Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status for autopilot i 2020?

Startet av Thalgar, onsdag 18. mars 2020, klokken 10:05

« forrige - neste »

Baldrian

Sitat fra: sjokomelk på søndag 29. mars 2020, klokken 22:19
Sitat fra: Teslalita på søndag 29. mars 2020, klokken 21:41
Det mest irriterende for egen del er ved kjøring på cruise gir den blaffen i fartsgrensene som vises på displayet. Aktiveres den i 90 holden den 90 i alle andre soner. Aldri skjønt logikken når bilen registrerer andre fartsgrenser men lar være å justere.
Den justerer seg aldri så lenge du er i kun TACC/cruise control. Men hvis du er i AutoSteer, så justerer den seg etter fartsgrensedatabasen.
Dette stemmer ikke. Min (mod. S fra mars 2018 og 8.2) bremser hard ned selv med kun bruk av TACC (ingen AS). Dette skjer stort sett hver gang i Granfosstunnellen i Oslo (vestover). Midt i tunnellen er det en fotoboks og fartsgrensen er 70 km/t. Legger inn TACC på denne hastigheten og den blå ringen viser "Max 70" nedover mot fotoboksen og det røde trfikkskiltet viser også 70 km/t. Rett etter at fotoboksen er passert, slår bremsene hard inn og max hastigheten i den blå ringen skifter til max 40 km/t. Noen sekunder etterpå slipper den bremsene og da viser den blå ringen max 80 km/t, uten at jeg har vært borti noen hendler. Hvorfor øker den max hastigheten med 10 km/t uten at jeg har gitt signal om dette, og fartsgrensen etter fotoboksen er fortsatt 70 km/t. Er dette noe Tesla har lagt inn for at bilen skal holde tritt med annen trafikk som gjerne øker hastigheten etter en fotoboks?

Fra spøk til alvor: Hvor er TOCN i denne komedien om skyggebremsing som opptar langt flere enn kjøp av dekk og isbanekjøring. Litt sent nå, men de burde for lenge siden ha sendt en mann til California for bare å vise at dette tar vi alvorlig. Og ved hjemkomst kunne vi kanskje få en noe bedre foklaring på hva problemet består i og ikke minst når blir det løst.

Handyman

#31
Sitat fra: Teslalita på søndag 29. mars 2020, klokken 21:41
...... Derfor finnes 3 sekunders regelen. Overholdes den smeller det ikke.......
Vel det betinger at sjåføren følger med på trafikken til en hver tid. Det er det ikke alle som gjør. Eksempelvis er det svært mange som "sitter på mobilen" mens de kjører. Da er 3 sek gjerne alt for lite.
Samtidig er det etter min oppfatning svært få som vet hvor mye 3 sekunder er. Prøv å ta tiden med stoppeklokke... jeg ble overrasket selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jpg

Sitat fra: Baldrian på mandag 30. mars 2020, klokken 02:23
Er dette noe Tesla har lagt inn for at bilen skal holde tritt med annen trafikk som gjerne øker hastigheten etter en fotoboks?

Og ved hjemkomst kunne vi kanskje få en noe bedre foklaring på hva problemet består i og ikke minst når blir det løst.

Kjenner ikke strekningen selv, men har en teori...

- Kartdata tror strekningen er en 80 sone, ganske vanlig fenomen egentlig, har trolig vært 80 sone der en gang i tiden, men justert ned til 70 grunnet nyere "veistandard" retningslinjer. Kartdata har ikke blitt oppdatert med info om dette.
- Du er i en 70 sone, men krysser ifølge kartdata en 40 sone. Bilen tror i noen få sekunder at det er en 40 sone. Dessverre noe som gjelder alle bilmerker, og GPS-er generelt (også Google Maps). Av risiko for feiltolkning prioriteres 40 grensen, da det i et sikkerhets perspektiv er bedre å være føre var, enn at noen skal finne på å akselerere opp til 80 i en 40 sonen. Denne metodikken ble etablert lenge før selvkjørende biler ble en greie.
- Øker farten fra 70 til 80, fordi kartdata tror fartsgrensen er gikk fra 40 til 80, (ikke 70). Og nei, det har ingenting med fotobokser å gjøre... LOL!

Enig i at dette ikke er akseptabelt, men grunnet utdatert kartdata (fra TomTom?), og en bransje-sikkerhetskultur, om at laveste fartsgrense alltid gjelder, tviler jeg på at vi ser mye forbedringer med det første...

Når det er sagt, så har jo Google kjøpt Waze, og fartsgrense-skiltene har med dette entret Google Maps (som Tesla navigasjonen bygger på). Vi skal ikke se bort fra at de tradisjonelle utdaterte kartdataene (som oppdateres ca hvert 10-år) før eller siden vil bli byttet ut med live data fra Google maps.
Tviler på at dette er særlig høyt prioritert, men forhåpentligvis skjer det neste gang avtalen med TomTom(?) er i ferd med å løpe ut på dato...

Beste hadde jo vært om de hadde fått på plass en lisens med Mobileye, for skiltgjenkjenning, men tviler sterkt på at dette noen sinne kommer til å skje.
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Sense

Skulle ønske jeg hadde vært like smart som trådstarter og gått for enkleste og billigste løsning. Istedenfor gikk denne idioten for FSD.
Det er av frykt for slike ulykker som forekom i Verdalen, at jeg ikke engang tør å bruke autopilot når det finnes biler bak meg.
Tror aldri det går 5 minutter på motorveien uten fantombremsing med påfølgende "nødgassing" og ny irritasjon. Og dette kan forekommer selv uten at andre bilene er i veien.
Skulle gjerne villet bruke autopilot på vanlig 2-felts vei også, men den legger seg så nære den gule midtlinjen, at det hele blir bare ubehagelig og nervøst.

Så hver gang ender det med at jeg slår av hele autopiloten og kjører selv, og er langt mer avslappet med den beslutningen. Men det var jo ikke meningen når jeg betalte 50 laken ekstra for å slappe av mer på langturer.


1000kwh

Tror det er store forskjeller i hvordan vi opplever Autopilot.

Helt utenkelig for meg å kjøpe bil uten AP (Tesla-style) i fremtiden. Har aldri opplevd at AP har vært farlig, heller ikke under "fantombrensing". Da må bilen bak ligge ekstremt nært.

z4rd

#35
Sense: Hvilken motorvei kjører du på når du sier at du opplever fantombremsing hvert 5. min? Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Kjører mye E6 nordover fra Oslo. Jeg har mange ganger kjørt til Gardermoen vha NoA, og den tar selv avkjøringen fra E6 helt perfekt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

#36
Et utdrag fra manualen:

Aktiv Cruise Control er hovedsakelig ment for kjøring på tørre, strake veier, f.eks. motorveier. Den skal ikke brukes på veiene i byer.

NOTE: Hastighetsassistent er ikke alltid nøyaktig. Plasseringen til en vei kan være feilberegnet, og Hastighetsassistent kan i stedet vise en hastighet for en tilgrensende vei som kan ha en annen fartsgrense. Hastighetsassistent kan for eksempel anta at Model S er på en motorvei, når den faktisk er på en nærliggende vei i tettbebygget område, og omvendt.

Begrensninger og unøyaktigheter

I følgende situasjoner virker kanskje ikke Hastighetsassistent som den skal, eller den kan gi unøyaktig informasjon:
• Sikten er dårlig og fartsgrenseskiltene er ikke klart synlige (på grunn av kraftig regn, snø, tåke osv.).
• Kraftig lys (f.eks. lys fra møtende kjøretøy eller direkte sollys) påvirker sikten til kameraene.
• Model S er for nær kjøretøyet foran, som blokkerer sikten til kameraene.
• Frontruten hindrer kameraenes sikt (duggete, skitten, dekket av et klistremerke osv.).
• Fartsgrenseskiltene er dekket av gjenstander.
• Fartsgrensene som er lagret i kartdatabasen, er feil eller utdaterte.
• Model S kjører i et område hvor GPS- eller kartdata ikke er tilgjengelige.
• Trafikkskiltene er ikke i standard, gjenkjennelig format.
• En vei eller fartsgrense har nylig blitt forandret.

WARNING: Listen ovenfor representerer ikke en inngående liste over situasjoner som kan hindre at Hastighetsassistenten fungerer som det skal. Det kan være mange andre årsaker til at Hastighetsassistenten ikke gir advarsler.

ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører. Ha hendene på rattet og vær oppmerksom på veiforhold og annen trafikk mens du bruker Autostyring. Ikke bruk Autostyring i bygater, i nærheten av veiarbeid eller i områder der det kan være syklister eller fotgjengere. Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at Autostyring bestemmer riktig kjørebane. Vær alltid forberedt på å iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse instruksjonene ikke følges, kan det føre til skader, alvorlige personskader eller dødsfall.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

#37
Et par ting jeg reagerer på: (gjelder kanskje bare AP1?)

• Fartsgrenseskiltene er dekket av gjenstander. (Bilen leser da ikke fartsskilt?)
• En vei eller fartsgrense har nylig blitt forandret. (No comments)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sense

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 22. april 2020, klokken 12:34
Tror det er store forskjeller i hvordan vi opplever Autopilot.

Helt utenkelig for meg å kjøpe bil uten AP (Tesla-style) i fremtiden. Har aldri opplevd at AP har vært farlig, heller ikke under "fantombrensing". Da må bilen bak ligge ekstremt nært.
Mulig det skyldes at jeg har innstilt min på "sen" varsling av hindringer og da vil den naturlignok bremse hardere. Det er farlig for trafikken bak - og meg. Grunnen til at jeg gjorde den innstillingen, var at den oppførte seg svært nølende og avventende hvis jeg ikke hadde den på "sen" varsling. Det irriterte trafikken bak, som opplevde at jeg ikke følger etter de andre fordi AP somler før den finner ut at det ikke finnes noen hindringer.

Sense

Sitat fra: z4rd på onsdag 22. april 2020, klokken 13:06
Sense: Hvilken motorvei kjører du på når du sier at du opplever fantombremsing hvert 5. min? Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Kjører mye E6 nordover fra Oslo. Jeg har mange ganger kjørt til Gardermoen vha NoA, og den tar selv avkjøringen fra E6 helt perfekt.
Kjører en del på E6 nord for Skedsmokorset og mot Hamar. Men det virker ikke som det spiller noen rolle hvilken strekning jeg kjører. Fantombremsingen oppstår uansett i løpet av få minutter for meg, og det skjer selv om jeg er eneste bil på veien, innen synsrekkevidden. (Kan den være så følsom at den registrerer små innsekter jeg ikke ser, innsekter som er på et suicide mission?)

Trodde først problemet kunne ligge i at kameralinsene var urene. Så jeg begynte å tørke over de hver gang jeg skulle kjøre en lengre strekning. Men ingen forskjell å merke.
Så har jeg forsøkt ulike innstillinger på AP-menyen, uten at fantombremsingen har endret seg.

Motorwatt

Hvis det er så ille som du beskriver, ville jeg bedt om service. De kan initiere en rekalibrering av kameraer/radar, eller sjekke funksjonene på de samme. Jeg har fått byttet venstre B-stolpe-kamera på grunn av noe liknende som du opplever. Det er nemlig ikke normalt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Enig, for jeg kan ha timer på E18 (feks) uten noe bremsing..

boppus

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 23. april 2020, klokken 08:57
Hvis det er så ille som du beskriver, ville jeg bedt om service. De kan initiere en rekalibrering av kameraer/radar, eller sjekke funksjonene på de samme. Jeg har fått byttet venstre B-stolpe-kamera på grunn av noe liknende som du opplever. Det er nemlig ikke normalt.

Så normalt at jeg har gitt opp å bruke det. Får jo hjertet i halsen hele tiden.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Motorwatt

Dessverre er ikke fantom-bremsing unormalt, men hvert femte minutt er det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Det er definitivt unormalt. Jeg bruker AP mye på landeveier av varierende kvalitet, og opplever svært sjelden fantombremsing. Lenger strekk på motorvei kan den kjøre ufattelig lenge uten feilslag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA