Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:56
Dette betyr vel at leiekostnaden må deles i fire:

  • Oppgraderingskostnad for strømnettet hvis relevant
  • Ladeinfrastrukturkostnader slik som fremføring i garasje og evt. felles styring av ladeløsningen
  • Etableringskostnad for det enkelte punktet, dvs. ladeboks og tilkobling
  • Strømkostnad
Hvor regningen for de ulike delene havner må så avklares, men her er det nok slik at alt ikke skal havne hos elbilisten.

Det er allerede avklart.

Strømnett betales av alle.

Ladeinfrastruktur betales av alle som har/disponerer parkeringsplass.

Ladepunkt betaler av hver enkelt som skal etablere lading på egen plass, eventuelt av boligselskapet som helhet hvis det bare er parkeringsplasser på deling.

Strømkostnad betales av den som lader.

Carl Anton Stenling

#106
Jeg tolker også departementets svar omtrent slik som du angir. Det er nok først og fremst fordeling blant de som har mulighet for parkering for øyeblikket eller senere som krever litt mer analyse for det enkelte boligselskapet. Her vil vedtekter etc. måtte vurderes og man må se på hvordan fordelingsmekanismene for plasser er utformet. Hvis alle plassene er fast tilknyttet til seksjoner er saken enkel og det er tydelig hvilke seksjoner som skal bidra.

For tilfeller med noen få fellesplasser for lading kan fordelingen av kostnader bli noe annerledes enn du skisserer avhengig av hvordan tilgangen til disse plassene er regulert.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

algron

#107
Den følelsen når man akkurat har kjøpt elbil, og styret annonserer at de går for Ohmia..
Det litt rare med det er at borettslaget har veldig god økonomi og nesten 200 andelseiere, så det burde da være mulig å få til en løsning der fellesskapet ender opp med å eie anlegget, til fordel for alle som til slutt blir pressa over på elbil av staten.

elektrolux

Sitat fra: algron på torsdag 25. februar 2021, klokken 10:55
Den følelsen når man akkurat har kjøpt elbil, og styret annonserer at de går for Ohmia..
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wisd0m

Sitat fra: algron på torsdag 25. februar 2021, klokken 10:55
Den følelsen når man akkurat har kjøpt elbil, og styret annonserer at de går for Ohmia..
Det litt rare med det er at borettslaget har veldig god økonomi og nesten 200 andelseiere, så det burde da være mulig å få til en løsning der fellesskapet ender opp med å eie anlegget, til fordel for alle som til slutt blir pressa over på elbil av staten.
Informer styret om artikkelen på nrk.no og elbil.no, så får de velge selv om de tar risikoen med å la det gå gjennom. Styret kan jo risikere å bli sittende personlig ansvarlig for noe de innfører med viten som er imot loven.

algron


Lars C. Krogenæs

Bare for å oppklare: Ohmia bryter ikke loven. Det er det styrene som gjør dersom de inngår slike avtaler.

Så kan vel styret stilles økonomisk ansvarlig dersom de ikke følger loven.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Carl Anton Stenling

Dersom Ohmia fortsetter å markedsføre en annen lovforståelse enn den gjeldende så skal man ikke se bort fra at Ohmia kan ha opptrådt på tvers av markedsføringslovgivningen.

Det kan også være et spørsmål om Ohmia har rett til å kreve inn full betaling fra eierne av boenhetene basert på en avtale med boligselskapet som går på tvers av lovgivningen for eierseksjonssameier og borettslag. Det er ikke urimelig å forvente at Ohmia selv sørger for å avklare hvorvidt de har en gyldig avtale med boligselskapet, dvs. en avtale som boligselskapet lovlig kan inngå.

Dette blir vel omtrent som om jeg tegnet kjøpsavtale for en bil som skulle betales av naboen. Det er ikke sikkert at selgeren har så mye krav å rette mot naboen selv om jeg hadde påstått at naboen skulle betale.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Wisd0m

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 28. februar 2021, klokken 00:41
Bare for å oppklare: Ohmia bryter ikke loven. Det er det styrene som gjør dersom de inngår slike avtaler.

Så kan vel styret stilles økonomisk ansvarlig dersom de ikke følger loven.
Det er vi enige i. Problemet er at Ohmia villeder mange styrer, spesielt hvis de nå ikke retter seg. Endel av de andre aktørene på markedet legger det mer opp til styret/valg på årsmøte om infrastruktur skal finansieres av fellesen i sameie. Derimot er slagordet til Ohmia "rettferdig lading  i borettslag og sameie". De det har tenkt har allgid vært å legge opp til å friste styret til å bryte eierseksjonsloven paragraf 29. Heretter så bør de iallfall informere om at løsningen deres ikke kan brukes av sameiene og borettslagene lovlig, men da spørs det hvor mye penger de tjener.

Det sentrale ligger på informasjon og markedsføring hos Ohmia. Et styre ville ikke gått inn på en avtale som de hadde fått presentert som ulovlig fordeling av kostnader. Sånn sett er det kanskje villedende markedsføring?

algron

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 28. februar 2021, klokken 00:41
Bare for å oppklare: Ohmia bryter ikke loven. Det er det styrene som gjør dersom de inngår slike avtaler.

Så kan vel styret stilles økonomisk ansvarlig dersom de ikke følger loven.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal argumentere for at styret bryter loven  :-\

cforoe

Jeg tror dessverre man ikke får en avklaring før denne saken prøves rettslig. Og da må noen saksøke et borettslag/sameie som har inngått avtale med Ohmia slik at den avtalen blir prøvet for en domstol. Og det er vel mest nærliggende at det er Elbilforeningen som tar den oppgaven på vegne av medlemmene.

algron

Meldte meg inn. Håper en andel av kontigenten går med til å prøve problemstillingen i systemet.


Wisd0m

Sitat fra: algron på tirsdag 02. mars 2021, klokken 20:05
Meldte meg inn. Håper en andel av kontigenten går med til å prøve problemstillingen i systemet.
Jeg er også medlem, av samme grunn at jeg ønsker disse ladeløsningen dit peppern gror.

Om Ebilforeningen hadde tatt en sak til retten, med noen villige hadde det kanskje vært den beste og mest effektive løsningen.


Lars C. Krogenæs

#119
algron: Her har du noen viktige punkter:

§ 8-8.Oppgåver for styret
Styret skal leie verksemda i laget i samsvar med lov, vedtekter og vedtak i generalforsamlinga. Styret kan ta alle avgjerder som ikkje i lov eller vedtekter er lagde til andre organ.

Dette betyr at Styret må følge norsk lov, samt vedtekter og vedtak gjort av generalforsamlingen. Det viktig å vite at loven står over vedtekter og vedtak. Laget kan mao ikke ha vedtekter eller gjøre vedtak som strider mot norsk lov. 

§ 12-1.Skadebotansvar
(1) Den som i eigenskap av styremedlem, forretningsførar, granskar eller andelseigar valdar tap forsettleg eller aktlaust for laget, andelseigarar eller andre under utføringa av oppgåva si, har plikt til å bøte tapet. Det same gjeld for medlem av andre organ som er skipa etter vedtektene.

Et styremedlem eller forettningsfører som påfører borettslaget eller en andelseier et tap med forsett eller aktløshet kan bli erstatingspliktig. Hvis du som andelseier gjør styret oppmerksom på loven, og at de er i ferd med bryte loven, som vil påføre deg et tap, stiller du enda sterkere i en domstol senere. Da har styret gjort dette med forsett.

Det som evt. kan redde styremedlemmet er at ladeleverandøren visste at avtalen var i strid med borettslagsloven.

§ 8-16.Representasjon og fullmakt
(1) Styret representerer laget utetter og teiknar føretaksnamnet. Styret kan gi styremedlemmer eller forretningsførar rett til å teikne føretaksnamnet. Slik fullmakt kan når som helst kallast tilbake.
(2) Forretningsføraren representerer laget utetter i saker som gjeld den daglege leiinga.
(3) Har nokon som representerer laget utetter etter første og andre ledd, ved disposisjon på vegner av laget gått ut over sitt mynde, er disposisjonen ikkje bindande for laget når laget godtgjer at medkontrahenten forstod eller burde ha forstått at myndet blei overskride, og det ville stride mot heider og god tru å gjere disposisjonen gjeldande.

Styret har fullmakt til å inngå avtaler på vegne av borettslaget. Dersom styret går utover sin myndighet (opptrer i strid med norsk lov, vedtekter og vedtak fra årsmøtet) er ikke disposisjonen gyldig dersom medkontrahenten (Avtalemotparten) forstod eller burde forstå at myndigheten ble overskredet, og at det derfor ville være uredelig å påberope seg avtalen. Det vil dermed være god grunn til at styret bare kan se bort fra avtalen med ladeoperatøren.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA