Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: cforoe på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:09
Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:05
Sitat fra: Peter F. Madden på mandag 12. april 2021, klokken 22:25
Bor i sameie som skal legge opp mulighet nå, og har fått et tilbud fra Ohmia. Det er rett nok bedre enn tidligere, men kommer fortsatt ut langt dyrere enn å ta en engangsinvistering.
Vi er 15 leiligheter i sameiet. Vi har en Polestar og vil betale 549,- pr måned for 12000km, og mest lading hjemme.
Tilkoblingsavgift som tidligere var på 2999,- er fjernet men er erstattet av et gebyr på 35 pr leilighet(alle leiligheter) pr mnd.
Her er utkjøpsavtalen med Ohmia. Noen kommentarer? Leker meg med en excel-fil selv, og ser jo at det kommer dårlig ut...
De har fortsatt ikke kvittet seg med de høye prisene per mnd?

Angående utkjøpspriser så hadde vi fått tilbud på 7000 kr per plass som kostnadsgrunnlag fra Ohmia. Vi havner på nærmere 3200 per plass når vi tar investeringen selv. Er vel på kanten til at det bør kalles ulovlig prising.
Hva er konsekvensene om man kjøper seg ut? Må man fremdeles ha abonnement med Ohmia eller velger man selv strømleverandør etc?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hele anlegget må kjøpes ut. Og det krever at 2/3 av kundene ønsker det. Er man først inne på Ohmia så skal det litt til å komme ut.

cforoe

Synes ikke utkjøpsprisen var ille om man da slipper å betale månedabonnement senere, men det er det som er uklart for meg. For er det slik at om man etter 1 år kjøper seg ut (at alle gjør det) og betaler i underkant av kr 6000 for dette (per beboer) og da i ditt tilfelle sparer kr 549 pr måned må del være en god deal.

Men det jeg frykter er at man kjøper seg ut, dvs at eierskapet av anlegget flyttes til sameiet men at man fremdeles er låst til Ohmia og deres abonnement.

Wisd0m

Sitat fra: cforoe på tirsdag 13. april 2021, klokken 11:24
Synes ikke utkjøpsprisen var ille om man da slipper å betale månedabonnement senere, men det er det som er uklart for meg. For er det slik at om man etter 1 år kjøper seg ut (at alle gjør det) og betaler i underkant av kr 6000 for dette (per beboer) og da i ditt tilfelle sparer kr 549 pr måned må del være en god deal.

Men det jeg frykter er at man kjøper seg ut, dvs at eierskapet av anlegget flyttes til sameiet men at man fremdeles er låst til Ohmia og deres abonnement.
Hele anlegget må kjøpes ut og det krever flertall. Det er også bindingstid på typisk 7-8 år.

cforoe

Jeg er fremdeles ikke helt klok.
I tabellen til Peter Madden er det oppgitt at man kan kjøpe seg ut ved oppstart og frem til 20 år.
1) Har man da bindingstid om man kan kjøpe seg ut med en gang?
2) Det er i tabellen oppgitt priser for "utkjøpspris inkl mva" og "utkjøpspris inkl mva per plass" Er dette beløp som må plusses sammen? Altså at første del er felles for sameiet og det andre er per beboer i tillegg.
3) Når et sameie kjøper seg ut, velger man da fritt leverandør av strøm eller er man bundet til Ohmia og dere abonnement?

Wisd0m

Sitat fra: cforoe på tirsdag 13. april 2021, klokken 11:54
Jeg er fremdeles ikke helt klok.
I tabellen til Peter Madden er det oppgitt at man kan kjøpe seg ut ved oppstart og frem til 20 år.
1) Har man da bindingstid om man kan kjøpe seg ut med en gang?
2) Det er i tabellen oppgitt priser for "utkjøpspris inkl mva" og "utkjøpspris inkl mva per plass" Er dette beløp som må plusses sammen? Altså at første del er felles for sameiet og det andre er per beboer i tillegg.
3) Når et sameie kjøper seg ut, velger man da fritt leverandør av strøm eller er man bundet til Ohmia og dere abonnement?
1) Tabellen er delvis feil. Man kan kjøpe seg ut etter det som er angitt i avtalen. Det kan være 5-6-7 år. Anlegget avskrives heller ikke etter 10 år, med mindre Ohmia har begynt med noe nytt.
2) Det er den største av de to som må betales, altså totalkostnaden for anlegget.
3) Har man kjøpt anlegget så gjør man som man ønsker.

Kenny

Er det noen som har erfaringer med Ohmiaavtaler som inngås direkte med utbygger, og lovligheten av disse?

Har nemlig sett flere eksempler på at det i prospekter for nybygg reklameres med nettopp Ohmia Charging.
En ting er kortvarige avtaler utbygger inngår, men avtalen med Ohmia setter tross alt klare begrensninger på bruken av egen parkeringsplass, tenker da spesielt på dette med fast bil per lader samt at man i prinsippet er forhindret i å sette opp en egen lader.
I tillegg virker det som en avtale det kan være krevende å komme seg ut av, ref. krav til flertall samt en kunstig høy utkjøpssum.

Carl Anton Stenling

@Peter F. Madden: Når det er snakk om et vesentlig utkjøpsbeløp for å komme seg unna den månedlige leien for den enkelte elbileieren så inidikerer det nok at mer enn bare strømprisen og ladeboksen ligger i den månedlige leien. Dermed har Ohmia fortsatt overført en del av den felles infrastrukturkostnaden til elbileierne i strid med reglene for fordeling av felleskostnader.
Konklusjonen er altså at Ohmia har justert litt, men neppe tilstrekkelig til at de avtalefester et opplegg i tråd med dagens lovregulering.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emurof

Sitat fra: Peter F. Madden på mandag 12. april 2021, klokken 22:25Bor i sameie som skal legge opp mulighet nå, og har fått et tilbud fra Ohmia. Det er rett nok bedre enn tidligere, men kommer fortsatt ut langt dyrere enn å ta en engangsinvistering.

Hvorfor vurderer dere Ohmia i det hele tatt? Dette blir bare penger rett ut av deres lomme, og til Ohmia. Med lovendring fra nyttår kan dere kreve lading der felles infrastruktur er betalt av boligselskapet, og trenger ikke dyre og dårlige løsninger som Ohmia tilbyr.

emurof

Sitat fra: Kenny på tirsdag 13. april 2021, klokken 19:25Er det noen som har erfaringer med Ohmiaavtaler som inngås direkte med utbygger, og lovligheten av disse?

Har nemlig sett flere eksempler på at det i prospekter for nybygg reklameres med nettopp Ohmia Charging.
En ting er kortvarige avtaler utbygger inngår, men avtalen med Ohmia setter tross alt klare begrensninger på bruken av egen parkeringsplass, tenker da spesielt på dette med fast bil per lader samt at man i prinsippet er forhindret i å sette opp en egen lader.
I tillegg virker det som en avtale det kan være krevende å komme seg ut av, ref. krav til flertall samt en kunstig høy utkjøpssum.

Dette er ekstremt kynisk. De vet at flere og flere innser at Ohmia er en elendig løsning, men for utbyggere blir det en billig løsning der de kan kutte kostnader og likevel "tilby lading".

Ohmia og utbygger inngår altså i en allianse der begge tjener penger på å svindle boligkjøpere.

Er det lov? Sikkert. Burde det være det? Nei.

Wisd0m

Spørs om det er urimelig prising. Og da er det ikke lov.

olemm

Sitat fra: Kenny på tirsdag 13. april 2021, klokken 19:25
Er det noen som har erfaringer med Ohmiaavtaler som inngås direkte med utbygger, og lovligheten av disse?

Har nemlig sett flere eksempler på at det i prospekter for nybygg reklameres med nettopp Ohmia Charging.
En ting er kortvarige avtaler utbygger inngår, men avtalen med Ohmia setter tross alt klare begrensninger på bruken av egen parkeringsplass, tenker da spesielt på dette med fast bil per lader samt at man i prinsippet er forhindret i å sette opp en egen lader.
I tillegg virker det som en avtale det kan være krevende å komme seg ut av, ref. krav til flertall samt en kunstig høy utkjøpssum.

Jepp, har kjøpt leilighet i nybygg hvor dette har skjedd! Først fikk vi prisliste på tilvalg, hvor det stod at ladepunkt på garasjeplass kostet 50 000,- jeg fikk forhandlet meg fram til å få dette inkludert. Noe jeg fikk. I etterkant fikk jeg beskjed at utbygger hadde valgt Ohmia isteden, snakk om å føle r*vkjørt. Tok en lang prat med ansvarlig hos utbygger, som ikke så problemet, for jeg måtte jo skjønne at «jeg kunne lade så mye jeg ville, til fastpris. Det var jo en kjempegod løsning» jeg skal ihvertfall gjøre mitt for å komme ut av den avtalen så raskt det lar seg gjøre. Noen burde starte en Facebook-gruppe, som heter «UT med Ohmia», hvor man kan henvende seg for å få bistand til å kvitte seg med denne løsningen. Er mange elbileiere som blir sittende fastlåst i svinedyre ladeløsninger.

Wisd0m

Sitat fra: olemm på tirsdag 20. april 2021, klokken 01:27
Sitat fra: Kenny på tirsdag 13. april 2021, klokken 19:25
Er det noen som har erfaringer med Ohmiaavtaler som inngås direkte med utbygger, og lovligheten av disse?

Har nemlig sett flere eksempler på at det i prospekter for nybygg reklameres med nettopp Ohmia Charging.
En ting er kortvarige avtaler utbygger inngår, men avtalen med Ohmia setter tross alt klare begrensninger på bruken av egen parkeringsplass, tenker da spesielt på dette med fast bil per lader samt at man i prinsippet er forhindret i å sette opp en egen lader.
I tillegg virker det som en avtale det kan være krevende å komme seg ut av, ref. krav til flertall samt en kunstig høy utkjøpssum.

Jepp, har kjøpt leilighet i nybygg hvor dette har skjedd! Først fikk vi prisliste på tilvalg, hvor det stod at ladepunkt på garasjeplass kostet 50 000,- jeg fikk forhandlet meg fram til å få dette inkludert. Noe jeg fikk. I etterkant fikk jeg beskjed at utbygger hadde valgt Ohmia isteden, snakk om å føle r*vkjørt. Tok en lang prat med ansvarlig hos utbygger, som ikke så problemet, for jeg måtte jo skjønne at «jeg kunne lade så mye jeg ville, til fastpris. Det var jo en kjempegod løsning» jeg skal ihvertfall gjøre mitt for å komme ut av den avtalen så raskt det lar seg gjøre. Noen burde starte en Facebook-gruppe, som heter «UT med Ohmia», hvor man kan henvende seg for å få bistand til å kvitte seg med denne løsningen. Er mange elbileiere som blir sittende fastlåst i svinedyre ladeløsninger.
Siden du ikke lengre eier infrastrukturen til ditt ladepunkt, som du antagelig hadde fått avtalt, men nå har en leieløsning har nok utbygger brutt avtalen du hadde med de. Si at du ønsker kompensering eller heving, så får du se hvordan de stiller seg til det (hvis du ikke absolutt ønsker å bo der).

turfsurf

Sitat fra: olemm på tirsdag 20. april 2021, klokken 01:27
Noe jeg fikk. I etterkant fikk jeg beskjed at utbygger hadde valgt Ohmia isteden, snakk om å føle r*vkjørt. Tok en lang prat med ansvarlig hos utbygger, som ikke så problemet, for jeg måtte jo skjønne at «jeg kunne lade så mye jeg ville, til fastpris. Det var jo en kjempegod løsning» jeg skal ihvertfall gjøre mitt for å komme ut av den avtalen så raskt det lar seg gjøre.
Hvis det ikke står noe i avtalen om at du skal leie ladepunkt og betale månedlig pris etter km kjørt så hadde jeg bedt de reise å ryke, og krevd heving av kontrakt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

min far fikk kuttet prisen hos ohmia per mnd 50% etter noen kranglerunder nå... de tjener fortsatt bra på han skal sies.

Wibla

Sitat fra: olemm på tirsdag 20. april 2021, klokken 01:27
Sitat fra: Kenny på tirsdag 13. april 2021, klokken 19:25
Er det noen som har erfaringer med Ohmiaavtaler som inngås direkte med utbygger, og lovligheten av disse?

Har nemlig sett flere eksempler på at det i prospekter for nybygg reklameres med nettopp Ohmia Charging.
En ting er kortvarige avtaler utbygger inngår, men avtalen med Ohmia setter tross alt klare begrensninger på bruken av egen parkeringsplass, tenker da spesielt på dette med fast bil per lader samt at man i prinsippet er forhindret i å sette opp en egen lader.
I tillegg virker det som en avtale det kan være krevende å komme seg ut av, ref. krav til flertall samt en kunstig høy utkjøpssum.

Jepp, har kjøpt leilighet i nybygg hvor dette har skjedd! Først fikk vi prisliste på tilvalg, hvor det stod at ladepunkt på garasjeplass kostet 50 000,- jeg fikk forhandlet meg fram til å få dette inkludert. Noe jeg fikk. I etterkant fikk jeg beskjed at utbygger hadde valgt Ohmia isteden, snakk om å føle r*vkjørt. Tok en lang prat med ansvarlig hos utbygger, som ikke så problemet, for jeg måtte jo skjønne at «jeg kunne lade så mye jeg ville, til fastpris. Det var jo en kjempegod løsning» jeg skal ihvertfall gjøre mitt for å komme ut av den avtalen så raskt det lar seg gjøre. Noen burde starte en Facebook-gruppe, som heter «UT med Ohmia», hvor man kan henvende seg for å få bistand til å kvitte seg med denne løsningen. Er mange elbileiere som blir sittende fastlåst i svinedyre ladeløsninger.

Dette ville blitt advokatmat om det hadde skjedd meg midt i en kjøpsprosess.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA