Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Wisd0m på fredag 19. februar 2021, klokken 10:09
Vi er så "heldige"  å ha fått tilbud fra Ohmia. Jeg har sendt følgende epost til Ohmia siden styret ønsker å fjerne eksisterende ladere.
Vil være en bedre vinkling å unngå styret i borettslaget signerer avtalen, enn at Ohmia skal trekke avtalen.

En slik sak bør opp på generalforsamling, enten ordinær, eller ekstraordinær. Gå i dialog med styret, og få frem alternativer til Ohmia sin løsning. Det vil trolig lønne seg å selv eie anlegget. Ohmia driver ikke veldedighet, de finansierer løsningen og tjener inn investeringen over mange år. I de tilfeller det få beboere ønsker ladeplass vil det gå mange år før Ohmia går i pluss. Slik sett vil løsningen utsette utgiftene, men pass på at ikke Ohmia kan justere opp prisen mye for de beboere som skal benytte løsningen.

Ohmia setter begrensninger på hvor fleksibel løsningen kan være:
- Kan bare lade en bil pr. ladepunkt. (beboer med flere ladbare biler må betale dobbelt.)
- Gjester kan ikke låne beboer sitt ladepunkt.
- Ved bytte / salg / endring av plasser koster det 5000 kr i avgift bytte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på lørdag 20. februar 2021, klokken 10:30

Ohmia setter begrensninger på hvor fleksibel løsningen kan være:
- Kan bare lade en bil pr. ladepunkt. (beboer med flere ladbare biler må betale dobbelt.)
- Gjester kan ikke låne beboer sitt ladepunkt.
- Ved bytte / salg / endring av plasser koster det 5000 kr i avgift bytte.
Dette viser jo hvor tullete løsningen til Ohmia er. Hvem vil ha ett så lite fleksibelt opplegg. Hvordan kontrollerer de at reglene blir fulgt dog?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

charge365 er jo "up there" også må sies.

Ikke ofte jeg er for regulering, men man trenger en regulering i ladebransjen, her er det 3,5 kr + 1 kr minuttet i idle time om du ikke flytter bilen det sekundet du er ferdiglada....  De bestemte også å ha ladere på deling, istedenfor ladere dedikert selv om folk har faste plasser... dyrt var det også.

Wisd0m

Sitat fra: TB på lørdag 20. februar 2021, klokken 10:30
Sitat fra: Wisd0m på fredag 19. februar 2021, klokken 10:09
Vi er så "heldige"  å ha fått tilbud fra Ohmia. Jeg har sendt følgende epost til Ohmia siden styret ønsker å fjerne eksisterende ladere.
Vil være en bedre vinkling å unngå styret i borettslaget signerer avtalen, enn at Ohmia skal trekke avtalen.

En slik sak bør opp på generalforsamling, enten ordinær, eller ekstraordinær. Gå i dialog med styret, og få frem alternativer til Ohmia sin løsning. Det vil trolig lønne seg å selv eie anlegget. Ohmia driver ikke veldedighet, de finansierer løsningen og tjener inn investeringen over mange år. I de tilfeller det få beboere ønsker ladeplass vil det gå mange år før Ohmia går i pluss. Slik sett vil løsningen utsette utgiftene, men pass på at ikke Ohmia kan justere opp prisen mye for de beboere som skal benytte løsningen.

Ohmia setter begrensninger på hvor fleksibel løsningen kan være:
- Kan bare lade en bil pr. ladepunkt. (beboer med flere ladbare biler må betale dobbelt.)
- Gjester kan ikke låne beboer sitt ladepunkt.
- Ved bytte / salg / endring av plasser koster det 5000 kr i avgift bytte.
Enig. Jobber på flere plan. Vi får se om jeg kommer gjennom hos styret. Problemet er nok at vi ikke er et flertall med elbil. Selv om det er mange med elbil så er det nok neppe flertall.

elektrolux

Nettopp. Dermed kunne altså et Zapcharger anlegg ikke bare eliminert kravet om nytt inntak, men også mulighet for å holde byggets forbruk innenfor en hyggeligere tariff slik at ladekosten / bruker holdes på et minumum.

Vi har brukere i vårt sameie som betaler 50-300 kr halvåret i strøm fra Zapchargeren sin
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 20. februar 2021, klokken 11:30
Enig. Jobber på flere plan. Vi får se om jeg kommer gjennom hos styret. Problemet er nok at vi ikke er et flertall med elbil. Selv om det er mange med elbil så er det nok neppe flertall.
Å legge frem hva løsningen faktisk vil koste vil være nyttig, slik at beboere kan bestemme hva de ønsker.

Må sette opp oversiktlig, slik at det er enkelt å se hva det vil koste.

Noen eksempel tall:
Kostnader ved eierskifte, 5000 kr i avgift.

Ohmia for x antal km,  599,- /mnd. Etableringskostnad: 4990,-
For 5 år 599 pr mnd = 35 940  + 5000 = 40 940

Ved å eie løsningen selv:
Etableringskostnad var 21 500 (typisk kostnad for en Zaptec ladeboks.)
Nedbetaling pr år 650,-
Strøm ca 2000 kr pr år (varierer med kjørelengde og strømpris)

For 5 år 650 * 5 = 3250 + 10 000 + 21 500 =  34 750

Dvs, med å vise til hva det faktisk koster, se på alternativer kan det løses på andre måter også.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

En styreleder som beklager seg over kostnadene borettslaget kan påføres. Og som omfavner «nullkostnadløsninger» slik Ohmia tilbyr.

https://www.nettavisen.no/okonomi/dieselbileiere-kan-fa-50-000-kroner-i-elbilregning-helt-forkastelig/s/12-95-3424091442
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Typisk bakstreversk pensjonist. Det er mange investeringer i borettslag som ikke er ønsket av alle. Skal det være slik at man bare betaler for det man er interessert i, så blir det vanskelig å få til ting.

Skjønner ikke at selskap som Ohmia får lov til å fortsette å omgå lovverket slik de gjør. I praksis setter de felleskostnaden til 0 og skyver alt over på forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Det nevnes ikke firmanavn, men vi vet vel alle hvem......
Sitat fra: elbil.no på onsdag 24. februar 2021, klokken 15:30
Ulovlig fordeling av kostnader i leieavtaler for elbillading

Mange boligselskap inngår leieavtaler på ladeanlegg med selskaper som fordeler kostnadene i strid med loven. Det konkluderer Elbilforeningen med etter at Kommunal- og regionaldepartementet har publisert en tolkning av laderetten.

Source: Ulovlig fordeling av kostnader i leieavtaler for elbillading
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Wisd0m

Sitat fra: Orbit på onsdag 24. februar 2021, klokken 16:27
Det nevnes ikke firmanavn, men vi vet vel alle hvem......
Sitat fra: elbil.no på onsdag 24. februar 2021, klokken 15:30
Ulovlig fordeling av kostnader i leieavtaler for elbillading

Mange boligselskap inngår leieavtaler på ladeanlegg med selskaper som fordeler kostnadene i strid med loven. Det konkluderer Elbilforeningen med etter at Kommunal- og regionaldepartementet har publisert en tolkning av laderetten.

Source: Ulovlig fordeling av kostnader i leieavtaler for elbillading
I dag blir det fest! 😁

Carl Anton Stenling

Dette betyr vel at leiekostnaden må deles i fire:

  • Oppgraderingskostnad for strømnettet hvis relevant
  • Ladeinfrastrukturkostnader slik som fremføring i garasje og evt. felles styring av ladeløsningen
  • Etableringskostnad for det enkelte punktet, dvs. ladeboks og tilkobling
  • Strømkostnad
Hvor regningen for de ulike delene havner må så avklares, men her er det nok slik at alt ikke skal havne hos elbilisten.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Wisd0m

Står vel rimelig klart hvor kostnadene skal havne fra departementet, og nå har de fastsatt at kostnader er kostnader. Uavhengig hva du kaller det, leasing, leie, strømpåslag..

Orbit

Ohmia sitt tilsvar:
Sitat fra: https://www.nrk.no/vestland/elbilforeningen-jublar-for-ny-lovtolking_-_-ein-stor-siger-for-elbilistar-i-burettslag-1.15385997Ohmia Charging svarar slik:

– Som departementet ønsker vi at alle skal ha moglegheit til å lade elbilen heime til ein fornuftig og rettferdig kostnad. Vi kan ikkje sjå at presiseringa vil ha noko betydning for vår forretningsmodell, kor elbilistane kjøper abonnement på talet på kilometer dei køyrer. Kostnadane på sjølve anlegga tek vi i heilskap på vår kappe, seier adm.dir. Eirik Grøstad.

Samtidig sier deres egen tekniske sjef (dvs skyter selv selv i foten med)
Sitat fra:

https://www.youtube.com/watch?v=5TBZDVQlXZY&t=26
Det er infrastrukturen som vi leverer [..] som er kostnadsdrivende.

Det samme gjentas i et seminar der også Elbilforeningen er med, som gir inntrykk av at også de liker Ohmia sin forretningsmodell. Det var vel ikke helt heldig håndert av foreningen?

https://www.youtube.com/watch?v=gOZ3LyraAmk&t=1465
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carl Anton Stenling

#103
Vi får vel gi Ohmia litt tid til å fordøye departementets tolkning.

Forhåpentligvis blir Ohmias markedsføring fremover mer i tråd med de faktiske forholdene. Det er jo fortsatt mulig å drive utleievirksomhet for ladeanlegg bare man sørger for at regningene havner hos riktig mottaker.

Imidlertid er det nok slik at de fleste boligselskaper er tjent med å eie infrastrukturen selv hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Etter departementets klargjøring blir det sannsynligvis en del styrer som ser mer helhetlig på kostnadene og dermed tar bedre valg.

Elbilforeningen har forøvrig aldri vært spesielt positivt innstilt til de som leier ut i overkant dyre ladeløsninger. Lovreguleringene har endret seg slik at det nå har blitt enda mer ugreit å inngå slike avtaler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emurof

Bare å legge ned hele Ohmia. De bryter loven ved at kostnaden for felles infrastruktur veltes over på den som lader, og man betaler blodpris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA