Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

runeae

Borettslaget vårt har valgt Ohmia for elbillading og de holder på å installere anlegget.
På nettsidene til Ohmia er det lite å finne om priser og system. Eneste er en "kalkulator" med valg av type bil og forventet kjørelengde med forslag til abonnement. Ble ikke særlig klok av det. I tillegg til at min MG ZS EV ikke stod i oversikten. Prøvde å ringe å snakke med dem, men ble ikke noe klokere av det heller.
Noen som har erfaringer med dette selskapet som eier og drifter av ladeanlegg?
MG ZS EV 2020 -
Skoda Roomster 1.2 TSI 2013 - 2020
Citroën C4 Grand Picasso 2013
Mitsubishi Galant 2.0 stv. 2006 - 2013

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Enhanced

Se også https://elbilforum.no/index.php?topic=48678.0

Kanskje innleggene om Ohmia heller burde vært flyttet til denne tråden?

emurof

Ohmia har en "Hvilken avtale passer for deg?"-del på siden sin der du kan se hva du kan måtte betale:

https://www.ohmiacharging.no/

elektrolux

#4
Ser at det som ville kostet meg 800 kr i strøm på en Buddy med 8000 km i året ville kostet 5388.- via Ohmia

Altså nesten 7x så mye som reell strømkost.

Etter si 20 år ville jeg med Ohmia betalt 112 750 kr mot ca 45 000 kr for et Zapcharger anlegg.

Legger jeg inn Teslaen som spiser 3000 kr i strøm i året blir kosten 7788.- og "kun" en dobling av strømkosten som er akseptabel.

Over 20 år snakker vi likevel Kr 155760.- mot ca 55 000 kr for et Zapcharger anlegg.

Utregningene er forutsatt at styret eller en entusiast tar seg av behandlingen av brukerdata fra Zapcharger anlegget og en strømpris på 1 kr kWt og forbruk på Buddy på 100Whr/km og 250 Whr/km på Tesla. Det er videre forutsatt at et Zapcharger anlegg koster 25 000 kr ferdig installert/punkt. Det er ikke tatt hensyn til at en eier Zapchargeren og kan ta den med seg videre, eller at styret ofte legger inn 50 øre i påslag på reell strømpris for å ha en pott til vedlikehold av et Zapcharger anlegg.

Ut fra dette er konklusjonen min at Ohmia anlegg i et sameie er best for Ohmia og ikke beboeren. Vi snakker tross alt mellom 2000 og 4000 kr ekstra kostnad/år over en reell avregningsperiode som kunne vært brukt til helt andre formål. Faktisk ville dette doblet kostnadene i forhold til vårt selveid Zapcharger anlegg :(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wisd0m

Ser at MG ZS har kommet inn i oversikten hos Ohmia nå. 12000 km = 649 per måned. Altså nærmere 8000 i året. Det blir i best case 6,67 kroner i mila. I tillegg kommer hurtiglading. Kjører du 9000 kilometer blir det nesten 9 kroner mila. Hater virkelig å si det, men med Ohmia i garasjen spørs det om ikke dieselbil er like så greit. 14x0,6 = 8,4 kroner per mil.

Wibla

Ohmia må vel kunne betegnes som ren svindelvirksomhet, og bør for all del unngås!
2018 Tesla Model S 75D

runeae

#7
Laget meg en tabell etter alle kunstens regler..
Men jeg vet fortsatt ikke hva jeg vil få i et abonnement...

Må tas med en liten klype salt..
MG ZS EV 2020 -
Skoda Roomster 1.2 TSI 2013 - 2020
Citroën C4 Grand Picasso 2013
Mitsubishi Galant 2.0 stv. 2006 - 2013

Vaagen1

#8
Jeg bor i borettslag som har valgt Ohmia, noe jeg ikke er så fornøyd med. Etter det har jeg hatt en liten facebook-dialog med Ohmia Charging. Den ligger på facebooksiden deres og er således offentlig tilgjengelig. Jeg gjengir den her, fordi jeg mener den belyser litt av utfordringen med Ohima sine tjenester - de er etter mitt syn altfor dyre (jeg har rettet opp i noen skrivefeil i teksten under, som fortsatt ligger på facebook):

Vaagen1 (ikke mitt egtl. navn, selvfølgelig...):
Hei, jeg bor i borettslag som dessverre har valgt Ohmia som leverandør av ladetjenester. Hvordan kan dere kalle det rettferdig at:

- de som velger å abonnere hos dere, må subsidiere ladebokser som settes opp hos hver beboer enten de brukes eller ikke?

- dere bruker en kostnad på infrastruktur (ledningsnett), som ligger på omtrent det doble av det vi får tilbud om fra lokal entreprenør, som grunnlag for amortisering og eventuelt fremtidig utkjøp av anlegget? Er det her dere skal tjene penger, på å selge ledninger to ganger?

- at man ender opp med en «drivstoffkostnad» hos dere som er på nesten 90 % av hva det koster å drive samme bil med dieselmotor – skal ikke det være rimelig å kjøre på strøm?

- dere nekter å oppgi hvor mye strøm dere leverer? Dere vil kun diskutere kilometer. Prisstrukturen deres er lite gjennomsiktig og ugrei å forholde seg til.

Alle skjønner at Ohmia må tjene penger på sin virksomhet, problemet er bare at dere ikke har magemål. Det virker som dere utnytter en uklar markedssituasjon, som eksisterer akkurat nå, og forsøker å binde flest mulig til seg, i kontrakter det er dyrt å komme utav. Dere pakker inn tilbudene deres på en måte, som er vanskelig å trenge gjennom både for borettslagsstyrer og beboere. For meg fremstår Ohmia som opportunistisk, kortsiktig og litt «haiete».

Svar fra Ohmia Charging:
Hei, Vaagen1 (her har jeg igjen endret mitt navn)
Her ser jeg at det er endel misforståelser rundt både pris og hva vi tilbyr. Det er veldig forståelig når vi gjør ting på en litt annen måte enn mange av våre konkurrenter. For å klare opp i misforståelsene svarer jeg i lignende format:

-Først og fremst er det kun de som lader som betaler. Resten av infrastrukturen er det vi som tar alle kostnader for. Det er en både en teknologisk og finansiell risiko som hviler på våre skuldre, ikke boligselskapets.

-Angående kostnad for infrastruktur så er det vanskelig å kommentere innholdet i et tilbud vi ikke har innsikt i. På generell basis kan vi si at inngangsverdien på våre anlegg er høyere en hva tilfellet er for en typisk minimumsløsning. Det er fordi vi forbereder hver eneste parkeringsplass 100% for å kunne plugge til en lader på egen hånd på et senere tidspunkt. Derfor kommer alle utgifter ved elektrikerarbeid i anlegget i forbindelse med etableringen.
Mao: dersom dere kjøper ut anlegget i fremtiden trenger dere ikke å bruke en krone på etablering av ladepunkt da hele jobben er gjort. Da er det kun snakk om å betale prisen for selve laderen når behovet melder seg. En stor forskjell fra andre aktører er at vi ikke har utkjøpsplikt i våre anlegg. Kun en utkjøpsrett.

- Punktet ditt om «drivstoffkostnad» stiller vi oss ganske uforstående til. Hvor henter du denne informasjonen fra?

- Grunnen til at vi benytter oss av KM fremfor KWh er fordi strømprisen er en liten marginal kostnad i regnestykket som gjør det mulig å levere en ladetjeneste til våre kunder. Selve infrastrukturen, ladere, effektavgifter, drift, forsikring, utskiftinger, support, årlige kontroller osv, er langt mer kostnadsdrivende, og av en mer forutsigbar karakter enn strømforbruket. Når størsteparten av våre utgifter er forutsigbare, ønsker vi også at tjenesten vi leverer er enkel og forutsigbar.

Responsen så langt har vært veldig positiv, og vi føler det er naturlig å sammenligne vår tjeneste med evolusjonen av telekomtjenester. Der man før betalte pr "telesktritt", pr minutt eller pr megabyte"forbrukt internett" om man vil - til dagens virkelighet med fri tilgang til bredbånd, og noen få pakkeforskjeller som reflekterer ytterpunktene i forbruksmønsteret til folk.

-Vi har valgt å satse på en enkel modell hvor kun de som lader betaler, og at verdien kundene sitter igjen med er stor. Vi er langt fra kortsiktige ettersom kostnadene våre i forbindelse med installering av infrastruktur er såpass store. Det krever at vi har hver enkelt kunde i opptil flere 10-år før vi tjener noe som helst.

Jeg håper dette klarer opp i misforståelser du eventuelt skulle ha rundt vårt konsept. Kontakt oss gjerne på chatten om du skulle ha noen flere spørsmål 
Ønsker deg en god kveld!

Mine kommentarer til Ohmias svar: Vaagen1:
Hei, igjen, og takk for at dere tok dere tid til å svare. Jeg har noen kommentarer til det som er skrevet over:

-   Hvorvidt kun de som kan lade eller ikke skal betale for at det er mulig å få lading, er jo et følsomt spørsmål i alle borettslag. Generelt sett er det «en for alle – alle for en» som gjelder i borettslag, men dette må jo hvert borettslag finne ut av selv. Problemet med deres opplegg, er at dere i tillegg til ledningsnettet også setter opp ladebokser til kr 5.000 ved hver parkeringsplass, uansett om de som eier plassen tegner ladeabonnement eller ikke. Disse kostnadene må de som har ladeabonnement dekke (nødvendigvis, siden dere jo skal tjene penger). I tillegg må de som skal ha ladeabonnement betale kr 5.000 i tillegg for å benytte seg av sin boks. Det stemmer derfor for så vidt at kun de som lader betaler, men de betaler også for de som ikke lader. Motsatt rettferdig på en måte.

-   I vårt borettslag fikk vi et tilbud fra en stor, seriøs, lokal elektroentreprenør på installasjon av infrastruktur. Ikke Kjellerelektrikeren AS. Iflg. vårt styre var installert kapasitet den samme som dere ville stille opp med. Entreprenøren samarbeider med leverandør av ladeoptimaliserings-selskap. Opplevd tjeneste ville være like bra som Ohmia, ikke bedre, ikke dårligere, men mye billigere. Prisen for deres installasjon var 90 % høyere enn den lokale (iflg. deres kalkyler, som ble vist oss), i tillegg til de obligatoriske boksene til kr 5.000 pr. parkeringsplass.

-   Jeg har hybridbil. Hvis jeg skal lade hjemme for å kjøre 12.000 km/år på strøm, koster det kr 749 pr. mnd. hos dere. Hvis jeg skal kjøre tilsvarende med diesel, koster det erfaringsvis (med min bil) ca. kr 900 pr. mnd. Drivstoffprisen er derfor 83 % (ikke 90 % som jeg skrev) av hva diesel ville kostet. Hadde jeg kunnet lade til vanlig strømpris, hadde strømkosten vært ca. kr 250 pr. mnd. Her ligger en stor del av problemet med deres opplegg: Dere tar altfor godt betalt for deres tjenester. Mitt regnestykke viser, at dersom ca. 1/6 av beboerne hos oss har lader, ville det vært billigere for oss å ha eget anlegg. Dere har derfor break even om ca. 1 av 6 lader hos dere. Når man vet at 80 % av nye biler er elektrifiserte (ren el eller hybrid), sier det seg selv, at dette vil være en gullgruve for dere nokså snart. Når det i tillegg er slik, at 1/8 av bilene i borettslaget allerede er el- eller ladbar hybrid, må det jo har vært slik at dere spiste bløtkake, den dagen vårt borettslag tegnet kontrakt. At det skal kunne ta flere 10-år før dere tjener penger på en installasjon, faller på sin egen urimelighet.

-   Det er i tillegg et problem at dere ikke har noen KM-satser mellom 12' og 20' km/år. Gjennomsnittlig kjørelengde i Norge er ca. 12' km. Litt under for alle biler, litt over for elbiler. Det betyr at ca. halvparten av alle bilister må gå opp fra 12' KM til 20' km i abonnement, og betale for langt mer enn det de kjører.

-   Jeg skjønner godt, at der er andre kostnader enn strøm knyttet til et ladeanlegg, og at dere må ha betalt for mer enn selve strømmen. Men hvorfor KM skal være mer relevant enn KwH skjønner jeg ikke. Begge er jo knyttet til el-forbruk. Forskjellen er,  at med KM kan dere sette prisen til det dere vil, uten at noen kan peke direkte på hva de betaler pr. KwH. Hadde det ikke vært mer rimelig, dersom dere hadde tatt markedspris på strømmen, og så kunne hver beboer betalt et ladegebyr til Ohmia på f.eks. kr 400 pr. mnd, for å få lov å være tilknyttet deres anlegg? Det ville jo synliggjort de inntektene dere har pr. beboer – en transparent prisstruktur er vel noe enhver seriøs aktør legger opp til å ha?

-   Jeg tror ikke jeg har misforstått noe rundt deres konsept. Dessverre.

TB

Vil nok ikke føre frem å argumentere mot Ohmia så lenge avtalen er inngått med borettslaget?

Problemet er nok at borettslaget har valgt en "enkel løsning" - ved å la Ohmia ordne alt.
Ingen kostnader, eller ansvar for borettslaget. Men, en dyr og lite fleksibel løsning for beboere.

Her er en kommentar jeg gav til en annen som ikke var helt fornøyd:
https://elbilforum.no/index.php?topic=48678.msg875906#msg875906
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wibla

Borettslaget er jo til for de som bor i borettslaget, og da er det jo å skyte seg selv i foten å velge slike dårlige løsninger?

Her bør Elbilforeningen komme på banen, gjerne sammen med Forbrukerrådet.
2018 Tesla Model S 75D

Vaagen1

Sitat fra: TB på onsdag 10. juni 2020, klokken 00:21
Vil nok ikke føre frem å argumentere mot Ohmia så lenge avtalen er inngått med borettslaget?

Problemet er nok at borettslaget har valgt en "enkel løsning" - ved å la Ohmia ordne alt.
Ingen kostnader, eller ansvar for borettslaget. Men, en dyr og lite fleksibel løsning for beboere.

Her er en kommentar jeg gav til en annen som ikke var helt fornøyd:
https://elbilforum.no/index.php?topic=48678.msg875906#msg875906

Du kan godt si at det er borettslagets "skyld", at man har ansvar for egne handlinger og valg. Det har jeg egentlig ikke noe problem med. Jeg poster dialogen med Ohmia primært for å belyse problemstillingene rundt tilbudet deres. Da kan andre kanskje tenke seg om en gang til, før de evt. inngår tilsvarende avtale. Det kan jo også hende, at oppmerksomhet rundt Ohmias priser og prisstruktur kan føre til, at de må sette ned sine priser etterhvert. Det tror jeg alle, inklusive Ohmia, vil tjene på til slutt.

RJK

Sitat fra: Vaagen1 på onsdag 10. juni 2020, klokken 14:44
Sitat fra: TB på onsdag 10. juni 2020, klokken 00:21
Vil nok ikke føre frem å argumentere mot Ohmia så lenge avtalen er inngått med borettslaget?

Problemet er nok at borettslaget har valgt en "enkel løsning" - ved å la Ohmia ordne alt.
Ingen kostnader, eller ansvar for borettslaget. Men, en dyr og lite fleksibel løsning for beboere.

Her er en kommentar jeg gav til en annen som ikke var helt fornøyd:
https://elbilforum.no/index.php?topic=48678.msg875906#msg875906

Du kan godt si at det er borettslagets "skyld", at man har ansvar for egne handlinger og valg. Det har jeg egentlig ikke noe problem med. Jeg poster dialogen med Ohmia primært for å belyse problemstillingene rundt tilbudet deres. Da kan andre kanskje tenke seg om en gang til, før de evt. inngår tilsvarende avtale. Det kan jo også hende, at oppmerksomhet rundt Ohmias priser og prisstruktur kan føre til, at de må sette ned sine priser etterhvert. Det tror jeg alle, inklusive Ohmia, vil tjene på til slutt.

Jeg liker prinsippet du viser til her. Om alle bare stilltiende godtar alt, så kan jo leverandørene ture frem som de vil. Når borettslaget velger en av de dyreste løsningene, bør både borettslaget og leverandør få høre det. Ja, man risikerer kanskje å bli tatt for å være en surpomp og særing, og spesielt ille sett blir man av de som ser dette som kritikk på dem personlig.

Men ser man hvorfor det klages, så burde slike som deg få klapp på skulderen. Dersom de merker at folk ikke installerer ladebokser, men lader utenom, så bør de jammen stille seg spørsmål om hvorfor. Men helst bør de få vite om dette så fort som mulig. Og her burde de jo hatt avstemning på løsningen, med forutgående informasjon om hva tilbudene innebærer. Styrene burde ikke få lov å avgjøre dette alene, dersom de ikke er proffesjonelle forhandlere innen egen yrkesvei, ellers kan det hende de snuble over i det som er den dyreste løsningen, selv om de får det fremstillt som den billigste/beste løsningen.

Selv har jeg sendt inn en negativ tilbakemelding på Subway, og gitt beskjed om at jeg kommer til å boikotte de fremover. Hadde spurt om jeg kunne velge to toppinger/fyll på en footlong, og fikk beskjed om at det gikk helt fint. Det hun ikke fortalte, og jeg ikke så før jeg sjekket kvitteringen, var at jeg hadde blitt avkrevd betaling for to vanlige. Hadde jeg visst dette, hadde jeg holdt meg til en topping. Føler meg derfor lurt av kundebehandler, som ikke informerte meg om dette på forhånd. Det er ikke kronene i seg selv som betyr mest, men kundebehandlingen. Jeg finner meg ikke i å bli forsøkt lurt. Og i dette tilfelle, en eneste kundebehandler ødelegger for kjeden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

Sitat fra: RJK på onsdag 10. juni 2020, klokken 17:06
Styrene burde ikke få lov å avgjøre dette alene, dersom de ikke er proffesjonelle forhandlere innen egen yrkesvei, ellers kan det hende de snuble over i det som er den dyreste løsningen, selv om de får det fremstillt som den billigste/beste løsningen.

Jeg trodde styrer var forpliktet å behandle slikt på generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling når det kommer til aktiv montering at teknisk utstyr enten selve installasjonen koster noe eller ikke og det stopper eventuelle andre alternativer. I dette tilfelle så påvirker det faktisk kostnader i ettertid!

Vet slikt sitter langt inne, men ved slikt tilfelle ville jeg vurdert muligheten for rettslig skritt mot sittende styre (hvis de ikke fikk blank fullmakt for tilrettelegging av infrastruktur for lading) hvor anlegget kreves demontert og behandling og valg av leverandør gjøres på nytt samt at sittende styre blir personlig ansvarlig for eventuelle økonomiske krav fra Ohmia Chargeing.

Skader ikke å sjekke med advokat. De har en plikt å gi beskjed om det ikke er riktig eller økonomisk forsvarlig  å føre saken. Går under god advokatskikk.

Kanskje flere beborere er interessert i å spleise på slik forhåndskonferanse med advokat.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på torsdag 11. juni 2020, klokken 08:06
Sitat fra: RJK på onsdag 10. juni 2020, klokken 17:06
Styrene burde ikke få lov å avgjøre dette alene, dersom de ikke er proffesjonelle forhandlere innen egen yrkesvei, ellers kan det hende de snuble over i det som er den dyreste løsningen, selv om de får det fremstillt som den billigste/beste løsningen.

Jeg trodde styrer var forpliktet å behandle slikt på generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling når det kommer til aktiv montering at teknisk utstyr enten selve installasjonen koster noe eller ikke og det stopper eventuelle andre alternativer. I dette tilfelle så påvirker det faktisk kostnader i ettertid!

Vet slikt sitter langt inne, men ved slikt tilfelle ville jeg vurdert muligheten for rettslig skritt mot sittende styre (hvis de ikke fikk blank fullmakt for tilrettelegging av infrastruktur for lading) hvor anlegget kreves demontert og behandling og valg av leverandør gjøres på nytt samt at sittende styre blir personlig ansvarlig for eventuelle økonomiske krav fra Ohmia Chargeing.

Skader ikke å sjekke med advokat. De har en plikt å gi beskjed om det ikke er riktig eller økonomisk forsvarlig  å føre saken. Går under god advokatskikk.

Kanskje flere beborere er interessert i å spleise på slik forhåndskonferanse med advokat.

Ofte så skaffer styret seg fullmakt i ene generalforsamlingen, med mandat til å hente inn anbud og velge "det beste" eller "det billigste" uten ny generalforsamling eller avstemning. Så det går å få slik rettighet, selv om det egentlig er over hodet til de som styrer.

Og så finnes det små borettslag der den som er mest frempå i starten blir styreleder, og vedkommende styrer på en slik autoritær måte, at beboerne knapt tør å si vedkommende i mot. Eller de som tør, og kunne vunnet valget, føler seg ikke kompatibel eller trygg nok til å ta på seg et slikt verv, men bare "tar" styreleder på enkeltsaker. Og så får vedkommende fortsette likevel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA