man er fastlåst til en leverandør.

Men fortsatt spent på hvor enkelt det i praksis er å gjøre endringer i ladeabonnementet når man ser at man ligger under eller over kvoten, spesielt sett opp imot overføringen av ubrukte kilowattimer.

Seramino

Ja, nå ser man hva man betaler for. Har sagt opp abonnementet etter at jeg så at det var 249kr k mnd for 50 kWh, jeg kan altså lade bilen fra tom til full en gang i mnd for 249 kr!! Så får klare meg på andre måter fremover i en kort periode trodde jeg.

Har kjøpt selveierleilighet i nybygg samt kjøpt med parkeringsplass i fellesgarasje. Til min store forskrekkelse ser jeg at utbygger har inngått avtale med ohmia. Virker som om det er umulig å bli kvitt de, kan de tvinge på oss slike avtaler når man har kjøpt selveier samt kjøpt med p-plassen? Bør vel kunne gjøre som jeg vil med den?

TB

Det er utbygger eller styret som har inngått avtalen med Ohmia. De kan svare om avtalen kan endres.

Nå er  strømpris bare en liten del av månedsavgiften? Hovedsakelig nedbetaling av anlegget vil jeg tro?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Alle avtaler kan endres, spørsmålet er jo hva det koster.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wisd0m

Sitat fra: Seramino på søndag 13. februar 2022, klokken 23:48
Ja, nå ser man hva man betaler for. Har sagt opp abonnementet etter at jeg så at det var 249kr k mnd for 50 kWh, jeg kan altså lade bilen fra tom til full en gang i mnd for 249 kr!! Så får klare meg på andre måter fremover i en kort periode trodde jeg.

Har kjøpt selveierleilighet i nybygg samt kjøpt med parkeringsplass i fellesgarasje. Til min store forskrekkelse ser jeg at utbygger har inngått avtale med ohmia. Virker som om det er umulig å bli kvitt de, kan de tvinge på oss slike avtaler når man har kjøpt selveier samt kjøpt med p-plassen? Bør vel kunne gjøre som jeg vil med den?
Har du funnet ut også hvor mye 299 og 399 pakkene inneholder? Interessant å se hvor mye som er fast og hvor mye som er per kWh.

stiAn80

Da har de endret prismodell. For vårt sameie som valgte Ohmia før endringene i loven gjelder disse månedsprisene:

249,- for 50 kWh
349,- for 85 kWh
449,- for 135 kWh
549,- for 200 kWh
599,- for 270 kWh
649,- for 335 kWh
749,- for 420 kWh
849,- for 500 kWh
949,- for 585 kWh
1049 for 670 kWh
1199,- for 835 kWh

Billig for de som kjører mye, dyrt for de som kjører lite. Ser også ut til at etableringsgebyret på 4.990,- er tatt bort.





Lars C. Krogenæs

Ikke for å reklamere for Ohmia, men husk at dette også inkluderer leie av boks.

Hvis vi antar en normal utsalgspris på boks til 17.000 kr, med en forventet levetid på 10 år, blir det 1700kr i året med en forenklet nedskriving. Det igjen gir en pris på 140kr per mnd. Tar vi med et normalt administrasjonsgebyr på 60kr per mnd i borettslag/sameier, får vi en pris på 200kr som dekker boks/admin, mens 49,- da dekker strøm.

Det gir en pris på ca. 1 kr per kWt ved et uttak på 50kWt.

1199 kr for 835 kWt gir da en kWt pris på 83øre hvis man treffer riktig. Nå vil antagelig mange ikke nå taket av sin "kvote", så noe dyrere vil det bli. Antagelig vil man ha boksen i mer enn 10år også...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Daniel_0007

#179
Syns de nye prisene til ohmia ikke er så verst, der jeg bor nå måtte vi betale 20k for ladeboksen og nå betaler vi 2,50 per kwh fordi strømprisene er høye så hvis vi hadde hatt ohmia så hadde jeg spart de 20k og betalt mindre for lading.
Forresten de prisene han over skrev er ikke samme som står på siden til ohmia, der står det 249 for 85kwh og 399 for 200
Men er litt frekt av ohmia og tilby lavere pris for nye avtaler enn hvis man har eksisterende.

https://portal.ohmiacharging.no/public/pricecalculator?a=1084
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA