Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY og akselerasjon med sideblikk på forbikjøring.

Startet av Radial, tirsdag 17. mars 2020, klokken 13:17

« forrige - neste »

Radial

For all del, 0-100 på 2 sek og skikkelig understell er morro det..på banen 🙂

Men legger'n død... Performance er i høyeste grad ett valg man må ta🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 12:18
Å ha det så rask akselerasjon og "ha det gøy" mener jeg ikke hører hjemme på offentlig vei.
Rask akselerasjon er nyttig ved forbikjøringer. Den har vel høyere toppfart og, så muligens skjer ting fortere oppe i fart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Jeg er nå av den mening at forbikjøring i hovedsak burde være forbudt; det oppstår farlige situasjoner som både er dyrt for samfunnet og skaper menneskelige tragedier, man skaper stressede bilister som venter på riktig anledening til å kjøre forbi, og man sparer sjeldent noe særlig tid uansett.
Det blir sagt at man må få kjøre forbi for ikke å skape irriterte sjåfører, men det mener jeg er et helt bakvendt argument. Dersom det ikke var lov, hadde man godtatt at det var slik, og dermed hadde alle roet seg ned. Med adaptiv cruise gjør det heller ikke stort om sjåføren foran kjører i ujevn fart.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amoss

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 16:47
Dersom det ikke var lov, hadde man godtatt at det var slik, og dermed hadde alle roet seg ned.

Du mener akkurat som at alle godtar at det ikke er lov å bryte fartsgrensene og roer seg pent ned til å ligge på eller under denne?
Model S 85D

kodax

Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. mars 2020, klokken 17:15
Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 16:47
Dersom det ikke var lov, hadde man godtatt at det var slik, og dermed hadde alle roet seg ned.

Du mener akkurat som at alle godtar at det ikke er lov å bryte fartsgrensene og roer seg pent ned til å ligge på eller under denne?
Jeg tror det hadde sittet mye lenger inne for folk å kjøre over i motgående fil hvis det ikke var lov, enn det å trykke litt for hardt på gasspedalen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 16:47
Jeg er nå av den mening at forbikjøring i hovedsak burde være forbudt;
Seriøst?
Det var en temmelig ekstrem holdning. Det blir temmelig mange unntak hvis en skal ha noe trafikkflyt i det hele tatt. 

Lepet65

Det er forbudt å kjøre på rødt lys, ikke mange som gjør det selv om de er alene i krysset (bortsett fra syklister da, men de har jo laget seg egne regler).

kodax

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 17. mars 2020, klokken 18:48
Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 16:47
Jeg er nå av den mening at forbikjøring i hovedsak burde være forbudt;
Seriøst?
Det var en temmelig ekstrem holdning. Det blir temmelig mange unntak hvis en skal ha noe trafikkflyt i det hele tatt.
Helt seriøst. Med unntak av en og annen traktor, og av og til noen som helst konsekvent ligger 10 km/t under fartsgrensen, så er min erfaring at de fleste som blir forbikjørt ligger i fartsgrensen. Det at en semi noen ganger kommer litt under opp noen bakker, gjør da vitterlig ikke at man kommer merkbart senere fram til hytta. Folk flest kjører forbi fordi de driver med "aktiv" kjøring, eller fordi man bare er vant til at man skal kjøre forbi. Jeg tror det er er svært sjeldent at man kjører forbi fordi det er veldig viktig å tjene de få minuttene det normalt er snakk om.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 19:02
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 17. mars 2020, klokken 18:48
Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 16:47
Jeg er nå av den mening at forbikjøring i hovedsak burde være forbudt;
Seriøst?
Det var en temmelig ekstrem holdning. Det blir temmelig mange unntak hvis en skal ha noe trafikkflyt i det hele tatt.
Helt seriøst. Med unntak av en og annen traktor, og av og til noen som helst konsekvent ligger 10 km/t under fartsgrensen, så er min erfaring at de fleste som blir forbikjørt ligger i fartsgrensen. Det at en semi noen ganger kommer litt under opp noen bakker, gjør da vitterlig ikke at man kommer merkbart senere fram til hytta. Folk flest kjører forbi fordi de driver med "aktiv" kjøring, eller fordi man bare er vant til at man skal kjøre forbi. Jeg tror det er er svært sjeldent at man kjører forbi fordi det er veldig viktig å tjene de få minuttene det normalt er snakk om.
Da er det mulig jeg oppfatter deg mer rigid enn du er, så tar forbehold for det.

For i følge trafikkreglene kan du da ikke passere en syklist!! Det er faktisk en forbikjøring.

Forøvrig deler jeg helt at det foretas fryktelig mange farlige forbikjøringer. De som «tråkler» i kø oppover norske dalføre er noe jeg har sett utallige farlige situasjoner og et par alvorlige ulykker.

Til tross for det ovenstående så tror jeg forbikjøring ikke blir farligere med en rask bil, heller motsatt (for å holde seg svakt til topik om performance Y).

jlan

Sitat fra: roger1111 på tirsdag 17. mars 2020, klokken 08:33
Sitat fra: jlan på søndag 15. mars 2020, klokken 14:29
Sitat fra: Håvar på søndag 15. mars 2020, klokken 14:10
Jeg tror vi er enige om at regelverket rundt tilhenger er unødvendig komplisert :)
Ja, spesielt det punktet om at man kan trekke en tyngre henger med en lettere bil har jeg aldri forstått. Min sønn kunne ikke trekke vår 1000 kg henger med Model X, men med Model 3 er det greit...
Det er jo fordi vogntogvekten skal være maks 3500 kg. Siden model X er tyngre enn model 3 blir jo følgelig hengervekten lavere for model X.
Siden tråden nå er helt off topic likevel kan jeg like godt svare på denne.

Jeg forstår hvordan det beregnes, men jeg forstår ikke begrunnelsen for å ha den regelen, altså hvorfor det skal sees på som mer utfordrende å trekke samme henger med en tyngre bil.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Forbikjøring av syklister generelt er jeg ikke i mot, nei:)
Men selv det burde det vært mye mer fokus på. Der jeg sykler til jobb er det en strekning der det ikke er noe alternativ enn å sykle i veien. Jeg blir konsekvent forbikjørt av biler selv om jeg holder fartsgrensen (og vel så det), og da gjerne i uoversiktlig yttersving. Like etterpå må de alltid stoppe for kø, så det er både farlig og totalt unødvendig. De fleste gjør det av tankeløshet, og ikke for å være kjipe, man er bare vant til at man skal kjøre forbi syklister uansett.
Men ja, hvis man foretar de samme forbikjøringene med en raskere bil, er det vel mindre risiko for møteulykker. På den andre siden vil nok endel foreta enda flere forbikjøringer, så jeg mistenker at vinningen der fort tapes.

Nå har denne tråden sporet bra av i flere retninger :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 19:02
Helt seriøst. Med unntak av en og annen traktor, og av og til noen som helst konsekvent ligger 10 km/t under fartsgrensen, så er min erfaring at de fleste som blir forbikjørt ligger i fartsgrensen.
Det er ikke min erfaring. Jeg er ikke av de som ligger langt over fartsgrensen, men kjører forbi når folk ligger under og det ellers er klart. De blir ofte en del forbikjøringer, trafikken ligger stort sett 5-10 under fartsgrensen litt avhengig av om det er en Toyota eller vw som lager køen.

Det oppstår flere møteulykker grunnet uoppmerksomhet og at folk sovner bak rattet enn ved forbikjøringer, så det er nok andre ting man heller bør ta tak i. Det er mye som er farlig i trafikken, alt bør utføres gjennomtenkt og ansvarlig. Å single ut forbikjøringer blir litt tåpelig. Høy fart etter forholdene, kjøre ruspåvirket, plapre med passasjeren, ikke være uthvilt, alene med små barn i baksetet, fikle med mobil/navigasjon/underholdning er alle ting som er farligere.

Ellers ville flerfelts motorvei fungert veldig dårlig om det ikke var lov å kjøre forbi.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 17:26
Jeg tror det hadde sittet mye lenger inne for folk å kjøre over i motgående fil hvis det ikke var lov, enn det å trykke litt for hardt på gasspedalen.

Akkurat, det er jo som kjent aldri noen som kjører forbi over (dobbel) heltrukken gul linje.... :p
Model S 85D

kodax

Hvis trafikken ligger 5-10 kmt under fartsgrensen, så er det vel mikroskopisk å tjene på å tråkke seg forbi en og en?
Videre er det potensielt  trafikkfarlig å ligge så nærme som endel gjør for å være klare til å kjøre forbi når anledningen byr seg.
Det er også relativt stressende for de som har andre trykkende bak, samt å få en villmann som hiver seg forbi.
Jeg skjønner at mange her syns det er en naturlig del av kjøringen å drive med forbikjøringer, det er det vi er lært opp til, men jeg mener at det egentlig er temmelig unødvendig, og skaper mye stress og farlige situasjoner.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

#14
Forbikjøring fortjener en egen tråd!

Dette har lite med Y dimensjoner å gjøre.

Har opprettet ny tråd


Forbikjøring
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?share_fid=12039&share_tid=51109&url=https%3A%2F%2Felbilforum%2Eno%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D51109&share_type=t&link_source=app

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA